Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig  (gelezen 30352 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 21 februari 2013, 09:31:40
Het had de vraag van een "buitenstaander" kunnen zijn .......
Als je ergens ter plaatse komt en er moet daadwerkelijk een leven gered worden dan ga je er met zijn allen voor.
Dat je auto dan leeggeroofd kan worden door een paar imb#$%@(*&len denk je dan niet aan !

Ook ik vind de diefstal an sich verwerpelijk.
Maar mijns insziens had de diefstal voorkomen kunnen worden: wanneer is het nodig om met z'n zessen tegelijk te masseren en beademen?
Never underestimate the power of stupid people

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 21 februari 2013, 09:42:05
Waar staat eigenlijk dat het om een TS gaat? Misschien heb ik er overheen gelezen, maar het kan net zo goed om een First Responder voertuig gaan....

oma

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 21 februari 2013, 09:44:17
Niks te zoeken? Zelf uitrukken? Wat is dit voor onzin. Het gaat ook niet om de brandweerbluswagen maar om de bemanning ervan...! Die wel degelijk heel belangerijk zijn bij een reanimatie om de eerste slag te slaan.

De brandweer heeft inderdaad niet zo heel veel te zoeken bij een reanimatie. Als men meent dat reanimatie echt de taak is kom je toch niet aanzetten met een grote vrachtwagen vol kettingzagen en zaklampen?

In andere discussies vinden burgerhulpverleners dat ze wel degelijk heel belangrijk zijn om de eerste slag te slaan bij een reanimatie in een woning. Ik weet zeker als deze burgerhulpverlener in de haast de auto niet afsluit waardoor de laptop uit zijn auto wordt gestolen iedereen zegt dat hij de auto maar op slot moest doen. Op zich kun je al stellen dat er in Nederland een soort poppenkast gaande is zodra iemand een hartstilstand heeft er ineens heel veel partijen menen dat ze de eerste slag moeten slaan.

Ik ben het helemaal een met Luer-Lock dat je niet met zes man de woning in hoeft te gaan voor een reanimatie, voorts sluit ik me aan bij Army-Medic die zegt dat de geleden schade eigen rekening is voor de brandweermensen. De zaklampen zijn niet eens van de brandweer, ze zijn op kosten van de gemeenschap aangeschaft. De gemeenschap mag verwachten dat de brandweer zuinig is op haar spullen.

De ophef is misplaatst, notabene de burgemeester die zich er mee gaat bemoeien. Je hoort ze nooit als in dezelfde wijk de burgers al jaren te kampen hebben met overlast en diefstal van veel duurdere goederen.

Wat mij verder nog verbaast is dat een brandweerman hier lukraak een wetsartikel gaat posten en komt uitleggen dat de wettekst helemaal niet letterlijk gelezen hoeft te worden terwijl het volgens mij altijd nog zo is dat een misdrijf zal moeten voldoen aan de delictsomschrijving van het gebruikte wetsartikel. Dat doet het niet dus het zal gewoon diefstal zijn, waardoor de brandweer iets is overkomen wat ontzettend veel burgers overkomt.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 21 februari 2013, 09:48:27
Ook uit een brandweerkazerne worden wel eens spullen gejat: eigen schuld, dikke bult. Dan had er maar een inbraakalarm op de kazerne moeten zitten, toch?

Even zonder gekheid: aan sommige reacties valt wel te zien dat de posters weinig ervaring hebben met 'hoe het op straat eraan toe gaat'. Natuurlijk: de regel is dat een pompbediener altijd bij het voertuig blijft, maar er zijn voor de verschillende incidenten legio redenen te verzinnen waarom dat even een minuut niet gebeurde, zie ook mijn eerdere reactie.
Het heeft hopelijk de brandweerkorpsen (en hulpverleners an sich) in Nederland wel weer even 'op scherp' gezet om goed op de spulletjes te blijven letten.... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

oma

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 21 februari 2013, 10:11:40
Ook uit een brandweerkazerne worden wel eens spullen gejat: eigen schuld, dikke bult. Dan had er maar een inbraakalarm op de kazerne moeten zitten, toch?

Even zonder gekheid: aan sommige reacties valt wel te zien dat de posters weinig ervaring hebben met 'hoe het op straat eraan toe gaat'. Natuurlijk: de regel is dat een pompbediener altijd bij het voertuig blijft, maar er zijn voor de verschillende incidenten legio redenen te verzinnen waarom dat even een minuut niet gebeurde, zie ook mijn eerdere reactie.
Het heeft hopelijk de brandweerkorpsen (en hulpverleners an sich) in Nederland wel weer even 'op scherp' gezet om goed op de spulletjes te blijven letten.... :)

Inderdaad hoort de brandweerkazerne voorzien te zijn van een inbraakalarm. Zeker als men pretenties heeft te weten hoe het er op straat aan toe gaat behoort men te weten dat je naief bent om te denken dat je geen inbraakalarm nodig hebt omdat je van de brandweer bent.

Als je weet hoe het er op straat aan toe gaat en op stap gaat met materialen die aangeschaft zijn met gemeenschapsgeld weet je dat er hoe dan ook iemand op de spullen moet letten. Ik neem aan dat bromsnor ook ter plaatse is met de AED in de kofferbak, echter meent de politie ook dat ze naar binnen moeten om de eerste slag te moeten uitdelen bij een reanimatie.

Het lijkt mij niet zo raar als er een agent of een brandweerchauffeur bij de auto blijft, in ieder geval als je weet dat de auto niet eens op slot kan en er makkelijk goederen gestolen kunnen worden. Inderdaad de goederen die je ter beschikking gesteld gekregen hebt waar je zuinig op hoort te zijn.

Uiteraard is diefstal iets verwerpelijks maar geeft geen brandweerman of politieman het recht de eigen verantwoordelijk m.b.t. toezicht of bewaking over de schutting te gooien en zich te op te stellen als een 5-jarig meisje waar een lollie van gestolen is.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #75 Gepost op: 21 februari 2013, 10:18:06
Even helemaal los van het feit of mensen vinden dat de politie en brandweer uit moeten rukken naar een reanimatie, want dat is volgens mij totaal niet de essentie van het topic....

Er zijn zat ambulance & politiediensten die hun voertuig gewoon af sluiten bij een melding. Zéker in de grote steden en/of Randstad is dat gemeengoed. De kans dat er iets gejat wordt of dat er opeens een burger je auto aan de kant aan het duwen is (even in z'n vrij, handremmetje los, want ''ik moet er langs'').
Daarnaast blijft er, in veel gevallen, een brandweerchauffeur bij zijn voertuig.

Volgens mij kan de cabine (waar de zaklampen meestal liggen) toch gewoon op slot ?!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 21 februari 2013, 13:29:23
Citaat
Wat mij verder nog verbaast is dat een brandweerman hier lukraak een wetsartikel gaat posten en komt uitleggen dat de wettekst helemaal niet letterlijk gelezen hoeft te worden terwijl het volgens mij altijd nog zo is dat een misdrijf zal moeten voldoen aan de delictsomschrijving van het gebruikte wetsartikel. Dat doet het niet dus het zal gewoon diefstal zijn, waardoor de brandweer iets is overkomen wat ontzettend veel burgers overkomt.
@ 024:
Nou volgens mij geef ik aan dat diefstal van brandblusmateriaal wel degelijk strafbaar is, dit in relatie tot de dame van het OM die zegt dat er geen speciale maatregelen zijn voor het bestelen van hulpverleners. Misschien niet voor ambulance personeel, of politie maar wel voor diefstal van brandweer materiaal (zie het wetsartikel). Dus om het simpel te houden, steel je spullen uit een ambulance is het "gewoon" diefstal,  maar haal je het uit een brandweervoertuig zou dat verzwarende omstandigheden kunnen opleveren.
Maar dan krijg je de delicts omschrijving, en dan kun je dus zeggen zijn die zaklampen een essentieel onderdeel om een brand te bestrijden, ja/nee en hoe handig is de advocaat van de verdachte. Dan zou hem dus alleen artikel 310 ten laste gelegd worden. Dat is neem ik aan wat jij ook bedoelde.
Het onklaar maken van brandblusmiddelen of het hinderen van de brandweer bij de bestrijding van brand heeft dus een eigen artikel in het wetboek van strafrecht.
En dat wilde ik aangeven, inderdaad lukraak ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2013, 19:08:17
Even zonder gekheid: aan sommige reacties valt wel te zien dat de posters weinig ervaring hebben met 'hoe het op straat eraan toe gaat'.

Volgens mij heb ik (en anderen die gereageerd hebben) genoeg 'straatervaring'.
Never underestimate the power of stupid people

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2013, 11:10:12
Volgens mij heb ik (en anderen die gereageerd hebben) genoeg 'straatervaring'.

Ik zei niet voor niets 'sommige' reacties. Tijdens de laatste reanimatie die wij hadden hebben we langdurig gereanimeerd. Daar waren 4 man bij aanwezig (twee reanimeren, bevelvoerder en infuusstandaard). De twee die reanimeerden moesten t.z.t. ook afgelost worden, dus twee 'verse' krachten naar binnen. Bovendien moesten er spullen uit de ruimte gehaald worden. En de vraag was of we de ambu's even met de neus de goede kant op konden zetten en de brancard naar binnen konden rijden.

Natuurlijk weet ik dat er eigenlijk altijd een chauffeur bij het voertuig hoort te zijn, maar in sommige gevallen kan het voorkomen dat je gewoon in korte tijd even heel veel te doen hebt. Ik weet niet wat het exacte verhaal in Ede geweest is, maar 'in de hectiek' kan het voertuig wel eens verlaten zijn. En wees eerlijk: je durft er toch bijna niet aan te denken dat een stelletje $%%@ spullen uit de auto gaat halen...?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2013, 11:24:22
En wees eerlijk: je durft er toch bijna niet aan te denken dat een stelletje $%%@ spullen uit de auto gaat halen...?

Daar moet je dus wel aan denken, hoe jammer dat ook is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.