Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig

Auteur Topic: Diefstal van of uit een hulpverleningsvoertuig  (gelezen 29978 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2013, 19:39:35
Ik heb begrepen dat de 2772 voor het HV gedeelte uit dienst is, maar voor het FRB gedeelte voorlopig in dienst blijft.

Vanmiddag had je er nog niet veel van begrepen toch?

In Ede dorp is het idd geen TS welke als FRB uitrukt maar de HV 3 waar 3 personen mee uitrukken.
En niet zoals 024 onterecht opmerkt een TS

Wie merkt er iets onterecht op?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2013, 19:43:31
Een moderator wilde het graag over zelfmedelijden hebben.

Ik ben moderator als ik met een rode tekst iets in het topic schrijf. Nu ben ik gewoon forumlid, net als iedereen.

(...) omdat daar personeel nog wel voorgehouden wordt wat verantwoordelijkheid nemen werkelijk is. (...)

Je slaat volledig door, maar dat begrijp je denk ik wel? :)

Noem jij een niet afgesloten brandweervoertuig tankautospuit 2731 onbeheerd ergens laten staan wel verantwoordelijkheid nemen?

De verantwoordelijkheid volgens de wet:

Citaat
De door het bestuur van de veiligheidsregio ingestelde brandweer voert in ieder geval de volgende taken uit:
a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;
b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;
c. het waarschuwen van de bevolking;
d. het verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting;
e. het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/geldigheidsdatum_22-02-2013#4

Brandweerlieden nemen 24/7 hun verantwoordelijkheid om bovenstaande taken uit te voeren. Dat daarbij spullen kapotgaan, kwijtraken of gestolen worden is inherent aan de taakuitvoering. Ik ken geen ander beroep waar vaklieden garant staan voor een dergelijke verantwoordelijkheid.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #92 Gepost op: 22 februari 2013, 19:44:23
Vanmiddag had je er nog niet veel van begrepen toch?

Wie merkt er iets onterecht op?

De 2772 is vanouds de HV3 dus wat bedoel je nu vanmiddag had je er niet veel van begrepen ?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #93 Gepost op: 22 februari 2013, 19:44:35
Een moderator wilde het graag over zelfmedelijden hebben. Dit hele topic gaat over zelfmedelijden.

Kom, niet zo'n negatieve lading zeg! Het topic gaat over jatten en dan in deze over de verontwaardiging v.w.b. het jatten uit HV-voertuigen terwijl de bemanning bezig is met nuttige zaken. Soms zelfs levensreddende handelingen.

Moet je als chauffeur je voertuig op slot zetten? Ik vind van wel. Al doe ik het ook lang niet overal. Wat te denken van ''motor laten draaien ivm verwarming en koude''? En wat te denken als je voertuig fend-off (buffervoertuig, attentievoertuig) staat met alle sierverlichting aan? Motor laten draaien.. Zo zijn er nog meer voorbeelden; mensen moeten spullen uit de wagen kunnen halen, weer terug kunnen leggen, etc.
En met mensen bedoel ik nu even collega's uiteraard, geen boefjes en pubertuig.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #94 Gepost op: 22 februari 2013, 19:45:09

Wie merkt er iets onterecht op?

Jij dacht dat een HV3 een brandweerwagen is waar 3 man zitten ipv 6. Een TS is de enige brandweerwagen waarin er normaliter 6 zitten.

Maar een HV3 is een hulpverleningsvoertuig met beperkte bepakking en geen TS met drie man. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #95 Gepost op: 22 februari 2013, 19:49:21
De 2772 is vanouds de HV3 dus wat bedoel je nu vanmiddag had je er niet veel van begrepen ?

Je schreeft vanmiddag ook dat 024 ten onrechte schreef dat het een tankautospuit is. Dat doe je met stelligheid terwijl nu blijkt dat je het helemaal niet wist.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #96 Gepost op: 22 februari 2013, 19:56:04
Ik ben moderator als ik met een rode tekst iets in het topic schrijf. Nu ben ik gewoon forumlid, net als iedereen.

Je slaat volledig door, maar dat begrijp je denk ik wel? :)

De verantwoordelijkheid volgens de wet:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/geldigheidsdatum_22-02-2013#4

Brandweerlieden nemen 24/7 hun verantwoordelijkheid om bovenstaande taken uit te voeren. Dat daarbij spullen kapotgaan, kwijtraken of gestolen worden is inherent aan de taakuitvoering. Ik ken geen ander beroep waar vaklieden garant staan voor een dergelijke verantwoordelijkheid.

Ik sla helemaal niet door. Het is prachtig dat je opschrijft wat de taken van de brandweer zijn. Het geeft je echter geen recht om laks, slordig of onzorgvuldig om te gaan met materiaal die op kosten van de gemeenschap zijn aangeschaft.

Schade ontstaan tijdens een inzet is heel iets anders dan een voertuig onbheerd en niet afgesloten ergens achterlaten. Dat is laksheid, naief gedrag, onverantwoordelijk en de arrogantie hebben dat de belastingbetaler wel weer nieuwe gaat betalen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #97 Gepost op: 22 februari 2013, 20:00:54
Kom, niet zo'n negatieve lading zeg! Het topic gaat over jatten en dan in deze over de verontwaardiging v.w.b. het jatten uit HV-voertuigen terwijl de bemanning bezig is met nuttige zaken. Soms zelfs levensreddende handelingen.


Het topic gaat inderdaad over jatten. Het is juist dat de meeste mensen verontwaardigd zijn over pubers die de zaklampen stelen. Ik ben verontwaardigd over het gebrek aan verantwoording genomen door de brandweer. Ik vind het sneu dat zes brandweermannen, mogelijk een paar politiemannen en ambulancepersoneel allemaal in een woning staan voor een reanimatie terwijl er niemand op het circus voor de deur let.


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #98 Gepost op: 22 februari 2013, 20:02:45
Beste '024'. Ik heb dit forum lange tijd gezien als bron voor kennisverbreding en me derhalve nooit direct geroepen gevoeld mij te mengen in discussies op dit forum. De ondoordachte opmerkingen van u binnen dit topic heeft mij doen besluiten lid te worden zodat ik in ieder geval mijn ervaringen met u, en de forumleden, kan delen. Sinds de nodige jaren ben ik werkzaam binnen de hulpverlening. Oorspronkelijk begonnen met de benen in de klei in het 'blauw' en na de nodige opleidingen terecht gekomen binnen het multidisciplinaire werkveld van de veiligheidsregio. Vanuit ervaring kan ik vermelden dat politieagenten meer ervaring hebben met (basis) reanimatie dan menig arts. Ik heb mijn werkzaamheden uitgevoerd in zowel zwaar stedelijk gebied als uitgestrekt plattelandsgebied. Op het platteland heb ik situaties meegemaakt dat huisartsen van huis moesten worden 'gesleept' omdat men het niet hun taak vond op dat moment te assisteren bij medische noodsituaties. Ook heb ik diverse voorbeelden van ambulancepersoneel die niet uitgerust waren om hun werk te kunnen verrichten op de bewuste locatie (akkers/open water/hoogbouw). De brandweer bood hierbij altijd, ongeacht het tijdstip of plaats, de gewenste ondersteuning. En dan hebben wij het nog niet eens over de aanrijdtijden... Gaat u uitleggen aan de familie dat men maar niet is begonnen met reanimeren omdat de 'medische professionals' er niet binnen 4 minuten waren? Reanimeren is geen luxe maar noodzaak zou ik zeggen! Voordat u gedreven hulpverleners af gaat branden op dit forum wil ik u vragen even in de spiegel te kijken. Hoe zou u behandeld willen worden wanneer dit u (onverhoopt) overkomt? Ik nodig u uit contact met mij op te nemen zodat ik u in contact kan brengen met hulpverleners (ongeacht welke discipline) uit onze regio, om eens een dag mee te draaien en ervaringen uit te wisselen. Dan nog even terug naar het topic. Ook hierin is een glijdende schaal zichtbaar, helaas. Volgens mij moeten we terug naar de basis, ongeacht wet of regelgeving en zonder de vinger te wijzen! JE BLIJFT MET JE VINGERS VAN ANDERMANS SPULLEN!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #99 Gepost op: 22 februari 2013, 20:11:51
Je schreeft vanmiddag ook dat 024 ten onrechte schreef dat het een tankautospuit is. Dat doe je met stelligheid terwijl nu blijkt dat je het helemaal niet wist.
Omdat jij het ten onrechte had over een tankautospuit ik kan er niets anders van maken.

Ik weet het wel, want in Ede centrum word voor reanimatie met een Toyota Landcruiser met 3 zitplaatsen uitgerukt welke tot eind vorig jaar ook als HV 3 = een snel inzetbaar voertuig voor technische hulpverlening bij verkeersongevallen, werd ingezet.
Dit is dus absoluut geen tankautospuit.

Het betreft het volgende voertuig :

bron foto: www.brandweervoertuigenonline.nl
Of denk je dat het bovenstaande voertuig een tankautospuit is.