Inzet USAR NL bij catastrofale aardbeving 7,0 - Haïti 12-01-2010

Auteur Topic: Inzet USAR NL bij catastrofale aardbeving 7,0 - Haïti 12-01-2010  (gelezen 43657 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Ligt dit binnen de inzet cirkel van USAR? ???

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5772762/__Aardbeving_Hati_catastrofaal__.html?p=1,1

wo 13 jan 2010, 00:15 | 19 reacties
Aardbeving Haïti catastrofaal

PORT-AU-PRINCE -  Een krachtige aardbeving heeft het straatarme Caribische land Haïti getroffen en mogelijk talrijke slachtoffers veroorzaakt. Woensdagochtend, bijna een half etmaal na de ramp, was een goed overzicht van de ramp nog steeds niet mogelijk. Uit de eerste beelden blijkt de schade in de hoofdstad Port-au-Prince omvangrijk.

Catastrofe in Haïti
[img width=700 height=466]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00688/haiti01_jpg_688035a.jpg

[img width=419 height=495]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00688/Haiti_2_688032a.jpg

[img width=700 height=466]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00688/haiti03_jpg_688037a.jpg

Foto: AFP  Foto: AFP  Foto: AFP

Officieel was er nog geen informatie over mogelijke slachtoffers. Een arts in de hoofdstad Port-au-Prince sprak de vrees uit dat er mogelijk honderden mensen om het leven zijn gekomen. Een medewerker van een Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie sloot niet uit dat duizenden mensen onder het puin van ingestorte gebouwen begraven liggen.

De Haïtiaanse ambassadeur in de Verenigde Staten, Raymond Joseph, uitte de vrees voor een enorme ramp. „Ik denk dat het werkelijk een catastrofe van grote omvang is”, aldus de topdiplomaat dinsdagavond tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN. Hij riep de internationale gemeenschap op hulp te bieden.

De Verenigde Staten en andere landen kondigden al hulp aan. De Verenigde Naties bereiden zich voor op een grootscheepse hulpactie.

Onder de verwoeste gebouwen in Port-au-Prince is het hoofdkwartier van de VN-vredesmissie in Haïti, Minustah. Ook andere instanties van de VN werden getroffen. Verder zijn het presidentiële paleis en andere belangrijke gebouwen ingestort. President Rene Preval en zijn vrouw bleven ongedeerd.

In Port-au-Prince vielen de elektriciteit en de vaste telefoonlijnen uit. Verder was communicatie via mobiele telefoons niet mogelijk.

De aardbeving had een kracht van 7,0 op de schaal van Richter, aldus het Amerikaanse geologische instituut USGS. Het epicentrum lag ongeveer 16 kilometer van Port-au-Prince op een diepte van slechts tien kilometer. Na de zware schok om 16.53 uur plaatselijke tijd volgde een reeks naschokken.

Bent u in het gebied met vakantie, of woont u in de omgeving van de catastrofale beving, laat ons dan uw ervaringen weten...

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2010, 10:01:21
http://www.telegraaf.nl/buitenland/5773484/__Vermisten_na_instorten_hotel_Hati__.html

wo 13 jan 2010, 08:44
Honderden vermist na instorten hotel Haïti

PORT-AU-PRINCE -  Een hotel in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince is door de aardbeving van dinsdagavond ingestort. Meer dan tweehonderd mensen worden vermist.

Dat heeft de Franse minister Alain Joyandet, die de banden met Franstalige landen als Haïti moet onderhouden, woensdag gezegd tegen de Franse radiozender Europe 1. Hotel Montana is populair bij toeristen. Of onder de gasten ook Nederlanders zijn, is niet bekend.

Volgens het Zuid-Koreaanse ministerie van Butenlandse Zaken zijn onder de vermisten vier zakenlieden uit Zuid-Korea, die in het hotel verbleven.

Ongeveer zestig Franse staatsburgers zijn opgevangen in de beschadigde ambassade van hun land in Port-au-Prince. In Haïti wonen ongeveer 1400 Fransen. Parijs stuurt twee vliegtuigen met hulpverleners en hulpgoederen naar het land.

J005T

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2010, 10:04:06
Volgens hun site (link) is inzet niet afhankelijk van een cirkel, maar van een verzoek van het land en daarna een besluit van het ministerie van Buitenlandse Zaken. de term inzetcirkel kom ik alleen tegen op sites over poker...

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2010, 10:43:23
Wat ik van een USAR-lid begreep is er wel degelijk een inzetcirkel, dit hangt met name samen met de tijd die het kost om ter plaatse te komen. Binnen 24-48u na alarmering.

P.S. die foto hoort eigenlijk thuis in het topic "Fotograven kan dit?", waar nu zo'n ophef is over de GS-foto waarop een, wazig, deel van een slachtoffer te zien is...  :-X

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2010, 10:49:12
Ooit heeft er een criterium bestaan van 5000 Km plus de Nederlandse Antillen.
Nu staat daar inderdaad niets meer over op de website.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2010, 11:13:24
Wat ik van een USAR-lid begreep is er wel degelijk een inzetcirkel, dit hangt met name samen met de tijd die het kost om ter plaatse te komen. Binnen 24-48u na alarmering.

P.S. die foto hoort eigenlijk thuis in het topic "Fotograven kan dit?", waar nu zo'n ophef is over de GS-foto waarop een, wazig, deel van een slachtoffer te zien is...  :-X

Zat inderdaad met dezelfde gedachten te "spelen". Kan die fotograaf niets nuttigers doen dan een plaatje van mensen in nood maken? Ik snap dat hij er voor de nieuwsvoorziening is, en dat dit nieuws is. Maar zit kun je dit fotograferen zonder blikken of blozen?

Hopelijk zitten we er naast en heeft de fotograaf na het maken van dit plaatje, de camera neergelegd en is mee gaan helpen deze mensen uit de puinhopen te halen?? Tegen beter weten in hoop ik dat dit het geval is.....

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2010, 12:24:19
@dokterswacht

Ik vind het juist heel goed is dat een fotograaf of journalist hier beelden van maakt. Dit laat ons en de rest van de wereld zien dat men daar dringend behoefte heeft aan hulp. Iedereen kent nog wel die ene foto van de Tsunami van die vader met zijn kind in z'n armen. Ik denk juist dat je met van die confronterende beelden veel emotie los maakt, maar dat is mijn mening. Het is in iedergeval vreselijk wat daar gebeurd is, ook als je op tv kijkt. Gewoon een hele stad in een keer verwoest...

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2010, 12:32:49
Vrees voor duizenden doden na zware aardbeving Haïti

13/01/10 12u12
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/456227/2010/01/13/Vrees-voor-duizenden-doden-na-zware-aardbeving-Haiti.dhtml

UPDATE  PORT-AU-PRINCE - Bij een krachtige aardbeving in het straatarme Caribische land Haïti zijn mogelijk honderden tot duizenden doden gevallen. Dat melden de BBC en CNN. Op de eerste beelden uit het rampgebied liggen de straten bezaaid met lijken.

Officieel was er nog geen informatie over mogelijke slachtoffers. Een arts in de hoofdstad Port-au-Prince sprak de vrees uit dat er mogelijk honderden mensen om het leven zijn gekomen. ,,De doden zullen met honderden tegelijk geteld gaan worden,'' aldus de zelf ook gewonde arts tegen persbureau AFP.  

Een medewerker van een Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie sloot niet uit dat duizenden mensen onder het puin van ingestorte gebouwen begraven liggen.

Een hotel in Port-au-Prince is door de aardbeving volledig ingestort. Meer dan tweehonderd mensen worden vermist. Dat heeft de Franse minister Alain Joyandet, die de banden met Franstalige landen als Haïti moet onderhouden, gezegd tegen de Franse radiozender Europe 1. Hotel Montana is populair bij toeristen. Of onder de gasten ook Nederlanders zijn, is niet bekend.

De Haïtiaanse ambassadeur in de Verenigde Staten, Raymond Joseph, uitte de vrees voor een enorme ramp. ,,Ik denk dat het werkelijk een catastrofe van grote omvang is'', aldus de topdiplomaat dinsdagavond tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN. Hij riep de internationale gemeenschap op hulp te bieden.

De Verenigde Staten en andere landen kondigden al hulp aan. De Verenigde Naties bereiden zich voor op een grootscheepse hulpactie.
Onder de verwoeste gebouwen in Port-au-Prince is het hoofdkwartier van de VN-vredesmissie in Haïti, Minustah. Ook andere instanties van de VN werden getroffen. Verder zijn het presidentiële paleis en andere belangrijke gebouwen ingestort. President Rene Preval en zijn vrouw bleven ongedeerd.

In Port-au-Prince vielen de elektriciteit en de vaste telefoonlijnen uit. Verder was communicatie via mobiele telefoons niet mogelijk.
De aardbeving had een kracht van 7,0 op de schaal van Richter, aldus het Amerikaanse geologische instituut USGS. Het epicentrum lag ongeveer 16 kilometer van Port-au-Prince op een diepte van slechts tien kilometer. Na de zware schok om 16.53 uur plaatselijke tijd volgde een reeks naschokken. (ANP/PO)
Samen sterk in de hulpverlening!

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2010, 13:10:03
@dokterswacht

Ik vind het juist heel goed is dat een fotograaf of journalist hier beelden van maakt. Dit laat ons en de rest van de wereld zien dat men daar dringend behoefte heeft aan hulp. Iedereen kent nog wel die ene foto van de Tsunami van die vader met zijn kind in z'n armen. Ik denk juist dat je met van die confronterende beelden veel emotie los maakt, maar dat is mijn mening. Het is in iedergeval vreselijk wat daar gebeurd is, ook als je op tv kijkt. Gewoon een hele stad in een keer verwoest...

op de door jou bedoelde foto, staat de vader met een overleden kind. Daar kon de fotograaf geen hulp meer bieden. Op deze foto zie je mensen die hulp nodig hebben, waar nog daadwerkelijk hulp aan geboden kan worden.
Veder ben ik met je eens dat een taak van de media is, om de ernst in beeld te brengen. Het zal dan ook een afweging moeten zijn, ga je eerst hulp bieden of ga je eerst je plaatjes maken?
Ik zou het wel weten wat ik zou doen, hulp aan een medemens staat bij mij voorop. Eerst helpen, dan foto's.
Ook foto's die gemaakt zijn nadat er hulp is geboden kunnen de ernst van de situatie in beeld brengen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2010, 13:34:50
Ik zou ook eerst helpen als ik daar nu was, dat is zeker en misschien zou deze fotograaf dat ook moeten doen. Ik bedoelde meer dat een fotograaf (niet specifiek de foto) ook een belangrijke rol speelt. Mensen of landen geven toch sneller geld of hun hulp als ze met hun eigen ogen zien hoe slecht de mensen het hebben.