Inzet USAR NL bij catastrofale aardbeving 7,0 - Haïti 12-01-2010

Auteur Topic: Inzet USAR NL bij catastrofale aardbeving 7,0 - Haïti 12-01-2010  (gelezen 43596 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #70 Gepost op: 15 januari 2010, 16:20:14
Nou heeft de Marine bij de Antillen sowieso de Hr. Ms. Pelikaan (ondersteuningsschip) en misschien ook nog wel een stationsschip liggen.

Dan pak je vanaf de antillen toch de boot, als dat vliegveld de bottle-neck is? Of denk ik dan te simpel ???

Sowieso is het denk ik geen slecht idee om marineschepen die kant op te dirrigeren, ivm de medische voorzieningen en personeel die zij aan boord hebben (geldt voor de pelikaan misschien in mindere mate dan voor een stationsschip).

Ik zat al te denken over http://www.defensie.nl/marine/operationeel/schepen/hr_ms_rotterdam Ik weet niet waar deze nu vaart maar hij heeft een volledig ziekenhuis aan boord. Ook veel ziekenhuizen in Haiti zijn niet meer operationeel.

Voor hulpgoederen schijnt er in de haven ook een probleem te zijn. Het is voor mij onduidelijk of dit alleen lokaal is of een algemeen beeld:

[img width=700 height=466]http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/haiti_01_14/h12_21708601.jpg


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #71 Gepost op: 15 januari 2010, 16:27:44
Moet hierbij zeggen dat er wel erg erg schokkende foto's tussen zitten. Maar ze laten ook erg goed zien naar de omvang van deze ramp.

ik denk dat het moeilijk is hier foto's te maken zonder lijken erop, op sommige plekken liggen er zoveel dat je er gewoon niet omheen komt
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 15 januari 2010, 16:29:26
Ik zat al te denken over http://www.defensie.nl/marine/operationeel/schepen/hr_ms_rotterdam Ik weet niet waar deze nu vaart maar hij heeft een volledig ziekenhuis aan boord. Ook veel ziekenhuizen in Haiti zijn niet meer operationeel.

De Rotterdam ligt momenteel in Vlissingen de de Johan de Wit in Den Helder. Voor de langere termijn kan dat denk ik alsnog wel uitkomst bieden.
Iemand enig idee hoe lang een trip naar dat gebied duurt (snelheid is 19 / 21 knopen) ???

Die schepen beschikken over een laadkraan en anders zijn de mensen van defensie vast inventief genoeg om een oplossing te verzinnen voor verwoeste kades O0

edit: zie ook deze link http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/amfibische_transportschepen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #73 Gepost op: 15 januari 2010, 16:32:52
Meer foto's:

http://www.unmultimedia.org/photo/gallery.jsp?mode=auto&query=* en dan op de link Newest photos klikken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 15 januari 2010, 16:33:48
De Rotterdam ligt momenteel in Vlissingen de de Johan de Wit in Den Helder. Voor de langere termijn kan dat denk ik alsnog wel uitkomst bieden.
Iemand enig idee hoe lang een trip naar dat gebied duurt (snelheid is 19 / 21 knopen) ???

Die schepen beschikken over een laadkraan en anders zijn de mensen van defensie vast inventief genoeg om een oplossing te verzinnen voor verwoeste kades O0

edit: zie ook deze link http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/amfibische_transportschepen :)

Ze kunnen ook 'bootjes' en 'heli's' mee nemen die geen problemen hebben om any where aan te landen.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 15 januari 2010, 16:42:52
De Rotterdam ligt momenteel in Vlissingen de de Johan de Wit in Den Helder. Voor de langere termijn kan dat denk ik alsnog wel uitkomst bieden.
Iemand enig idee hoe lang een trip naar dat gebied duurt (snelheid is 19 / 21 knopen) ???

Die schepen beschikken over een laadkraan en anders zijn de mensen van defensie vast inventief genoeg om een oplossing te verzinnen voor verwoeste kades O0

edit: zie ook deze link http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/amfibische_transportschepen :)
Als de Rotterdam in Vlissingen ligt, ligt hij daar voor groot onderhoud. Dus zal die voorlopig niet inzetbaar zijn.
Als de Johan de Wit in Den-Helder ligt,is het even afhankelijk wat de planning is. Veelal liggen die schepen 1 week hooguit 2 weken binnen, en zijn ze weer weg.
Maar zou  Haïti zomaar een nieuwe missie kunnen worden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2010, 16:45:45
dat zou dan wel een inzet voor een aantal maanden kunnen worden, want de booten zouden dan moeten blijven totdat de ziekenhuizen weer bruikbaar zijn
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2010, 16:51:04
De amerikanen zijn er ook al met een vliegdekschip en een hospitaalschip dacht ik zo.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2010, 16:52:12
ik weet niet hoe groot die is maar een stad met 1.2 miljoen mensen heeft wel wat nodig!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #79 Gepost op: 15 januari 2010, 17:00:01
Hulporganisaties op Haïti stuiten op levensgrote problemen

http://www.blikop112.nl/bericht/9615/hulporganisaties_haïti_stuiten_op_levensgrote_problemen.html
vrijdag 15 januari 2010 16:38

Den Haag - De hulpverleners uit diverse landen ondervinden grote problemen op Haïti. Het vliegveld van de hoofdstad Port-au-Prince kan niet alle vliegtuigen met hulpverleners laten landen omdat er nog te veel vliegtuigen aan de grond staan die op hun beurt niet kunnen vertrekken vanwege de beperkte voorraad brandstof op het vliegveld.

En dit terwijl de eerste 72 uur van de operatie om slachtoffers te redden van cruciaal belang zijn’, heeft Secretary-Generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties gezegd.

USAR.NL-team
Ook het donderdagochtend vertrokken toestel uit Nederland met aan boord een Urban Search And Rescue (USAR) team, moest donderdagmiddag al uitwijken naar Curaçao. Het team van USAR.NL zou donderdagavond om ca. 21.00 uur Nederlandse tijd landen op Haïti. Echter na de tankstop in de Dominicaanse Republiek kreeg het toestel geen toestemming om in Haïti te landen. De logistieke situatie op het vliegveld liet dit niet toe.

Zaterdag naar Haïti
Daarop is besloten om uit te wijken naar Curaçao. Daar is het team om in de nacht van donderdag op vrijdag om 00.15 uur Nederlandse tijd veilig geland. Alle inspanningen zijn er op gericht om zaterdag bij het eerste daglicht in Haïti te landen (ongeveer 12.00 uur Nederlandse tijd).

Chaos in rampgebieden
De rampgebieden zijn moeilijk te bereiken door de enorme ravage. Daarbij komt dat de reddingswerkers in de hulpverlening worden belemmerd doordat men, door de grote uitval van verbinding en communicatiemiddelen, moeizaam contact kan leggen met de Haïtiaanse autoriteiten.

Plunderingen
De frustraties onder de bevolking worden steeds groter en er worden door de VN al meldingen gemaakt van de eerste plunderingen van voedselopslagplaatsen en winkels in Port-au-Prince.
Samen sterk in de hulpverlening!