Nut/noodzaak IV-medicatie bij reanimatie

Auteur Topic: Nut/noodzaak IV-medicatie bij reanimatie  (gelezen 11587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2010, 21:22:19
Nu ga je wel weer naar het andere uiterste.  ;)

Dat artikel probeert aan de kaak te stellen dat alleen zorg afkomstig uit meta-analyses van RCT geoorloofd is. Tegelijkertijd worden er binnen de geneeskunde nog steeds dingen gedaan omdat we het zo immers al jaren doen. Zoals wel vaker zit er tussen zwart en wit gelukkig ook een groot grijs gebied  :)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2010, 09:50:10
De Oslo trial is juist heel goed vergelijkbaar met de situatie hier in NL. Het EMS systeem is vergelijkbaar maar de aanrijtijden natuurlijk ook in een grootstedelijk gebied. De uitkomst van deze trial verbaast me niet. Sterker nog, het bevestigt mijn "anecdotal evidence". De meeste collega's hier zullen beaamen dat epinefrine relatief vaker leidt tot ROSC (in deze trial ook 32% v. 21%). Het is alleen geen enkel indicator voor wat betreft de prognose (slecht).

Zijn we goed bezig? Als je deze cijfers analyseert, welke conclusies kunnen we trekken? De toediening van epinefrine zal je pt. niet redden, de zaken die wel wel belangrijk zijn: effectief BLS en vroegtijdig defibrillatie. Daar moeten we op focussen.

Een interresante zijstap: we hebben het hiet over de cardio-toxiciteit van epinefrine, maar zijn er studies ook gedaan waar er minder epinefrine gegeven werd? Zou dat een uitkomst bieden?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2010, 02:14:42
Ik mis in het artikel ion ieder geval het pakket aan medicatie dat aangeboden kan worden aan de reanimatiepatient in een prehospitale setting in het onderzochte gebied. Is dit uberhaupt hetzelfde als in NL? En welke soorten medicatie, toedieningsweg/doses/tijden/ wie mag wanener d emedicatie toedienen/delay etc etc. Kan nog behoorlijk verschillen...
(ET toediening is trouwens nauwelijks effectief, en hebben we jaren geleden nonevidencebased vrolijk een tijd gepractiseerd tot bewezen werd dat het nauwelijks wat uithaalde)
Goed om eens te vergelijken met situatie in de USA waar EMT's niet overal epinefrine en atropine mogen toedienen en er dus een tijd lang zonder ACLS gewerkt en overbrugd moet worden met langdurige BLS.
En als je dan bedenkt dat de epinefrine doses nog niet zo heel lang geleden in het LPA soms het 5voudige waren als tegenwoordig.....
om nog maar niet te spreken van bicarbonaat, bretylium, magnesiumsulfaat en andere medicamenten uit het vrioegere ACLS arsenaal...

Zoals Welsh Medic zegt, vroegtijdige BLSD en AED gevolgd door evidence based ACLS zal de patient veel baat bij hebben, met medicatie alleen lukt het niet
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2010, 02:24:11
In dit geval ben ik het met je eens, maar heb je ooit dit artikel gelezen? "Parachute use to prevent death and major trauma related to gravitational challenge: systematic review of randomised controlled trials." Is een aanrader.

Als ik in het BMJ de reacties van deskundigen lees op dat parachute onderzoek dan is het evidence based parachute onderzoekje nog helemaal niet zo humorvol en betekenisvol als het lijkt..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2010, 09:29:50
Ik mis in het artikel ion ieder geval het pakket aan medicatie dat aangeboden kan worden aan de reanimatiepatient in een prehospitale setting in het onderzochte gebied. Is dit uberhaupt hetzelfde als in NL? En welke soorten medicatie, toedieningsweg/doses/tijden/ wie mag wanener d emedicatie toedienen/delay etc etc.

Zoals Welsh Medic zegt, vroegtijdige BLSD en AED gevolgd door evidence based ACLS zal de patient veel baat bij hebben, met medicatie alleen lukt het niet

Nee hoor, dat staat erin, er wordt ACLS gereanimeerd volgens de internationale richtlijn van 2000 voor de 1e helft vd studie, met uitzondering van dat ze daar al eerst masseren voordat er geshockt wordt hadden ingevoerd en laatste deel vd studie volgens de richtlijn 2005. Verder staan in de tabel ook keurig de medicijnen vermeld die in elke arm toegediend zijn nl epinefrine, atropine en amiodarone. Iedere ambulance is minstens bemand door 2 paramedics die dus beide iv-medicatie en intubatie mogen uitvoeren.

Verder ben ik het met WM en jou eens  :)

Kanarie

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2010, 00:18:10
Als ik in het BMJ de reacties van deskundigen lees op dat parachute onderzoek dan is het evidence based parachute onderzoekje nog helemaal niet zo humorvol en betekenisvol als het lijkt..
Ik heb de reacties niet gelezen/gezien. Wat staat er? Het artikel stond in een reader die ik een paar jaar geleden kreeg bij mijn opleiding. Ik vind het een mooie activatie om te gaan nadenken in hoeverre EBM zinvol is (het zal meestal zinvol zijn) en waar je de grens trekt met de BOT (bloody obvious test).

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2011, 23:50:14
Wat denken jullie, wordt dit de toekomst?

Origineel  :  dr. Bryan Bledsoe

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2011, 01:42:53
Nou laten we hopen van niet, enige nuance zal er toch wel zijn in de toekomstige ERC richtlijnen,  erg veel nuance en overlevingskans biedt dit protocol -zoals afgebeeld-nu ook weer niet....  ;)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2011, 05:33:33
Beste mensen,

Bryan Bledsoe is een intensivist met de SEH als vakgebied. Daarnaast is hij ook schrijver en een veel gevraagde EMS spreker in de VS. Zijn presentaties zijn vaak bedoeld om te prikkelen, liefst ook om discussies uit te lokken. Zijn nieuwe protocol moet je dus ook met een korreltje zout nemen, het was waarschijnlijk alleen bedoeld om de discussie op gang te brengen bij één van zijn "schnabbels".

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2011, 08:10:48
Beste mensen,

Bryan Bledsoe is een intensivist met de SEH als vakgebied. Daarnaast is hij ook schrijver en een veel gevraagde EMS spreker in de VS. Zijn presentaties zijn vaak bedoeld om te prikkelen, liefst ook om discussies uit te lokken. Zijn nieuwe protocol moet je dus ook met een korreltje zout nemen, het was waarschijnlijk alleen bedoeld om de discussie op gang te brengen bij één van zijn "schnabbels".

Carl.

;) en wat denk je dat mijn bedoeling is?

Nou laten we hopen van niet, enige nuance zal er toch wel zijn in de toekomstige ERC richtlijnen,  erg veel nuance en overlevingskans biedt dit protocol -zoals afgebeeld-nu ook weer niet....  ;)

Hoezo biedt dit protocol weinig overlevingskansen in jouw ogen? Op dit moment zijn dit de enige handelingen waarvan juist aangetoond is dat ze daadwerkelijk invloed hebben op de overleving.