De Raad van Hoofdcommissarissen van de politie verklaarde deze week dat wijkagenten te weinig tijd doorbrengen in hun wijk; ze zouden te vaak voor ‘regulier politiewerk’ worden weggeroepen. Ook WebRegio-bezoekers zijn het met elkaar eens over de vraag of de politie voldoende aanwezig is in hun buurt: agenten laten zich te weinig zien in de wijken. Veel bezoekers hebben dan ook geen goed woord over voor de wijkagenten.
Zo zegt Sophie: “Wijkagent? Wat is dat? Oh, die meneer die z‘n gezicht nooit laat zien en dingen belooft? Nee, die kennen we alleen van naam, maar niet van gezicht...”
Ook R. van Teylingen ziet te weinig politie in de buurt: “Ik woon in Medemblik en onze wijkagent zit in Bovenkarspel. Hoezo wijkagent? Het is meer een streekagent! Hoezo wegroepen voor andere taken? Als hij op zijn plek is en je hebt hem nodig, komt hij niet want zijn ‘wijk‘ is te groot. Belachelijk.”
Christien kom ook nooit een agent tegen op straat: “Nog nooit gezien. Volgens mij zitten ze gewoon op het bureau te wachten tot er iemand belt. Een wijkagent is toch iemand die dagelijks rondes door de wijk maakt? Dan zou je hem/haar toch een keer moeten tegenkomen?”
A.W. Smid-Van der Zee is het met Christien eens: “Zeker te kort politie. En als je iets meldt en verwacht dat ze dan eens extra in jouw buurt een rondje komen maken, nou dat kan je wel vergeten. Ik heb ze nog niet gezien. Ik vind dit een slechte zaak trouwens.”
Ook Ronald Verhaar deelt deze mening: “Ik zie hier geen wijkagenten. Zeg maar zo één die praat met bewoners zonder aanleiding. Gewoon om te horen wat er zoal speelt in de wijk. Je zou dan veel problemen voor kunnen zijn. Criminelen groot en klein weten dan dat ze extra in de smiezen lopen. Maar ja, dat levert geen geld op natuurlijk. Met een lasergun achter een lantaarnpaal staan is makkelijker...”
Jan vindt net als Ronald dat de aanwezigheid van wijkagenten problemen zou kunnen voorkomen: “Helaas, de politie is nooit te zien. Ze moeten veel meer op straat zijn en dan niet altijd rijden in de auto, maar gewoon op de fiets of lopend. Werkt heel preventief.”
Toch is de politie bij een enkele WebRegio-bezoeker wel aanwezig in de buurt. Zo ook bij H. Burger: “Bij ons zie je ze wel af en toe. En als het echt nodig is zijn ze er ook. De gewone politie rijdt hier ook heel vaak rond.”
Bron + filmpje: http://www.webregio.nl/amsterdam/webregio-tv/video/11791040/te-weinig-politie-in-de-wijk.aspx