Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010

Auteur Topic: Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010  (gelezen 13057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Qua inzet zie ik niet zo veel bijzonderheden. De mensen die de hond zijn gaan redden zijn aangelijnd voor zover ik kan zien en hebben een redvest om wat zijn werk goed heeft gedaan.

De lijn loopt terug richting wal waarvan ik aanneem dat deze gezekerd is of wordt vastgehouden. Alleen de derde man loopt nu zonder lijn het ijs op, die had ik persoonlijk ook aan een lijn vast gezet voor het geval hij er ook doorheen zou gaan.

Wachten is geen optie, dan kun je net zo goed thuis blijven.

Een duikteam heeft een andere opkomsttijd als een TS, het tijdsverschil zal dus bij elk waterongeval overbrugd moeten worden.


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
waarom moet hier nu zo moerlijk over gedaan worden?

De jongens van de 23-1 hebben het goed gedaan. ik ga er vanuit dat ze weten waar ze mee bezig zijn en een goede inschating hebben gemaakt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Bij elke vorm van feedback moet je natuurlijk twee kanten belichten :)

Dus wil ik ermee beginnen dat de mannen er goed aan hebben gedaan om de redvesten aan te trekken. Daar hebben we ook regelmatig over gediscussierd en het is volgens mij nog lang niet altijd vanzelfsprekend.

Maar ik wil wel even kwijt dat ik dit geen buitengewoon strakke actie vind. Goed dat die gasten ervoor gaan, petje af, maar juist waar de brandweer zo goed let op persoonlijke veiligheid moet dit soort incidenten niet hoeven plaatsvinden. Niet dat je nu zo gauw zult verzuipen daar, met een vest aan, aangelijnd en 'back-up' aanrijdend. Toch kan het niet heel bevorderlijk zijn voor je lichaam om van de warmte vam je bluspak om te moeten schakelen naar een watertemperatuur van rond de 0 graden. Iedereen weet dat je in water veel sneller afkoelt dan in de buitenlucht.

Is dit niet iets wat men meer wil stimuleren? Oppervlakte reddingen door de bemanning van een TS.  ???

Daar ben ik, weliswaar als betrekkelijke buitenstaander, helemaal voor. Maar dan wel met geschikte uitrusting.
De volgende middelen waren volgens mij heel handig geweest in dit geval en hadden de inzet van het duikteam overbodig gemaakt. Laat staan dat de heren een te hoog risico hadden gelopen. Als ik mezelf even mag citeren:

Zou de brandweer dan niet ook over boards en dat soort dingen moeten beschikken?
Ook gelet op de ijspret die weer voor de deur staat?

Bijvoorbeeld de Hansa Rescue Board als standaard hulpmiddel op de TS, dat past er vast nog wel bij op het ladderrek ;)



Dienst:                    Brandweer Nijmegen
Roepnummer:                43643
Soort voertuig:            TS8 LD3250 HD250 T2000
Merk en type:              Mercedes-Benz 1325F38 Atego
Overige bijzonderheden:    Hansa rescueboard aanwezig op het voertuig.

http://www.water-rescue-board.co.uk/



En zo zijn er vast nog wel vergelijkbare middelen te bedenken :)
Lijkt me geen pretje om met een bluspak in een steenkoude zee te vallen.
Niet vanwege het drijfvermogen, want dat schijnt best goed te zijn (zie dit topic en dit topic), maar wel vanwege de temperatuur.
Ja, je zit op een reddingboot, dus hebben ze je er waarschijnlijk gauw uit. Maar dan nog brengt het wel een verhoogd risico met zich mee.

Vandaar mijn 'stelling' dat iedere TAS bemanning die het water op moet, zou moeten beschikken over een brandvertragend overlevingspak. Ik weet dat Enkhuizen daar in ieder geval over beschikt.
zie bijv. http://www.galjoen.nl/content.asp?page=39

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Maarten,

Een Hansa board is geen wondermiddel, zeker niet als je er ook nog iemand mee moet redden en is het beslist geen ideaal redmiddel wanneer je deels in een wak/op het ijs zit. Laat staan als je door het ijs zakt dan wordt het redden alleen maar lastiger, is mijn mening.. Daarnaast behoort deze niet tot het standaard bestek.

Een snelle inzet zoals hier is de meest makkelijke, ook met een hansaboard wordt je nat dus zul je al snel een droogpak (duikpak) aan moeten trekken en deze zit ook niet op de TS.

Kortom, zoals de inzet gedaan is, vind ik een juiste afweging. Er is over nagedacht wat de risico's zijn en daar heeft men maatregelen op genomen. Overigens las ik in het stukje dat men een wervelplank heeft gebruikt, dit kun je vergelijken met de werking van een hansaboard ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Het gaat mij ook niet per sé om het middel, maar meer als stelling dàt men over geschikte middelen moet beschikken als wordt verlangd dat je een oppervlakteredding uitvoert.

Wellicht moet het bestek daar dan op aangepast worden?

Welk middel dat dan moet zijn laat ik graag over aan de mensen die daar verstand van hebben ;)





PS: Voor mijn part wordt het een hovercraft :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
waarom moet hier nu zo moerlijk over gedaan worden?

De jongens van de 23-1 hebben het goed gedaan. ik ga er vanuit dat ze weten waar ze mee bezig zijn en een goede inschating hebben gemaakt.


Het is zeker niet om moeilijk te doen. Van ieder 'bijzonder' incident kan je leren. Je kunt goede zaken overnemen of wat minder goede zaken de volgende keer anders doen als je zelf voor zo'n inzet staat. Door het internet en youtube hoef je er niet bij te zijn geweest om te zien hoe een inzet gedaan is. Wat je wel altijd in je achterhoofd moet houden is dat een filmpje vaak niet alle facetten en afwegingen van een incident weergeeft.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Welk middel dat dan moet zijn laat ik graag over aan de mensen die daar verstand van hebben ;)

Daar komt ie weer ....

De 13-3511

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
waarom moet hier nu zo moerlijk over gedaan worden?


Tja, geen idee. De situatie ziet er stabiel uit, ze zijn netjes middels een lijn gezekerd, hadden redvesten aan. Het enigste wat gebeurt is dat ze door het ijs gegaan zijn,en dus een nat pak hebben opgelopen en het koud hebben gehad. Maar ze konden er staan gezien het filmpje,en er zijn zat collega,s bij om direct hun te hulp te schieten.
De collega,s direct naar de kazerne brengen en onder de warme douche zetten en klaar.

Op de kant met een vinger in je neus toe gaan staan kijken is het makkelijkste wat je kunt doen. De wachttijden op een duikteam zal alleen maar langer gaan worden,zeker in plaatsen waar een duikteam vanuit een andere plaats zal moeten komen.
Dus er zal steeds meer een beroep worden gedaan op de oppervlakte reddingen van een TS-bemanning,en het liefst met de middelen die daar voor aangereikt worden. Heb je die middelen nog niet, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. En een nat pak voor lief moeten hebben,goh wat erg zeg. ::)


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Tja, geen idee. De situatie ziet er stabiel uit, ze zijn netjes middels een lijn gezekerd, hadden redvesten aan. Het enigste wat gebeurt is dat ze door het ijs gegaan zijn,en dus een nat pak hebben opgelopen en het koud hebben gehad. Maar ze konden er staan gezien het filmpje,en er zijn zat collega,s bij om direct hun te hulp te schieten.
De collega,s direct naar de kazerne brengen en onder de warme douche zetten en klaar.

Op de kant met een vinger in je neus toe gaan staan kijken is het makkelijkste wat je kunt doen. De wachttijden op een duikteam zal alleen maar langer gaan worden,zeker in plaatsen waar een duikteam vanuit een andere plaats zal moeten komen.
Dus er zal steeds meer een beroep worden gedaan op de oppervlakte reddingen van een TS-bemanning,en het liefst met de middelen die daar voor aangereikt worden. Heb je die middelen nog niet, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt. En een nat pak voor lief moeten hebben,goh wat erg zeg. ::)


Helemaal mee eens!!


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Goed werk van deze mannen.
Je kunt wel gaan wachten op allerlei schitterende middelen maar dat beest moet gewoon zsm uit het water.
Met vesten en lijnen kan dr echt niet veel gebeuren.