Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010

Auteur Topic: Hond verdronken + twee brandweermensen door het ijs gezakt - Rotterdam 17-01-2010  (gelezen 13058 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik weet dat ze in Oosthuizen (Zeevang) droogpakken hebben. Dus een gesloten pak inclusief seals om polsen +nek. Zitten zover ik toen begreep wel regels aan verbonden, bv. muts op de kop, aangelijnd, niet onder water met het hoofd etc. Kan gebruikt worden om een eerste zoekslag rond auto te maken (as het niet te diep is), of redding van mens en dier.. hoe het precies zit kan een lid van de brw zeevang ongetwijfeld vertellen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ander ijsincident: http://www.mediatv.nl/nieuws/4133/Meisje_beleeft_hachelijke_momenten.html

Grote verschil hierbij is dat het slachtoffer niet op het punt staat te verdrinken, dus dat de tijdsdruk iets minder hoog is. Maar een nat pak in deze temperaturen vormt natuurlijk alsnog een gevaar.

Slim ook om de spoorslootoverbrugging te gebruiken, die door de LFR zijn ontwikkeld voor inzet bij de Betuwelijn.

Wat voor pak heeft de brandweerman op de eerste foto overigens aan?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


nelus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Maarten,

Een Hansa board is geen wondermiddel, zeker niet als je er ook nog iemand mee moet redden en is het beslist geen ideaal redmiddel wanneer je deels in een wak/op het ijs zit. Laat staan als je door het ijs zakt dan wordt het redden alleen maar lastiger, is mijn mening..

Misschien een late reactie op dit topic maar hansa board is juist ideaal redmiddel deels in een wak. Heeft 300 KG drijfvermogen en je kan zelf bepalen hoe ver je kantelt. Als je middenop zit drijf je gewoon netjes, als je meer voorop gaat zitten kantelt de voorkant iets in water waardoor je drenkeling makkelijk de plank op kan trekken. De ploeg op de wal trekt je na een seintje weer terug.

Waarom ik denk dat het ideaal is! Omdat er vandaag iemand mee is gered binnen 5 minuten nadat we ter plaatsen waren op ijs waar je met de plank doorheen zakte. Droogpak voor degene op de plank is wel nodig maar bij melding drenkeling stap er nog in de kazerne iemand in het pak. Heeft deze al aan voor we uit kazerne vertrekken.

http://www.brandongevallen.nl/artikelen.php?id=11145
Voorbeeld redding hansaboard: Hansa-Board