Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?

Auteur Topic: Waarom rijden huisartsen in dermate dure voertuigen?  (gelezen 37978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tsjiaotai

• Junior gebruiker
  • **
  • dokter
Reactie #60 Gepost op: 15 maart 2010, 22:30:06
Toch nog maar even een reactie vanuit de huisarts-hoek ( ik ben huisarts, werk veel op HAP's en gebruik regelmatig de volkswagen). Ben het met jullie eens dat het niet de meest milieuvriendelijke auto is. Moet wel zeggen dat het qua gebruiksgemak een veel fijnere auto is dan de wagens hiervoor (audi). Hoge instap, goed zicht, en ook hoge "tilhoogte" van alle apparatuur. Je moet je voorstellen dat we bij A1 en A2 meldingen vaak met best wat spullen naar binnen gaan :
- mijn eigen artsentas
- de medicatie koffer
- zuurstoffles
- AED
- soms verbandkoffer
- soms catheterkoffer

Het is soms best sjouwen voor de chauffeur en de dokter. Wel zo fijn dat het op makkelijke hoogte, ergonomisch goed uit de auto te halen is. Dat was in de audi's veel slechter.
Afgelopen week zat ik tijdens een visitedienst, 8 van de 8 uur onderweg in de volkswagen (de tijd bij de patient even niet meegerekend). Het is dan best fijn als de auto goed zit ( ook voor de chauffeur) en comfortabel rijdt. Sinds we regelmatig met prio-1 rijden vind ik het ook wel fijn, dat het een 'veilige' auto is en dat er goed zicht is. Ook op dat gebied vind ik de VW een fijne auto.....

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 16 maart 2010, 10:42:52
Als je veel op de weg zit is een goede auto noodzakelijk voor comfor, veiligheid, etc. Natuurlijk is het verbruik een issue. Ik vind het belangrijker dat als ik een huisarts bel die bij mij langs moet komen dat deze uitgerust is en veilig (ongeacht weer/verkeers extremiteiten) bij mij aankomt om een goede diagnose te stellen.

Me dunkt dat bijv een Chevy ambulance ook niet al te zuinig is en daar alternatieven voor zijn. Toch is er blijkbaar een goede reden geweest om juist deze voertuigen in te zetten.

Misschien wat off-topic, maar:
Als we het dan toch over geld, grote auto's, nut en noodzaak hebben. Dan zou ik eerder eens kijken naar deze voertuigen:

Deze staan door heel Den Haag geparkeerd (je leest het goed geparkeerd). Er zit een persoon in die volgens mij bij ministeries en ambassade's de boel in de gaten houdt en wordt afgelost door een collega die in exact zo een auto zit en zijn auto na de aflossing op dezefde plek parkeert.

Voor mijn gevoel kan ook dat rustig in een goedkopere auto die net zo veilig is en goed zit.

Volgens deze thread zijn het nog 3.0 diesels ook.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 16 maart 2010, 10:44:27
En gepantserd....  ;)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #63 Gepost op: 16 maart 2010, 11:33:24
Misschien wat off-topic, maar:
Als we het dan toch over geld, grote auto's, nut en noodzaak hebben. Dan zou ik eerder eens kijken naar deze voertuigen:

Deze staan door heel Den Haag geparkeerd (je leest het goed geparkeerd). Er zit een persoon in die volgens mij bij ministeries en ambassade's de boel in de gaten houdt en wordt afgelost door een collega die in exact zo een auto zit en zijn auto na de aflossing op dezefde plek parkeert.

Voor mijn gevoel kan ook dat rustig in een goedkopere auto die net zo veilig is en goed zit.

Volgens deze thread zijn het nog 3.0 diesels ook.

Is is wel duidelijk dat je meer affectie hebt met de brandweer ;D :P

Deze auto's zijn zwaar bepantserd. Als je het kenteken bij het RDW invoert is dat ook duidelijk te zien aan het gewicht: 4120 kilo rijklaar. Zonder degelijke motor is dat dus niet vooruit te branden.

Die zware bepantsering is uiteraard puur ter bescherming van de inzittenden. In Den Haag zijn dit mensen van de BOB (bureau orde en bewaking), welke toezicht houden op ambassades en dergelijke. In Kennemerland rijden mensen van de buitenbewaking Schiphol in deze voertuigen. Dit zijn wel de grootste twee afnemers, maar andere korpsen kunnen deze voertuigen ook 'inhuren'. Het zou mijn werk niet zijn, maar het moet wel gebeuren en deze mensen zijn er goed in.

Je moet natuurlijk wel een degelijk voertuig hebben als basis voor zo'n zwaar pantserpakket. Kijk hier maar eens wat zo'n voertuig moet kunnen weerstaan ;) Ja, dat kan wellicht ook met een zware BMW Sedan, maar dan mis je de hoge zit en dus het overzicht.

Dit is wat mij betreft beter te 'verkopen' dan een Touareg voor de Huisarts (waar ik overigens ook niets op tegen heb).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 16 maart 2010, 12:06:12
Euh, ja ik heb meer met rode auto's. Maar een mooie Touareg sla ik niet af hoor, dan wil ik zelfs wel in het blauw ;) ;) ;)

Het verbaast mij wel dat er veel van rondrijden op een klein gebied, terwijl er ook nog voldoende portocabins staan. De hoeveelheid bevreemd mij vooral (en het feit dat ze vierkante banden krijgen van het geparkeerd staan)

Overigens als ik de infosheet lees; is een gepanserde polo niet moeilijker raken  ;D ;D ;D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 16 maart 2010, 13:38:15
Het verbaast mij wel dat er veel van rondrijden op een klein gebied, terwijl er ook nog voldoende portocabins staan. De hoeveelheid bevreemd mij vooral (en het feit dat ze vierkante banden krijgen van het geparkeerd staan)

Overigens als ik de infosheet lees; is een gepanserde polo niet moeilijker raken  ;D ;D ;D

Die 'portocabins' zijn ook zwaar bepantserd, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen ;)
Ze worden dan ook wel pantserhuisjes genoemd.

;D Zo'n polo wordt weggeblazen, dus die hoeft weer minder van de klap de absorberen. Goed plan! ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

firefighter5175

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #66 Gepost op: 16 april 2010, 01:34:05
Ik vind het ook absurd dat er zulke lompe pc hoofdstraat mobilen rondrijden voor de HAP
is toch te gek voor woorden dat er zulke bakken worden genomen voor dit werk
als je een hogere instao wilt dan zijn er genoeg andere mogelijkheden
en ik vind dat je dan uit kan komen in de normale klasse zoals Zafira,touran
dan heb je ook de degelijkheid en betrouwbaarheid van de VW als je de Touran neemt
want alle politieregio's rijden bijna allemaal in een Touran
dus dan lijkt me dat toch ook goedkoper en beter
maar zo een pc mobiel vind ik belachelijk en sommige bedijven proberen met dit soort mobielen hun status over te rengen
nou denk dat je beter een goede auto kan hebben die normaal is en gewoon bijna overal gebruikt wordt dan dat je  een pc mobiel hebt

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 16 april 2010, 10:44:14
Ik vind het ook absurd dat er zulke lompe pc hoofdstraat mobilen rondrijden voor de HAP
dan heb je ook de degelijkheid en betrouwbaarheid van de VW als je de Touran neemt
maar zo een pc mobiel vind ik belachelijk en sommige bedijven proberen met dit soort mobielen hun status over te rengen
nou denk dat je beter een goede auto kan hebben die normaal is en gewoon bijna overal gebruikt wordt dan dat je  een pc mobiel hebt

De meeste huisartsen, zijn gewoon eigen ondernemers, en ook de samenwerkingsverbanden of de bedrijven die een centrale HAP facciliteren kunnen erg goed rekenen, Het zijn gewoon bedrijven met een gezonde bedrijfsvoering..
De meeste bedrijven leasen een auto, en investeren en komen nauwelijks de investeringsbedragen tegen..

De exploitatiekosten worden van de winst afgetrokken, dus de ondernemers, zijn slim genoeg, om de exploitatiekosten laag te houden..

Het kan dus zijn, dat de deal rond auto type 1,  goedkoper dan zijn dan een auto type 2.,  die misschien aan een vergelijkbare programma van eisen stelt..

Daarnaast heeft is veel afhankelijk van het gebied wat de visiteauto moet rijden.  In hartje Amsterdam  stel je misschien andere eisen, dan in Veluwe of in buitengebieden van Zeeland, of de omgeving van friesland, en de heuvelachtige gebieden van de veluwe..

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #68 Gepost op: 16 april 2010, 21:54:37

Anton,

Je bent nogal negatief over e.e.a!
Waarom blijf je dan dit werk doen?
Heb je naam niet zien staan als nieuw O.R. lid!!!
Leg het 27 mei eens voor op het werkoverleg?!

Leo
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 16 april 2010, 22:00:18
Leg het 27 mei eens voor op het werkoverleg?!

Vraag dan gelijk even of ie zo links en rechts wat leestekens wil gebruiken, leest wat lekkerder!  ;) O0