Blauwe vlag

Auteur Topic: Blauwe vlag  (gelezen 11270 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Albert Dijkstra

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 13 april 2004, 08:10:43
Zo zie je maar hoeveel werk er nog te verrichten valt aan de Nederlandse kust, voor en tegenstanders in overvloed ! Natuurlijk is het een taak van de lokale overheid de veiligheid op zijn stranden te  garanderen, en is het helaas ook nog steeds zo dat de ene gemeente daar een (veel) hogere prioriteit in stelt dan de andere. Maar ik ben er van overtuigd dat campagnes als de Blauwe Vlag of Nederland Schoon een positieve bijdrage leverd aan de kwaliteit van het strand, en dat op alle fronten, dus niet alleen de reddingsbrigade, maar ook bijvoorbeeld op de naleving en controle van vergunningen en plaatselijke regelgeving. Het verbaast mij soms enorm als je sommige forumberichten leest hoe brigades tegenover de gemeenten staan, terwijl deze "zomerklus" gezamelijk aangepakt moet worden. Mij lijkt het het meest zinvol te stoppen met moddergooien en gezamelijk proberen een mooi zandkasteel neer te zetten, komt het met die Blauwe Vlag ook wel goed...

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 13 april 2004, 09:24:31
Ik deel Albert's mening.
Het zal iedereen wel opgevallen zijn dat een groot aantal zaken die nu nog als aanbeveling gelden, binnen 2 jaar verplicht worden gesteld. Speel hier ook als bewakende club op in.
Mocht een gemeente om wat voor reden dan ook geen interesse tonen tot verbetering van het produkt is het mogelijk een idee om bijv. een ondernemersvereniging achter je ideeën te zien krijgen want het is deze groep bij uitstek die gebaat is bij een goed produkt. Zie je ernstige tekortkomingen op stranden met een blauwe vlag, eerst melden aan de beheerder zodat deze de kans krijgt om direkt maatregelen te nemen, helpt het niet dan is één telefoontje genoeg om de blauwe vlag in te laten nemen. En dat is zeker in komkommertijd een goeie kans op (negatieve) publiciteit en dus resultaat in de toekomst (één advies, doe dit als particulier en niet namens een vereniging).

Kees  8)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 13 april 2004, 10:54:10
Het wordt gecontroleerd door mensen welke niet weten waar ze mee bezig zijn. De controles van de blauwe vlag voor op de posten deugen gewoon niet, ze weten niet waar ze het over hebben. Er wordt meer gesproken over een schoon als een veilig strand. Het voorbeeld van de opslag van de brandstof, de opslag voldoet niet aan de eisen krijg je te horen. Aan welke eisen weten ze niet. Hoe kan je het dan verbeteren.

9910001
9910001

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 13 april 2004, 15:54:35
Beste mensen,
Zoals jullie het voorspiegelen is aardig, alleen het werkt niet zo en wij gaan daar onze energie niet aan verspillen. Er dient gewoon een goed concept veiligheid te liggen en dat is er nagenoeg nergens langs de kust en dat is onvoorstelbaar.
Moet je kijken als je een evenement organiseerd waar je aan moet voldoen. Een stranddag trekt doorgaans evenveel mensen en dan gelden de normen ineens niet??

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 13 april 2004, 20:06:18
Het is een mooi boek waarvan alleen de recencies in de krant gelezen worden maar niet iedereen kent het hele boek.  Als de rest ook bekent is dan weet je wat het inhoud deze vlag en dat het dus net zoiets is als een ANWB rijschool, de slagingkans is daar ook net zo groot als bij andere rijscholen.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #25 Gepost op: 13 april 2004, 23:42:03
Aangezien het zo'n beetje het enige aan regelgeving is dat wij kunnen gebruiken denk ik dat het de moeite waard is de ontwikkelingen te volgen. Ik ben dan ook benieuwd naar wat concrete ervaringen, zoals hoe ging die inspectie in zijn werk en wie deden dat. Is het lang geleden en was er toen al sprake van een risicoinventarisatie?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 14 april 2004, 11:39:34
Door mijn ervaeringen praat ik er dus zo over, alles wordt gecontroleerd maar of het nu echt goede controles zijn. Zelf heb ik controles meegemaakt door de anwb en door de europese poppenkast, naar alles snel te hebben bekeken snel naar het terras toe voor een hap eten met de gemeente gek die de vlag zo graag wilt hebben.

9910001
9910001

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 14 april 2004, 20:26:55
De anwb controleur heeft idd geen verstand van strandbewaking en kijkt vooral hoe de post eruit ziet. Is namelijk ook een graadmeter.
Eisen voor opslag brandstof zijnn gewoon bekend bij je gemeente en wij hebben dus ook een hele mooie stalen lekbak en daarom heen een hoop stickers van open vuur verboden. Dat eiste de gemeente ook en wat hebben het gerealiseerd en de gemeente heeft het gefinancierd.

zo, nou dat vond die meneer van de anwb toch wel heel mooi. dus makkelijk punten scoren.

Verder moet je die meneer dus goed ontvangen, kopje koffie en keurig zijn meerkeuze lijst invullen.
Ze kijken inderdaad niet kwalititief, maar kwantitatief. Dus wat is er fysiek aanwezig.

Ik ben allang blij dat dit gebeurd en ben altijd voor kwalitiets systemen. Over de eisen valt altijd te twisten en is vaak puur een kwesitie van geld. Ik zie ook wel dat de waterkwaliteit controle een beetje loterij is en niet actueel, het wordt tenminste wel gemeten en op de langere termijn kan je er altijd nog een trend uithalen.

Het kost wat moeite, maar verder lang leve de blauwe vlag.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 15 april 2004, 11:00:46
Bij mijn weten heeft de gemeente ook geen idee aan welke eisen wij moeten voldoen, het is ook maar net hoe je de eisen interpreteerd. Het zijn voornamelijk eisen welke moeilijk toetsbaar izjn voor de brigades. Er moet een post zijn, maar wat aanwezig op de post wordt niet over gesproken. Er moeten schone WC zijn, waarneer ze schoon izjn wordt er niet bij vermeld. Er is wel wat ruimte tot verberering in deze eisen.

9910001
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #29 Gepost op: 15 april 2004, 11:39:09
Ik lees toch duidelijk een aantal dingen waar een beheerder iets mee kan en waar er nog het nodige te verbeteren valt.
Waar men met de bewaking van stranden op aan wil sturen lijkt me vrij duidelijk uit de volgende zinssnede "On beaches without
lifeguards, intervals of 100 - 200 meters between the equipment are recommended."
Dit geeft dus wel aan dat 2 strandwachters op een strand van 1 km lengte ook niet helemaal in de bedoeling ligt".
De eisen waaraan een strandwacht dient te voldoen zijn duidelijk aangegeven.
Met name de aard van de behuizing en uitrusting is een lokaal iets. Er zijn andere wegen voor om dat naar wens te krijgen.

Zoals al eerder is aangegeven zijn een aantal eisen zoals een strand risicoinventarisatie nu nog aanbevelingen maar vanaf 2006 verplicht. Met zo'n inventarisatie kun je precies aangeven wat noodzakelijk is en daarom mijns inziens ook een aandachtspunt voor de bewakende brigades.

Kees  8)