OVD-GMK

Auteur Topic: OVD-GMK  (gelezen 4941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Gepost op: 18 januari 2010, 15:05:24
In de het GRIP document van R-R wordt melding gemaakt van een OVD-GMK die de leiding over de gemeenschappelijke meldkamer heeft. Maar wie van de 3 diensten levert die OVD. En wat zijn takenpakket.


Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2010, 15:08:20
In de het GRIP document van R-R wordt melding gemaakt van een OVD-GMK die de leiding over de gemeenschappelijke meldkamer heeft. Maar wie van de 3 diensten levert die OVD. En wat zijn takenpakket.

Steeds meer meldkamers beschikken over een zogenaamde Calamiteiten Coordinator die volgens mij ook een leidinggevende functie krijgt op de meldkamer in geval van grote incidenten. Als ik het goed heb begrepen is deze functie niet discipline gebonden maar kunnen personen van verschillende disciplines hierto opgeleid worden, al kan dat misschien weer per meldkamer verschillen. Zeeland heeft volgens mij ook al een OvD-Meldkamer, in andere regio's heet het de Calamiteiten Coordinator of simpelweg CaCo. Als dit niet dezelfde functie is dan hoor ik dat graag.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2010, 15:39:17
In de regio's die mij enigszins bekend zijn, kan de calamiteiten coördinator inderdaad uit de verschillende geledingen afkomstig zijn.
In Hollands Midden is pool coördinatoren van de meldkamer overigens al van multidisciplinaire samenstelling en dus niet alleen in crisissituaties.

Ik denk trouwens dat er wel een (nuance)verschil zit tussen CaCo en OvD-GMK. OvD's zijn over het algemeen officieren (teamleiders e.d.) en de CaCo kan vanaf onderofficier (coördinatoren).

Ben ook heel benieuwd :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2010, 18:15:03
mischien Resecue Ranger die hier antwoord op heeft ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2010, 18:30:11
In Kennemerland heet de (operationeel) leidinggevende van de meldkamer een Multidisciplinair Proces Coördinator (MPC'er). Ze hebben ook "koude" verantwoordelijkheden namens het hoofd van het MICK, maar ik weet niet precies welke. De dienstdoende MPC'er heeft leiding over alle medewerkers, dus rood, wit en blauw. Hoewel ze wel (vaak) een gekleurde achtergrond hebben, zijn ze dus feitelijk "ontkleurd". Volgens mij worden zij voor hun achtergrond wel ingezet voor het netwerk tussen hen, de betreffende centralisten en de betreffende kolom.

Waarom de keuze in Rijnmond is gemaakt voor de benaming OvD weet ik niet. Zelf zie ik die benaming als voor een leidinggevende ter plaatse.
Maar misschien dat het te maken heeft met de mandatering voor opschaling, namelijk dat dan gezegd kan worden dat alle OvD's het mandaat hebben op te schalen naar een bepaalde GRIP?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2010, 21:18:21
In Kennemerland heet de (operationeel) leidinggevende van de meldkamer een Multidisciplinair Proces Coördinator (MPC'er). Ze hebben ook "koude" verantwoordelijkheden namens het hoofd van het MICK, maar ik weet niet precies welke. De dienstdoende MPC'er heeft leiding over alle medewerkers, dus rood, wit en blauw. Hoewel ze wel (vaak) een gekleurde achtergrond hebben, zijn ze dus feitelijk "ontkleurd". Volgens mij worden zij voor hun achtergrond wel ingezet voor het netwerk tussen hen, de betreffende centralisten en de betreffende kolom.

Idd, de MPC heeft een coördinerende functie in het MICK. Alle centralisten handelen zelf hun incidenten af, alleen de inter-disciplinaire afstemming wordt gedaan door de MPC. De achtergrond of herkomst van de MPC wordt wel zoveel mogelijk gekoppeld aan zijn of haar functioneren aan de discipline van achtergrond of herkomst. Helaas is er maar één "witte" MPC-er en is er één "rode"- MPC-er in opleiding.

MPC of CaCo of OvD-KMR, allemaal namen voor, naar mijn idee, sleutelfunctionarissen in inter-disciplinair afstemming op meldkamerniveau. Het enige verschil is dat een MPC ook neven taken heeft, welke het reilen en zeilen op een meldkamer moeten structureren, terwijl de andere functionarissen alleen tijdens calamiteiten van zich laten horen.

RR (is een opzich zelf staande calamiteit)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2010, 22:53:38
Ik denk trouwens dat er wel een (nuance)verschil zit tussen CaCo en OvD-GMK. OvD's zijn over het algemeen officieren (teamleiders e.d.) en de CaCo kan vanaf onderofficier (coördinatoren).

Ben ook heel benieuwd :)
Denk dat ze het beestje gewoon een naampie gegeven hebben. De OVD-R(ail) is tenslotte ook geen "echte" officier, maar gewoon een poppetje met bepaalde verantwoordelijkheden en beslissingsbevoegdheden van die discipline.


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2010, 10:55:34
MPC of CaCo of OvD-KMR, allemaal namen voor, naar mijn idee, sleutelfunctionarissen in inter-disciplinair afstemming op meldkamerniveau. Het enige verschil is dat een MPC ook neven taken heeft, welke het reilen en zeilen op een meldkamer moeten structureren, terwijl de andere functionarissen alleen tijdens calamiteiten van zich laten horen.

Inderdaad en aangezien elke zelfrespecterende dienst een OvD heeft (als voorbeeld; zoals genoemd de OvD-R(ail), de OvD-R(eddingsbrigade), OvD-R(ijkswaterstaat), OvD-HM (Havenmeesters) en ga zo nog maar even door), heeft de meldkamer die nu ook. CaCo zegt bij de mensen "buiten" niet zoveel, dus kan je er beter OvD-GMK van maken.
Dit team wordt bij ons gevormd door leidinggevende van alledrie de diensten en zijn altijd aanwezig op de meldkamer of directe omgeving, zodat deze binnen enkele minuten ter plaatse is op de GMK.
De OvD-GMK heeft o.a. als taak dat de juiste informatie bij de goede dienst komt. Dat klinkt misschien raar, maar het kwam een enkele keer voor dat de brandweer al op "Zeer grote brand" zat, terwijl de politie nog bij "middelbrand" zat. Puur om het feit dat de politie niet constant in de meldingen zit te kijken en dat de beide brandweercollega's het te druk hadden om het door te geven. Ook kwam er dubbel informatie in meldingen; zo stond er geregeld twee keer brand meester in een melding, of twee keer hetzelfde verhaal over 1 slachtoffer, waardoor er misverstanden (zouden kunnen) ontstaan.
Daar gaat de OvD-GMK nu o.a. op letten. Bovenstaande vloeit trouwens voort uit de ADR en geldt (volgens mij) voor heel Nederland.
Met vriendelijke groet, Arlé  


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2010, 13:43:40
de OVD-GMK is in RR 1 persoon.....
En juist dat vind ik apart, om de volgende redenen

hij moet van 3 parate diensten alle kennis hebben ivm met opschalen enz
hij geeft leiding over 3 diensten waarvan er 1( de Politie) niet onder de VRR valt.
hij komt van 1 van de diensten....dus moet hij opgeleid worden voor de andere diensten.

Nu een vraag van welke dienst komen ze  ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2010, 14:25:07
In IJsselland zijn er meerdere CaCo's (Die overigens niet tegelijk werken). Deze zijn voor zover ik weet allemaal van de MKA afkomstig. Toeval? Ik kan me best voorstellen van niet. Het lijkt mij namelijk een stuk makkelijker om aan de hand van een paar factoren de beslissen of iets een 'zeer grote brand' of 'middel-hulpverlening' is, omdat je dat naar mijn idee snel kunt zien aan de algehele grootte van een incident. Een verpleegkundig centralist van de MKA bepaalt een GRIP 1 of 2 aan de hand van het aantal slachtoffers, de verwondingen, de medische hulp die daarvoor nodig is en nog een aantal factoren in overleg met de brandweer. Ik denk dat een CaCo van de brandweer of politie zonder goede kennis van medische zaken geen goede CaCo is, o.a. omdat bij een groot incident de gezondheid van slachtoffers voorop gaat, en dat de MKA daarin zeker de grootste rol speelt.  

Ik heb niet heel veel kennis van politie- of brandweerzaken, dus als ik het fout heb, laat het dan weten!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..