OVD-GMK

Auteur Topic: OVD-GMK  (gelezen 5067 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2010, 17:39:10
de OVD-GMK is in RR 1 persoon.....
En juist dat vind ik apart, om de volgende redenen

hij moet van 3 parate diensten alle kennis hebben ivm met opschalen enz

Dat hoeft niet; hij kijkt alleen maar of iedereen dezelfde info heeft en op het zelfde niveau van opschaling zit (middel / groot of grip 1 of 2 bijvoorbeeld). Wie wat stuurt bepalen de centralisten zelf of in overleg met een stafofficier.

hij geeft leiding over 3 diensten waarvan er 1( de Politie) niet onder de VRR valt.

Ook dat maakt niet uit; hij of zij is alleen met het incident bezig. Hoe dat juridisch afgesproken is. Geen idee.


hij komt van 1 van de diensten....dus moet hij opgeleid worden voor de andere diensten.

Dus niet, zie uitleg hierboven.

Nu een vraag van welke dienst komen ze  ?

Heb ik hierboven staan, je moet het alleen even lezen...  ;)
"Dit team wordt bij ons gevormd door leidinggevende van alledrie de diensten en zijn altijd aanwezig op de meldkamer of directe omgeving, zodat deze binnen enkele minuten ter plaatse is op de GMK."
Trouwens; je geeft het antwoord zelf al in je vraag hierboven. Of ben ik nu abuis  :| .

In IJsselland zijn er meerdere CaCo's (Die overigens niet tegelijk werken). Deze zijn voor zover ik weet allemaal van de MKA afkomstig. Toeval? Ik kan me best voorstellen van niet. Het lijkt mij namelijk een stuk makkelijker om aan de hand van een paar factoren de beslissen of iets een 'zeer grote brand' of 'middel-hulpverlening' is, omdat je dat naar mijn idee snel kunt zien aan de algehele grootte van een incident. Een verpleegkundig centralist van de MKA bepaalt een GRIP 1 of 2 aan de hand van het aantal slachtoffers, de verwondingen, de medische hulp die daarvoor nodig is en nog een aantal factoren in overleg met de brandweer. Ik denk dat een CaCo van de brandweer of politie zonder goede kennis van medische zaken geen goede CaCo is, o.a. omdat bij een groot incident de gezondheid van slachtoffers voorop gaat, en dat de MKA daarin zeker de grootste rol speelt.  

Ik heb niet heel veel kennis van politie- of brandweerzaken, dus als ik het fout heb, laat het dan weten!

De meldkamer hier zal in principe niet opschalen naar GRIP. Wanneer een centralist dat zou willen (indien de factoren daar allemaal voor aanwezig zouden zijn) adviseert hij de eerste OvD op te schalen naar een GRIP-situatie.
Sowieso; GRIP 1 is voornamelijk een overlegstructuur voor de officieren in het veld en voor de meldkamer geen meerwaarde.
Dus bovenstaande situatie zal in Rotterdam niet gebeuren. GRIP 2 wordt wel door de meldkamer gemaakt indien er 3 of meer gasmeetploegen ingezet worden of er sirenes gaan. Overigens zal dit ook altijd in overleg zijn met de OvD ter plaatse.
Met vriendelijke groet, Arlé  


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2010, 00:18:01

De meldkamer hier zal in principe niet opschalen naar GRIP. Wanneer een centralist dat zou willen (indien de factoren daar allemaal voor aanwezig zouden zijn) adviseert hij de eerste OvD op te schalen naar een GRIP-situatie.
Sowieso; GRIP 1 is voornamelijk een overlegstructuur voor de officieren in het veld en voor de meldkamer geen meerwaarde.
Dus bovenstaande situatie zal in Rotterdam niet gebeuren. GRIP 2 wordt wel door de meldkamer gemaakt indien er 3 of meer gasmeetploegen ingezet worden of er sirenes gaan. Overigens zal dit ook altijd in overleg zijn met de OvD ter plaatse.
Dat is niet geheel correct.... aangezien er van een melding via speciale triggers gelijk vanaf de meldkamer GRIP gemaakt kan worden.
Staat er letterlijk in.... :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2010, 00:27:57
Dat is niet geheel correct.... aangezien er van een melding via speciale triggers gelijk vanaf de meldkamer GRIP gemaakt kan worden.
Staat er letterlijk in.... :)

Ik geloof niet dat jij een centralist van de VRR moet gaan verbeteren.... :| >:(


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2010, 13:50:49
Ik geloof niet dat jij een centralist van de VRR moet gaan verbeteren.... :| >:(

en ik geloof niet dat jij de regeling heb gelezen.....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2010, 14:21:58
en ik geloof niet dat jij de regeling heb gelezen.....

Tussen theorie en praktijk zit niet zelden een aanzienlijke afstand. Je kunt schrijven (of lezen) wat je wilt, maar als een persoon die dit soort "regelingen" zou moeten toepassen stelt dat het in de praktijk iets anders is, wat probeer je dan precies duidelijk te maken? Dat de centralisten van de GMK Rijnmond hun werk niet goed doen?

Daarnaast, als je dan toch overtuigd bent van je eigen mening, onderbouw dit dan ipv te verwijzen naar een document.

Jij verwijst waarschijnlijk naar :

Citaat
In een aantal gevallen wordt automatisch overgegaan tot de instelling van een GRIP niveau. Er is sprake van zogenaamde starttriggers. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kent de volgende starttriggers:

  • Bij inwerkingtreding van het gasmeetplan volgt automatisch een GRIP 2-situatie.
  • Na het activeren van één of meerdere sirenegebieden van het waarschuwingsstelsel door de daarvoor aangewezen functionaris is automatisch sprake van een GRIP 3-situatie.
  • Bij een GRIP-incident op de Nieuwe Waterweg of Maas waarbij bestuurlijke besluitvorming wenselijk is, zal per definitie GRIP 4 worden afgekondigd.
  • Bij het bestuurlijke besluit tot grootschalige evacuatie van de bevolking wordt automatisch GRIP 3 ingesteld
  • Bij een terroristische aanslag wordt direct overgegaan tot een GRIP 4. Deze inschatting wordt gedaan door de dienstdoende leidinggevende functionaris van de GMK.
  • In geval van (dreigende) introductie binnen één gemeente van een meldingsplichtige infectieziekte, die als veroorzaker van een infectieziektecrisis wordt aangemerkt of door terroristische handelingen is verspreid, wordt er opgeschaald naar GRIP 3. Het besluit tot opschaling wordt genomen door de burgemeester, eventueel op aanwijzing van de minister. Wanneer de infectieziektecrisis een gemeentegrensoverschrijdend karakter heeft dan wordt opgeschaald naar GRIP 4.

Nu kan ik het misschien verkeerd lezen, maar dat nuanceert jouw woorden nogal... Daarnaast staat nergens het woord "centralist". Het enige, aan dit topic deelnemende persoon die daadwerkelijk een GRIP-scenario kan starten, stelt dat de centralist adviseert naar de betreffende functionaris om een bepaald GRIP-niveau af te kondigen. Dan gebeurt het nog steeds procedureel, protocollair of hoe je het noemen wilt, maar wel in goed en gezond overleg.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2010, 16:40:10
en ik geloof niet dat jij de regeling heb gelezen.....

SRich, verdiep je eens wat meer in de mensen die (nog) reageren op je berichten. Ik ga jou toch ook niet vertellen hoe jij je werk moet doen omdat ik een middagje op het internet gesurft heb... Je zet jezelf gewoonweg voor paal  :-X

edit ivm spelfout


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2010, 17:35:37
Uitspraken doen zonder onderbouwing wekt voldoende ergernissen op, terecht, om hierbij SRich te verzoeken enige aandacht te schenken aan de kennis van anderen ten opzichte van de eigen kennis en pas dan uitspraken doet gesteund door de nodige te achterhalen achtergrond informatie, zonder persé het woordelijke gevecht aan te willen gaan op basis van eigen meningen.
Dit geldt trouwens in het algemeen voor eenieder.

Back ontopic gentlemen


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2010, 19:41:34
Tussen theorie en praktijk zit niet zelden een aanzienlijke afstand. Je kunt schrijven (of lezen) wat je wilt, maar als een persoon die dit soort "regelingen" zou moeten toepassen stelt dat het in de praktijk iets anders is, wat probeer je dan precies duidelijk te maken? Dat de centralisten van de GMK Rijnmond hun werk niet goed doen?

Daarnaast, als je dan toch overtuigd bent van je eigen mening, onderbouw dit dan ipv te verwijzen naar een document.

Jij verwijst waarschijnlijk naar :

Nu kan ik het misschien verkeerd lezen, maar dat nuanceert jouw woorden nogal... Daarnaast staat nergens het woord "centralist". Het enige, aan dit topic deelnemende persoon die daadwerkelijk een GRIP-scenario kan starten, stelt dat de centralist adviseert naar de betreffende functionaris om een bepaald GRIP-niveau af te kondigen. Dan gebeurt het nog steeds procedureel, protocollair of hoe je het noemen wilt, maar wel in goed en gezond overleg.

ik had het ook niet over de "centralist" maar over de OVD-GMK.....
Verder zal ik er opletten niet persoonlijk te worden....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P