Sanquin / Bloedbank met optische en geluidssignalen (OGS)

Auteur Topic: Sanquin / Bloedbank met optische en geluidssignalen (OGS)  (gelezen 114712 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #90 Gepost op: 12 november 2010, 16:42:58
De voorschriften zijn erg duidelijk. Ik vind dat iedereen zich daaraan zou moeten houden, maar vind het de eigen verantwoording van de bestuurder zelf om te beslissen wel of geen licht en geluid. Als de bestuurder de verantwoording wil dragen is dat prima, dan maar zonder geluid, en anders helemaal zonder OGS, ik vind het prima. De bestuurder kent zijn rechten/plichten en verantwoordelijkheden. Dan zal hij ook best weten dat hij formeel geen voorrangsvoertuig is zonder geluid, en daar ook naar handelen.

Als men perse wil dat licht en geluid ten alle tijden aan staan tijdens een spoedrit dan vind ik dat de politie verbaliserend moet gaan optreden tegen de bestuurders van de betreffende hulpdiensten die zich niet aan 'de regeltjes' houden.

Praktijksituatie: een ambulance chauffeur rijdt 3 uur 's nachts op een leeg stukje weg met alleen blauw aan, hij rijdt door rood. Een toevallig langskomende motoragent ziet dat en schrijft een prent uit aan de ambulance chauffeur, of vordert het rijbewijs van de ambulance chauffeur in. Is dat de ideale situatie?


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #91 Gepost op: 12 november 2010, 16:49:26
Ik denk dat een ambu chauffeur prima met alleen blauw kan rijden als de situatie zich daar voor leent. De herrie op de wagen kan voor stress voor de patient zorgen, wat niet altijd bevorderlijk is voor het welzijn van de patient. Of dit betekend dat een ambu zonder sirene een kruispunt moet oversteken, dat lijkt mij niet verstandig. Dan zou het wel een kruispunt moeten zijn wat helemaal overzichtelijk is, zodat je geen risico neemt. Mijns insziens dus op een lange (snel)weg kan het eventueel alleen met blauw, op punten waar overig verkeer te verwachten valt dus de sirene erbij, daarna weer uit. Dit zou dus ook prima door brandweer of Sanquin of enig andere HV kunnen werken.
My 2 pennies
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kanarie

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 14 november 2010, 09:14:44
Wordt hier nu iemand aangevallen omdat hij zich aan de wet houdt?  98uiye


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #93 Gepost op: 14 november 2010, 11:47:16
Yup... En daarom ben ik even met de regels gaan strooien.

Nogmaals, ik kan me goed voorstellen dat je zonder het geluid aan rijdt op rustigere momenten en stukken van de rit. En een bekeuring zal je er echt niet voor krijgen. Hou er alleen rekening mee dat je bij een aanrijding flink, maar dan ook echt flink de sjaak kunt zijn met disciplinaire maatregelen, strafrechtelijke vervolging en een letselschadeclaim. Wees je bewust van dat risico en ga dan over tot de orde van de dag ;)
Wout


Bart S

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 23 november 2010, 21:33:21
Tja.... laatst reed ik in de nacht met spoed, buiten de bebouwde kom over een dijk met links en rechts af en toe een woning onderaan de dijk. Geen kip op de weg en de herrie eraf. Plotseling, uit het niets, uit één van de opritten een auto die voor me tergend langzaam de weg opdraait. Bestuurder heeft klaarblijkelijk niet gekeken want anders had hij al het blauw zeker moeten zien. Mijn hartslag moet zeker 220 geweest zijn, maar ik weet een aanrijding ternauwernood te vermijden en was daar ook echt blij om, want wat als ik hem wel vol geraakt had zonder mijn sirenes aan...

Die nacht alle spoedritten verder gedaan met de sirenes aan gedurende de hele rit....


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #95 Gepost op: 28 november 2010, 11:27:45
Tja.... laatst reed ik in de nacht met spoed, buiten de bebouwde kom over een dijk met links en rechts af en toe een woning onderaan de dijk. Geen kip op de weg en de herrie eraf. Plotseling, uit het niets, uit één van de opritten een auto die voor me tergend langzaam de weg opdraait. Bestuurder heeft klaarblijkelijk niet gekeken want anders had hij al het blauw zeker moeten zien. Mijn hartslag moet zeker 220 geweest zijn, maar ik weet een aanrijding ternauwernood te vermijden en was daar ook echt blij om, want wat als ik hem wel vol geraakt had zonder mijn sirenes aan...

Die nacht alle spoedritten verder gedaan met de sirenes aan gedurende de hele rit....

De vraag is of de sirene aan verschil uitgemaakt zou hebben in deze specifieke situatie? Bestuurder van de auto stapt in, zet waarschijnlijk z'n blower vol aan omdat het koud is, ramen van de auto zijn dicht, de auto staat onderaan een dijk dus het geluid van de sirene draagt over de dijk en wordt mogelijk nog fors gedempt door de bebouwing.  Met een beetje pech is het een moderne auto met een goede geluidsisolatie en misschien staat de autoradio ook nog wel (hard) aan. Er is dus een hele reële kans dat de bestuurder de sirene gewoon niet hoort of wel hoort maar niet het besef heeft dat de sirene dichtbij is. Verder is de bestuurder, om welke reden dan, ook niet alert, verwacht hij niet dat er een ambulance voorbij rijdt precies op het moment dat hij de uitrit verlaat.

Wat je wel heel mooi aangeeft in je verhaal is dat het echte gevaar vaak op plaatsen is waar je het (misschien) niet verwacht en dat je altijd, overal, super scherp moet blijven als je met spoed rijdt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #96 Gepost op: 29 november 2010, 16:47:00

De vraag is of de sirene aan verschil uitgemaakt zou hebben in deze specifieke situatie? Bestuurder van de auto stapt in, zet waarschijnlijk z'n blower vol aan omdat het koud is, ramen van de auto zijn dicht, de auto staat onderaan een dijk dus het geluid van de sirene draagt over de dijk en wordt mogelijk nog fors gedempt door de bebouwing.  

Wat je wel heel mooi aangeeft in je verhaal is dat het echte gevaar vaak op plaatsen is waar je het (misschien) niet verwacht en dat je altijd, overal, super scherp moet blijven als je met spoed rijdt.

Juridisch maakt het wel uit ... En de kans dat iemand je wel opmerkt met sirene als zonder sirene is nou eenmaal groter ... Want misschien had hij zijn blower wel niet aan, en had hij zijn raampje open om een sigaretje te roken ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #97 Gepost op: 29 november 2010, 17:31:50
Toch nog een kleine reactie van mijn kant..

Ambulancepost, in bebouwde kom, in woonwijk. Ieder  uur heb je een spoedje, in de nacht. Dus om 0200uur, 0300uur, 0400uur, 0500uur, etc. Gemiddeld. Soms meer, soms minder. Geen kip op de weg. Moet je dan vanaf moment uitrijden garage tot aankomst incident iedereen wakker toeteren?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #98 Gepost op: 29 november 2010, 17:34:26
Als je continu je toeters aanzet heb je eerder een ''juridisch probleem'', dan wanneer je deze met gezond verstand gebruikt.

Dat wilde ik nog even kwijt. Ik meng mij verder niet in discussies hieromtrent, ik wilde het even kwijt.  :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #99 Gepost op: 29 november 2010, 18:49:56
Ambulancepost, in bebouwde kom, in woonwijk. Ieder  uur heb je een spoedje, in de nacht. Dus om 0200uur, 0300uur, 0400uur, 0500uur, etc. Gemiddeld. Soms meer, soms minder. Geen kip op de weg. Moet je dan vanaf moment uitrijden garage tot aankomst incident iedereen wakker toeteren?

Nee hoor, tot je een (al dan niet dronken) fietser van zijn fiets af rijd ... Of een aanrijding krijgt met een voertuig die van rechts komt ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !