''Openbare orde'' is volgens mij iets waar de betreffende opdrachtgever(s) tevens een beveiligingsbedrijf voor inhuren, zeker wanneer het een collectieve beveiliging is. Alarmopvolging is mooi, maar een alarm voorkomen of in ieder geval kunnen achterhalen wie het alarm heeft veroorzaakt is natuurlijk altijd mooi! Zéker als de beveiligers daar zelf achter komen
Openbare orde zie ik meer in de trant van "wat er op straat gebeurt" en dan te denken aan
- auto inbraken
- ruzie
dus alles wat te maken heeft met wat er in het openbaar gebeurt en niet op een afgesloten terreinen en gebouwen
daarnaast vind ik het een slechte zaak als beveiligers zelf dingen gaan uitzoeken (dan gaan ze straks nog mensen ondervragen als ze ergens lopen) hiervoor heeft de beveiliger a) geen bevoegdheid voor en b) geen opleiding voor
een beveiliger is een gewone burger zonder bevoegdheden ( als ik een bedrijf betreed ga ik accoord met de voorwaarden wat een bedrijf stelt aan werknemer en bezoeker, ben ik het er niet mee eens dan ga ik daar niet werken of bezoeken)
Ondanks men op een industrieterrein men colectief beveiliging inhuurt kan deze beveiliger helemaal niets, eh het zelfde als een passant (ik wilde burger schrijven maar dat is die beveiliger ook)
en dat moeten we ook zo houden dat een beveiliger "op straat" niets meer mag en kan (ik heb het niet over de BOA maar die mag alleen als extra boetes schrijven)
iedereen mag bij een heterdaad iemand staande houden maar niet na "enig onderzoek"
en iedereen kan zijn/haar vermoeden uitspreken dat je iemand ergens van beticht