Denk dat het vanuit de politie een goed signaal is om beveiligers te stimuleren om mogelijk verdachte zaken te melden via korte lijntjes. In de praktijk maak ik het regelmatig mee dat er over en weer geassisteerd wordt. Op het moment dat ik als defensiebeveiliger snel assistentie nodig heb op een militair complex, en de Kmar is een eind uit de buurt, komt er gewoon een eenheid van de regiopolitie ter assistentie. Andersom, als er in de buurt van een militair complex een ernstig ongeval plaats vind, een kind vermist wordt, gevluchte autodief gezocht wordt, grote heidebrand uitbreekt (praktijkvoorbeelden) leveren we ook wel eens (soms op verzoek van politie, soms bieden we het zelf aan) wat extra handjes om het verkeer te regelen of te helpen zoeken. Is dat miijn officiele taak? Ben ik er voor bevoegd? Nee, zwart-wit gezien niet, maar tot nu toe bevalt het van beide kanten uit heel goed. Op de Veluwe, mijn werkgebied, is met name 's nachts, het aantal eenheden van de regiopolitie dun gezaaid. Als ik onderweg tussen 2 complexen iets "vreemds" zie, meld ik het aan de politiemeldkamer, waar we het rechtsteekse nummer van hebben. Ik ga niet de politieagent uithangen, maar sluit m'n ogen ook niet voor opvallende zaken. Als het kan: doorgeven aan de politiemeldkamer en hun het verder laten afhandelen, indien nodig, en meestal na overleg met de meldkamer politie/Kmar, zelf alvast handelen. Uiteindelijk hebben we allemaal de zelfde belangen, een stukje veiligheid creeeren en zo goed mogelijke hulp verlenen! Ik voel me daarin niks beter, machtiger, stoerder dan wie dan ook.