Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 37695 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2010, 15:59:55
en nog eentje:

Helikopter en beveiligers bij aanpak overvallen

27/01/2010 15:45
http://www.limburger.nl/article/20100127/REGIONIEUWS01/100129639/1056

De politie heeft de hulp ingeroepen van beveiligingsbedrijven in de strijd tegen de overvallen in Noord- en Midden-Limburg. Ook gaat de politie preventief en kort na overvallen surveilleren met een helikopter boven winkelgebieden.
Het korps Limburg-Noord heeft in totaal vijftig beveiligingsbedrijven aangeschreven om zich aan te melden voor een speciaal sms-alert. Beveiligers die zich in de buurt bevinden van een overval, worden daarover op de hoogte gesteld en kunnen dan hun ogen en oren open houden. Inmiddels hebben zich al dertig bedrijven aangemeld.

De maatregelen komen bovenop het rechercheteam van tachtig personen en de extra surveillances tijdens openings- en sluitingstijd. Sinds begin december worden Noord- en Midden-Limburg geteisterd door een golf van overvallen. De teller staat inmiddels om en nabij dertig.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 27 januari 2010, 17:27:39
Ik juich het nog steeds toe....maar het is wel wachten op de eerste cowboy-beveiliger die te ver gaat... :-X :)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2010, 20:14:03
Ik vind het van de zotte. Ik wisselend op werkgebied maar ik neem even een voorbeeld van twee bureau's. De ene gemeente van 170 km2 met 110.000 inwoners of een gebied van 230 km2 met 80.000 inwoners. In het eerste gebied zijn erg veel problemen met een bepaalde doelgroep. Zo erg dat je je auto niet kan laten staan in een aantal wijken want dan zijn je banden lek, ruiten kapot enzovoort als je terug komt. Het andere gebied is heel landelijk maar ook een gesloten buurt. Er gebeurd relatief weinig maar met 4 agenten in de noodhulp rij je behoorlijk door. Aanrijtijd van links naar rechts is 20 tot 30 minuten met prio 1! Daar opsplitsen is vragen om problemen. Door de gesloten cultuur loopt het regelmatig uit de hand bij ingrijpen en je kan beter 3 boze doelgroepers tegenover je hebben dan 1 boze boer. Bere sterk en een pijngrens.... :-\

Punt is dat de capaciteit veel te laag is. En nu zo erg dat men als kunstgreep beveiligers gaat inzetten. Hartstikke mooi dat je extra ogen hebt maar meer capaciteit zou nog veel beter werken.
Ik heb zelf een beveiligingsachtergrond en ik zeg niet dat beveiligers extra bevoegdheden moeten krijgen. Ik ben wel benieuwd welke Amstaff graag wil dan? Vergeet niet dat jij jezelf op die manier een potentieel veel groter gevaar maakt voor de verdachte en deze gaat zich daarnaar gedragen en eventueel bewapenen..,
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #63 Gepost op: 31 januari 2010, 22:48:04
Laat ik het anders zeggen jullie geven zelf aan dat je in sommige gebieden niet alleen kunt lopen maar je wilt aan de andere kant wel dat gewone burgers wel extra ogen en oren zijn met het risico dat hun wel wat overkomt want ze kunnen niet meer dan met een vingerdttje zeggen van foei dat mag niet.
Kijk anders eens naar een andere topic over agressie tegen beveiligers en dan niet tegen opject of winkelbeveiligers of avondsurviance.
en wat betreft over bevoegdheden als je beveiligers de straat op stuurt moeten ze zich wel veilig voelen ook in die wijken dus bv handboeien peperspray portofoon moet dan toch wel het minste zijn wat ze kunnen gebruiken met zo goed als bv een kogel en steekwerend vest.
Ze lopen anders wel in een herkenbaar uniform en zijn dan een snel en gewild opject zeker als ze niks meer mogen dan iedere gewone burger.

Agressie tegen beveiligers neemt toe 25-01-2010 - Eén op de vijf particuliere beveiligers krijgt zeker eens per maand te maken met agressie. Het gaat met name om beveiligers van evenementen zoals popconcerten of voetbalwedstrijden.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #64 Gepost op: 31 januari 2010, 23:32:25
Een portofoon en steekwerend vest moet je bij de baas regelen. Die zijn vrij verkrijgbaar. C2000 is puur voor hulpdiensten, maar KPN heeft inmiddels een gelijk, dekkend netwerk opgezet met soortgelijke functies. Handboeien mag niet van de wpbrb. Waarom weet ik niet, anders dan dat handboeken bij verkeerd gebruik veel letsel kunnen opleveren. Pepperspray? Doe maar niet. Daar ga je op vertrouwen terwijl de werking van pepperspray op lang niet iedereen het gewenste effect heeft.  

Zoals je ziet zit een deel hem ook bij de baas maar als ik dit plan goed lees is het doel niet om de beveiligers te laten surveilleren maar om ze even te laten meekijken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 1 februari 2010, 00:22:29
Wij rijden in de omgeving van onze basis ook patrouille en kijken ook of er verdachte dingen zijn, maar mocht een (vuurgevaarlijke) verdachte zien dat wij ook koppel+accessoires hebben, dan hoop ik niet dat het gaat schieten, want buiten de basis mogen we het niet gebruiken, maar wel omhebben.

Verder zou ik beveiligers ook graag zien met extra middelen, maar dat is een andere topic.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #66 Gepost op: 1 februari 2010, 00:34:09
Wij rijden in de omgeving van onze basis ook patrouille en kijken ook of er verdachte dingen zijn, maar mocht een (vuurgevaarlijke) verdachte zien dat wij ook koppel+accessoires hebben, dan hoop ik niet dat het gaat schieten, want buiten de basis mogen we het niet gebruiken, maar wel omhebben.

In noodweer situaties (zelfverdediging) mag je natuurlijk wel van je wapen(s) gebruik maken. Daar gaat 'de baas' niet over.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


sylvester1986

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 1 februari 2010, 00:37:20
Ik heb die vraag al eens gesteld bij mijn chef en een paar andere mensen, maar die konden mijn vraag niet beantwoorden en in mijn instructies staat er ook niks over.
Misschien dat er hier Defensiebeveiligers zijn die mij dat wel kunnen vertellen?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #68 Gepost op: 1 februari 2010, 09:30:57
Sylvester,

Laatst tijdens IBT-training nog met een aantal instructeurs hier over gesproken. Over noodweersituaties waren zij heel duidelijk: je mag jou eigen of andermans leven verdedigen met alle beschikbare middelen, zij het proportioneel. Wordt er dus buiten defensieterrein op jou geschoten, mag jij gewoon terug vuren. Dit geldt ook voor het gebruik van andere geweldsmiddelen. Lastiger wordt het wanneer er niet direct sprake is van levensgevaar. Stel, jij stuit tijdens je patrouille, buiten defensieterrein op een heterdaad verkrachting. Zwart-wit gezien heb je geen bevoegdheid om geweldsmiddelen te gebruiken. Wat doe je??? Ingrijpen mag natuurlijk altijd, maar als het rollebollen wordt, ga je dan je geweldsmiddelen gebruiken? Je loopt dan de kans dat je voor de rechter moet verschijnen en wat die oordeelt weet niemand, er is namelijk (voor zover bij ons IBT-team bekend) nog niet eerder zo'n zaak geweest. En onze instructeur voelde er niets voor om een proefproces uit te lokken  ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #69 Gepost op: 1 februari 2010, 17:08:49
Een portofoon en steekwerend vest moet je bij de baas regelen. Die zijn vrij verkrijgbaar. C2000 is puur voor hulpdiensten, maar KPN heeft inmiddels een gelijk, dekkend netwerk opgezet met soortgelijke functies. Handboeien mag niet van de wpbrb. Waarom weet ik niet, anders dan dat handboeken bij verkeerd gebruik veel letsel kunnen opleveren. Pepperspray? Doe maar niet. Daar ga je op vertrouwen terwijl de werking van pepperspray op lang niet iedereen het gewenste effect heeft.  

Zoals je ziet zit een deel hem ook bij de baas maar als ik dit plan goed lees is het doel niet om de beveiligers te laten surveilleren maar om ze even te laten meekijken.
Helaas leerd de praktijk anders de baas betaald niet voor een kogel en steekwerendvest kijk maar alleen naar de geldlopers.
Kijk ook eens naar de buurlanden bv Duitsland daar lopen de waardetransporteurs allemaal met vesten en vuurwapens,

Ik heb zelfs nog ergens een mailtje van een wethouder uit Rotterdam naar aanleiding van hoek van holland en die vind het zelfs niet erg als beveiligers meer bevoegdheden en handboeien en peperspray zouden krijgen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende