Bericht van een wethouder van Rotterdam naar aanleiding van de rellen in Hoek van Holland
Maar handboeien en peperspray zou in mijn optiek moeten kunnen.
Alleen de politie is daar heel terughoudend in.
Gr. Dries Mosch
Dat is het vraagstuk ook niet in deze discussie. Ik zie ook totaal geen reden waarom geweldsmiddelen ook maar íets zouden bijdragen aan signaleren en melden van verdachte situaties. Want daar hebben we het nu over. Er wordt niet verzocht om even op een verdachte auto af te stappen om te vragen wat meneer hier uitvreet. Het lijkt mij een prima plan, dit heeft namelijk niets te maken met het overnemen van politietaken maar puur een stukje waarneming. Waarschijnlijk passeert de gemiddelde surveillant vaak genoeg een auto die normaliter niet opvalt, maar met een SMSje vooraf over een gezochte vluchtauto opeens veel interessanter word. En dan: melden maar! En daar houd het op voor de beveiliger, en daar mag de politie het verder gaan afhandelen. Ik zie het wel zitten. Geen belemmering voor je hoofdtaak, en de politie heeft weer wat meer aanknopingspunten.
Er moeten m.i. wel een aantal eisen worden gesteld vanuit de beveiligingsbranche. Het moet geen situatie worden waarin beveiligers specifieke routes gaan rijden op verzoek van de politie of doelbewust aan een weg gaan staan wachten om een vluchtauto te kunnen rapporteren. Het moet wel een systeem zijn waarin beveiligers hun hoofdtaak de prioriteit geven en bij het 'toevallig' zien van zaken gaan rapporteren. Vergeet niet dat beveiligingsbedrijven commerciele instellingen zijn waarin kosten van brandstof en tijdsbesteding van het personeel veel geld kosten. Het moet niet zo zijn dat de prijzen omhoog moeten omdat er meer brandstof verreden word tijdens het intensief zoeken naar gezochte figuren en voertuigen. Óf de overheid moet gaan betalen... dan word het een ander verhaal! (keep on dreaming).
En Fanny, een beveiliger heeft inderdaad dezelfde bevoegdheden als een 'normale' burger, enkel aanhouding op heterdaad (dus niet STAANDEhouding). Dat staat toch ook niet ter discussie? De politie probeert hier gebruik te maken van een informatiebron die zowieso al op de weg zit. Noem eens 1 goed tegen argument?
Of wil jij naar een systeem waarin iedere burger midden in de nacht word ge-SMST of deze even uit het raam wil gluren...