Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 37691 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #80 Gepost op: 1 februari 2010, 21:09:12
Bericht van een wethouder van Rotterdam naar aanleiding van de rellen in Hoek van Holland
Maar handboeien en peperspray zou in mijn optiek moeten kunnen.
Alleen de politie is daar heel terughoudend in.
Gr. Dries Mosch  

De politie maakt de wet niet... die handhaaft de wet


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #81 Gepost op: 2 februari 2010, 00:42:50
Bericht van een wethouder van Rotterdam naar aanleiding van de rellen in Hoek van Holland
Maar handboeien en peperspray zou in mijn optiek moeten kunnen.
Alleen de politie is daar heel terughoudend in.
Gr. Dries Mosch  

Dat is het vraagstuk ook niet in deze discussie. Ik zie ook totaal geen reden waarom geweldsmiddelen ook maar íets zouden bijdragen aan signaleren en melden van verdachte situaties. Want daar hebben we het nu over. Er wordt niet verzocht om even op een verdachte auto af te stappen om te vragen wat meneer hier uitvreet. Het lijkt mij een prima plan, dit heeft namelijk niets te maken met het overnemen van politietaken maar puur een stukje waarneming. Waarschijnlijk passeert de gemiddelde surveillant vaak genoeg een auto die normaliter niet opvalt, maar met een SMSje vooraf over een gezochte vluchtauto opeens veel interessanter word. En dan: melden maar! En daar houd het op voor de beveiliger, en daar mag de politie het verder gaan afhandelen. Ik zie het wel zitten. Geen belemmering voor je hoofdtaak, en de politie heeft weer wat meer aanknopingspunten.

Er moeten m.i. wel een aantal eisen worden gesteld vanuit de beveiligingsbranche. Het moet geen situatie worden waarin beveiligers specifieke routes gaan rijden op verzoek van de politie of doelbewust aan een weg gaan staan wachten om een vluchtauto te kunnen rapporteren. Het moet wel een systeem zijn waarin beveiligers hun hoofdtaak de prioriteit geven en bij het 'toevallig' zien van zaken gaan rapporteren. Vergeet niet dat beveiligingsbedrijven commerciele instellingen zijn waarin kosten van brandstof en tijdsbesteding van het personeel veel geld kosten. Het moet niet zo zijn dat de prijzen omhoog moeten omdat er meer brandstof verreden word tijdens het intensief zoeken naar gezochte figuren en voertuigen. Óf de overheid moet gaan betalen... dan word het een ander verhaal! (keep on dreaming).

En Fanny, een beveiliger heeft inderdaad dezelfde bevoegdheden als een 'normale' burger, enkel aanhouding op heterdaad (dus niet STAANDEhouding). Dat staat toch ook niet ter discussie? De politie probeert hier gebruik te maken van een informatiebron die zowieso al op de weg zit. Noem eens 1 goed tegen argument?

Of wil jij naar een systeem waarin iedere burger midden in de nacht word ge-SMST of deze even uit het raam wil gluren...


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #82 Gepost op: 2 februari 2010, 13:50:44
O0 Lijkt me wel interessant om daarbij de uitspraak van de rechter te bekijken hoe hij tot dit oordeel kwam.

Helaas niet helemaal compleet, maar het stukje met de motivatie en de uitspraak heb ik gevonden....(kan voorlopig even geen Google meer zien)

Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #83 Gepost op: 2 februari 2010, 17:34:53
Dat is het vraagstuk ook niet in deze discussie. Ik zie ook totaal geen reden waarom geweldsmiddelen ook maar íets zouden bijdragen aan signaleren en melden van verdachte situaties. Want daar hebben we het nu over. Er wordt niet verzocht om even op een verdachte auto af te stappen om te vragen wat meneer hier uitvreet. Het lijkt mij een prima plan, dit heeft namelijk niets te maken met het overnemen van politietaken maar puur een stukje waarneming. Waarschijnlijk passeert de gemiddelde surveillant vaak genoeg een auto die normaliter niet opvalt, maar met een SMSje vooraf over een gezochte vluchtauto opeens veel interessanter word. En dan: melden maar! En daar houd het op voor de beveiliger, en daar mag de politie het verder gaan afhandelen. Ik zie het wel zitten. Geen belemmering voor je hoofdtaak, en de politie heeft weer wat meer aanknopingspunten.

Er moeten m.i. wel een aantal eisen worden gesteld vanuit de beveiligingsbranche. Het moet geen situatie worden waarin beveiligers specifieke routes gaan rijden op verzoek van de politie of doelbewust aan een weg gaan staan wachten om een vluchtauto te kunnen rapporteren. Het moet wel een systeem zijn waarin beveiligers hun hoofdtaak de prioriteit geven en bij het 'toevallig' zien van zaken gaan rapporteren. Vergeet niet dat beveiligingsbedrijven commerciele instellingen zijn waarin kosten van brandstof en tijdsbesteding van het personeel veel geld kosten. Het moet niet zo zijn dat de prijzen omhoog moeten omdat er meer brandstof verreden word tijdens het intensief zoeken naar gezochte figuren en voertuigen. Óf de overheid moet gaan betalen... dan word het een ander verhaal! (keep on dreaming).

En Fanny, een beveiliger heeft inderdaad dezelfde bevoegdheden als een 'normale' burger, enkel aanhouding op heterdaad (dus niet STAANDEhouding). Dat staat toch ook niet ter discussie? De politie probeert hier gebruik te maken van een informatiebron die zowieso al op de weg zit. Noem eens 1 goed tegen argument?

Of wil jij naar een systeem waarin iedere burger midden in de nacht word ge-SMST of deze even uit het raam wil gluren...

Dat een beveiliger gewoon een burger is daar zit juist het probleem in deze en aanhouden op heterdaad mag ook iedere burger daar hoef je geen beveilger voor te zijn.
Alleen omdat je in een uniform met een Vtje loopt ben je al snel potentieel  meer in het zicht dan als dat je gewoon in je spijkerbroek loopt.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #84 Gepost op: 3 februari 2010, 01:01:38
Dat een beveiliger gewoon een burger is daar zit juist het probleem in deze en aanhouden op heterdaad mag ook iedere burger daar hoef je geen beveilger voor te zijn.
Alleen omdat je in een uniform met een Vtje loopt ben je al snel potentieel  meer in het zicht dan als dat je gewoon in je spijkerbroek loopt.

En in welk opzicht geeft dat problemen bij het melden van verdachte situaties?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #85 Gepost op: 3 februari 2010, 06:47:16
ik vind het zowiezo al belachelijk dat dit een krantenbericht waardig is. Volgens mij is het zo als jij een verdachte situatie ziet dat je de politie kunt bellen...Dat steeds meer burgers dit niet doen, zegt meer over de burgers dan over de politie.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #86 Gepost op: 3 februari 2010, 12:14:44
ik vind het zowiezo al belachelijk dat dit een krantenbericht waardig is. Volgens mij is het zo als jij een verdachte situatie ziet dat je de politie kunt bellen...Dat steeds meer burgers dit niet doen, zegt meer over de burgers dan over de politie.



Of de afstand die gecreeerd wordt tussen de politie en de burgers... Wie kent er zijn wijkagent nog of ken je de politie alleen van langs rijdende auto's?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #87 Gepost op: 3 februari 2010, 12:25:55


En Fanny, een beveiliger heeft inderdaad dezelfde bevoegdheden als een 'normale' burger, enkel aanhouding op heterdaad (dus niet STAANDEhouding). Dat staat toch ook niet ter discussie? De politie probeert hier gebruik te maken van een informatiebron die zowieso al op de weg zit. Noem eens 1 goed tegen argument?

Of wil jij naar een systeem waarin iedere burger midden in de nacht word ge-SMST of deze even uit het raam wil gluren...
Het tegen argument heb ik al gegeven en dan vanuit de hoek van de opdrachtgever en dat sommige beveiligers nu al denken dat ze meer zijn.

Dat sms-systeem bestaat al op vrijwilliger basis (dat ook zou houden)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #88 Gepost op: 3 februari 2010, 12:56:45
Of de afstand die gecreeerd wordt tussen de politie en de burgers... Wie kent er zijn wijkagent nog of ken je de politie alleen van langs rijdende auto's?

volgens mij is dat een andere discussie. Een verdachte situatie wat een ander aangaat, zal een andere burger niet meer over bellen omdat het hem/haar gewoon geen zier interesseert... het NIMBY effect zeg maar... dan kun je de discussie gaan verleggen over het feit dat de politie afstand creert, maar dat is en een andere discussie, en niet de schuld van de politiie maar die van de politiek... en wie kiest de politiek... juist... diezelfde burger
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #89 Gepost op: 3 februari 2010, 13:09:35
En in welk opzicht geeft dat problemen bij het melden van verdachte situaties?

Omdat als de verdachte even om zich heen kijkt zit hij vanzelf al iemand staan die gebeld heeft of langs gereden heeft een en een is twee.
Nu hoeft het niet zo te zijn dat jij het was maar je wordt er toch op aangesproken of erger en dat hangt van de persoon af.
Het melden van een situatie is ook het probleem niet alleen de nasleep er van.
Ik denk dat je eerst daar iets aan zou moeten doen en dan pas invoeren en niet anderesom.
Kijk bv naar de waardetransport eerst waren ze per auto met ze drieen en nu met ze tweeen.
Vanuit de werkgevers worden er geen vesten geleverd. ze lopen gewoon in een overhemd en polo twee man uit de auto en dan heb je niemand meer die vanuit die auto alarm kan slaan.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende