Je hoort nog té vaak van misstanden in de dierenwereld. Denk aan de hondengevechten..
Nu boor je gelijk een goed punt aan. Want dieren'problematiek' is volgens mij vaak nauw verweven met andere problematiek op
wijkniveau. Denk aan ovelast van tuig met pitbulls of asofamilies die er een verwaarloosde 'dierentuin' op na houden.
Moet je dan een landelijk dieren politiekorps op gaan richten? Gaat dat werken? Als die alleen het dier weghaalt en een boete uitschrijft o.i.d., krijg je alleen maar een gefragmenteerde aanpak van een veel groter probleem.
Volgens mij is dit een typisch voorbeeld van politiek wisselgeld t.b.v. onderhandelingen, waarbij nauwelijks is gekeken hoe die wereld nu in elkaar zit. Ik ben er voorstander van dat er wat gedaan wordt op dit gebied hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar m.i. moet er eerst goed gekeken worden hoe het nu werkt en wat vervolgens de best passende oplossing is.
Nu heb je de Landelinge Inspectiedienst Dierenbescherming (LID), met 12 provinciale inspecteurs (BOA's vaste dienst), ondersteund door vrijwillige afdelingsinspecteurs, die e.e.a. doet op dit vlak.
De Algemene Inspectiedienst (nu: nieuwe Voedsel en Warenautoriteit) die controleert op diergezondheid en dierenwelzijn.
De politie, vaak door een afdeling levende have of milieuafdeling.
Flora en fauna BOA's, zoals boswachters, jachtopzieners en het eerder aangehaalde voorbeeld van de Capelse BOA's
En voor de zorg van dieren zijn er tig dierenambulanceorganisaties en natuurlijk particuliere klinieken, dierenartsen, veeartsen, enz.
Daar moet je allemaal rekening mee houden, wil je een integrale en effectieve oplossing creëren. Dubbel werk, daar is niemand mee geholpen. Dus er moet best wat gebeuren vind ik, maar wel op goed doordachte wijze.