Even jullie informeren over de gang van zaken omtrent het eerste en derde bericht.
Dinsdag 13 april heb ik in de middag een ambtenaar van de provinvie Zuid-Holland gesproken en hij vertelde me net als zovelen al weten en aangaven dat de burgermeester verantwoordelijk is voor OOV en ook voor de controle van diverse vergunningen. Hij adviseerde met de gemeente een gesprek te voeren en daarin in ook te vermelde dat de regionale hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond (RHRR) een rol speelt. Tijdens het gesprek werd mij ook duidelijk dat Rijkswaterstaat ook een verantwoordelijkheid heeft op het strand en dus daar ook een partner kan worden gezien.
In de avonduren volgde een gesprek met een ambtenaar en een wethouder en bleek dat de gemeente inderdaad verantwoordelijk was, echter waren ze niet bewust dat ook de reddingsbrigade een partner in openbare orde en veiligheid is. Afgesproken is dat de gemeente, RHRR en de brandweer samen een gesprek zullen hebben over de invulling. Ik heb toegezegd aan de gemeente en de reddingsbrigade met de Politie, recreatietoezicht en EHBO onderlinge afspraken te maken zo dat er meer duidelijkheid over OOV en verantwoordelijkheden ontstaat.
De brief was verstuurd alvorens het bestuur op de hoogte was.
Tijdens het onderhoud bleek dat communicatie van de gemeente beter zou worden.
Ard.