Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over

Auteur Topic: Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over  (gelezen 6629 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2010, 16:49:47
Speelt dus blijkbaar op meer plaatsen op de Veluwe

'Het helpt Nunspeet niet'

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/6254839/Het-helpt-Nunspeet-niet.ece
door Roel Kleine. dinsdag 16 februari 2010 | 15:34 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 16 februari 2010 | 15:36

NUNSPEET - Dat Harderwijk een ambulancepost krijgt en daardoor iets dichter bij buurman Nunspeet komt te liggen is een gegeven waarover burgemeester Dick van Hemmen z'n schouders ophaalt. "Voor Elspeet en Vierhouten betekent het nauwelijks tot geen verbetering voor de aanrijtijden van de ambulances", zo reageert Van Hemmen. "Het is schier onmogelijk om in vijftien minuten vanuit Harderwijk in Elspeet te zijn.

Een ambulancepost in Harderwijk helpt Nunspeet niet", stelt de Nunspeetse burgervader klip en klaar.

Gisteren werd bekend dat Harderwijk een ambulancepost krijgt aan de Deventerweg. Wanneer is echter niet bekend.

De komst van de ambulancepost is opgenomen in het ontwerp-bestemmingsplan Tweelingstad-Slingerbos dat is opgesteld door de gemeente Harderwijk.

Harderwijk en Ermelo maken nu gebruik van de ambulancepost aan de Tolweg op het bedrijventerrein Veldzicht-Noord in Ermelo. Deze post blijft ook bestaan. Met het stationeren van de ambulance in Harderwijk moet deze plaats sneller bereikbaar zijn.

Burgemeester Van Hemmen noermt de vestiging van een ambulancepost in Harderwijk geen oplossing voor het probleem van de overschrijding van de aanrijtijden in Nunspeetse kernen.

Dat geldt met name in Elspeet en Vierhouten waar bij spoedritten maar in 50 procent van de meldingen de ambulance binnen de gestelde termijn van vijftien minuten aanwezig is. "Er is maar een oplossing en dat is een uitrukpost langs de A28 in de gemeente Nunspeet. Al het andere is gerommel in de marge", meent Van Hemmen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2010, 09:25:00
Dan speelt bij mij de vraag op hoe het is geregeld met de aanrij tijden voor Uddel,
Als de ambulance daar vanaf ermelo of harderwijk moet komen is tie zeker telaat,
Apeldoorn waar heeft die de post zitten?
Een post met 1 ambulance langs de A28  lijkt me geen optie,
Dan zet je de post neer buiten het gebied waarvoor die bedacht is,
Een post in Elspeet lijkt me beter, de ambulance daar zou dan stand-by staan, voor vierhouten, Elspeet en Uddel
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2010, 10:10:20
Wordt Nunspeet niet aangereden vanuit Elburg?
1:87 modelletjes:  


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2010, 11:37:16
Wordt Nunspeet niet aangereden vanuit Elburg?

ja zou het veel schelen?
vanaf de nieuwe post ben je in west-nunspeet vanuit harderwijk echt wel eerder
oost-nunspeet denk ik vanaf elburg, vanaf ermelo zal niet gereden worden denk ik
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2010, 12:02:45
Het komt er nu net op neer dat het een probleem is van de mensen en dat ze het ermaar mee moeten doen.
Maar het is de verantwoording van de gemeente om te zorgen dat iedereen binnen de gestelde norm hulp kan krijgen.
Lukt dat niet, dan moeten ze daar wat aan doen, en is het niet zo dat de burger dan maar pech heeft, en wat langer moet wachten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2010, 12:52:57
Het komt er nu net op neer dat het een probleem is van de mensen en dat ze het ermaar mee moeten doen.
Maar het is de verantwoording van de gemeente om te zorgen dat iedereen binnen de gestelde norm hulp kan krijgen.
Lukt dat niet, dan moeten ze daar wat aan doen, en is het niet zo dat de burger dan maar pech heeft, en wat langer moet wachten.

zou het voor de gemeente niet een optie zijn om de first responder van Elspeet uit te breiden, zodat deze ook bij andere A1 klusjes kunnen helpen,
volgens mij heeft vlieland o Ameland dat ook, is bijna een vrijwillige ambu daar, als ik het goed heb
ik ben namelijk bang dat dit toch niet opgelost word, het is bijna niet rendabel om in elspeet een ambu te plaatsen, denk ik. ik weet de aantallen niet maar zo hoog zullen die daar toch niet zijn,

aanrijdtijden in nunspeet moeten kunnen lukken
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2010, 21:09:26
Dan speelt bij mij de vraag op hoe het is geregeld met de aanrij tijden voor Uddel,
Als de ambulance daar vanaf ermelo of harderwijk moet komen is tie zeker telaat,
Apeldoorn waar heeft die de post zitten?
Een post met 1 ambulance langs de A28  lijkt me geen optie,
Dan zet je de post neer buiten het gebied waarvoor die bedacht is,
Een post in Elspeet lijkt me beter, de ambulance daar zou dan stand-by staan, voor vierhouten, Elspeet en Uddel

De post in Apeldoorn zit tot heden nog vlakbij het centrum van het dorp. Er zijn plannen om deze te verplaatsen naar bedrijvenpark de Eco factorij. (Of dat nog doorgaat weet ik niet). Dat is aan de oostkant van Apeldoorn nb buiten het dorp en aan de andere kant van de A50. Dat is dus nog verder van Uddel af. Ik weet overigens niet of Apeldoorn op uddel rijdt.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2010, 15:24:08
zou het voor de gemeente niet een optie zijn om de first responder van Elspeet uit te breiden, zodat deze ook bij andere A1 klusjes kunnen helpen,
volgens mij heeft vlieland o Ameland dat ook, is bijna een vrijwillige ambu daar, als ik het goed heb
ik ben namelijk bang dat dit toch niet opgelost word, het is bijna niet rendabel om in elspeet een ambu te plaatsen, denk ik. ik weet de aantallen niet maar zo hoog zullen die daar toch niet zijn,

aanrijdtijden in nunspeet moeten kunnen lukken

first responders zijn de slechtste optie van de branche zelf uit om een politiek probleem op te lossen. de politiek wil niet meer geld steken in de profesionele zorg en probeert dat af te dwingen door de sector hiervoor verantwoordelijk te stellen. en die branche trapt er nog in ook :D :D
en de tijd van vrijwilligers is toch ook afgesloten???


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2010, 15:09:59
Ede gaat aandringen op meer geld voor snelle aanrijtijd ambulances

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Ede-gaat-aandringen-op-meer-geld-voor.498243.news
maandag 22 februari 2010 09:01

EDE - Meer geld en een doelmatigere inzet van ambulances en personeel zijn volgens het college van burgemeester en wethouders oplossingen voor het probleem met de aanrijtijden van ambulances in het buitengebied van Ede. Dit blijkt na vragen van de SGP-fractie aan het college.

SGP Ede stelde verschillende vragen over maatregelen die getroffen moeten worden na aanleiding van de slechte cijfers over 2009 van de aanrijdtijden in het buitengebied, met name in Harskamp en Otterlo. Na een incident op 18 januari in Harskamp stelden zij extra vragen.

Het college geeft aan officieel geen speler te zijn binnen de ambulancezorg. De provincie verstrekt vergunningen voor deze zorg en de financiering ligt bij de zorgverzekeraars. De uitvoering ligt onder verantwoordelijkheid bij Hulpverlening Midden Gelderland (HGM). Wel stelt het college de aanrijtijden regelmatig aan de orde bij het algemeen bestuur van HGM. Op deze manier kan zij enige druk uitoefenen.
Budget
HGM stelt dat gebrek aan voldoende budget, wat van de zorgverzekeraars moet komen, een rol speelt bij de problemen. Het college gaat erop aandringen dat HGM in gesprek gaat met de zorgverzekeraar voor het eventueel verkrijgen van meer geld.

Hiernaast ziet het college ook mogelijke verbeteringen in het doelmatiger inzetten van wagens en personeel. Een ambulance met hooggekwalificeerd personeel wordt nu ook ingezet voor zogenoemd 'besteld vervoer'. Dit zijn bijvoorbeeld ritten van een huisadres naar het ziekenhuis voor een onderzoek. Er wordt onderzocht of het wel noodzakelijk is om hiervoor ambulances en personeel in te zetten.

Nieuw rooster
HGM is in oktober gestart met een nieuwe werkrooster en het Dynamische Ambulance Management. Hierdoor zouden de aanrijtijden moeten verbeteren. Al snel werd bekend dat de aanrijtijden in Harskamp in oktober verbeterd waren. Maar over heel het vierde kwartaal van 2009 was 17,6 procent van de ambulances in Harskamp niet binnen de norm van vijftien minuten ter plaatse. Dit is wel een sterke verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal (44,4 procent) en het derde kwartaal (30,4 procent). Maar uit de cijfers blijkt dat in het tweede kwartaal, nog voor het nieuwe systeem, de cijfers het beste waren met 11,1 procent.

Het college heeft toegezegd eind 2010 een overzicht te verstrekken van de aanrijtijden per woonkern over heel 2010. Waarschijnlijk kan er dan concreet worden bepaald of het nieuwe systeem van HGM werkt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2010, 12:47:07
‘Ambulance Ede te laat’

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/februari/24/_ambulance_ede_te_laat_
24 feb 2010

De ambulance is nog steeds niet op tijd in alle woonkernen van Ede. Met name Otterlo en Harskamp zijn knelpunten. Het college van burgemeester en wethouders noemt dit ‘ontoelaatbaar’, Hulpverlening Gelderland Midden onderzoekt oplossingen.

OTTERLO/HARSKAMP - Hulpverlening Gelderland Midden onderzoekt de mogelijkheid om ambulances dichter bij Otterlo en Harskamp neer te zetten. Zo hoopt de organisatie eerder in de dorpen te zijn.
Nog steeds komen ziekenauto’s te vaak te laat in de twee Edese kernen. Ontoelaatbaar, stelt het college van burgemeester en wethouders in reactie op vragen van de SGP hierover.
In het algemeen zijn de aanrijtijden in Ede fors verbeterd, blijkt uit de cijfers van het laatste kwartaal van 2010. Tussen de melding van een ongeval en de aankomst van een ambulance mag maximaal een kwartier zitten. Een jaar geleden kwam nog bijna 10 procent van de ambulances te laat.

Nacht
Tussen oktober en december was dat gezakt naar 5,9 procent. HGM denkt zelf dat dat het directe gevolg is van een aantal maatregelen. Zo is vooral de paraatheid ’s avonds en ’s nachts verbeterd. In de nachturen is het aantal parate ambulances verhoogd van vijf naar zeven, zodat elk van de zeven standplaatsen is bezet. Lukt het bij schaarste niet om elke standplaats te bezetten, dan worden de ambulances zó neergezet dat de regio het best gedekt wordt.
De SGP noemt als een van de slechtere voorbeelden een ongeval in Harskamp op 18 januari, toen pas na ruim een half uur een ziekenwagen arriveerde. Ook al waren volgens HGM alle beschikbare ambulances al in bedrijf en was er wel een verpleegkundige vooruit gestuurd, toch vindt Ede dat dit niet kan.

Meer budget
Het college wil optrekken met de andere zestien gemeenten in de regio van HGM. Volgens Ede moet HGM bij de zorgverzekeraar meer budget vragen en hoeft voor niet-urgente ritten (huis-ziekenhuis) wellicht niet per se een volledig uitgeruste auto gebruikt te worden.
Samen sterk in de hulpverlening!