Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over

Auteur Topic: Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over  (gelezen 6621 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2010, 13:05:07
wat mij een slimme oplossing zou lijken is wageningen een eigen post geven, en de post van ede helemaal naar boven verplaatsen richting veldhuizen,
dan heb je een snelere uitrijtijd naar de dorpskernen,
als je het echt goed wilt doen moet je de barneveldse post ook nog verplaatsen naar bijvoorbeld zuilen van nieveltlaan/dr. willem dreeslaan
dan ben je er ook zo maar de aarijtijdene naar nijkerk, terschuur, zwartebroek en garderen nemen dan wel weer toe, en dat is denk ik ontoelaatbaar,
wel vind ik dat het tijd word dat nijkerk ook een ambulance krijgt, de post hebben ze al maar een ambulance niet
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2010, 16:20:02
Wageningen is komen te vervallen als stationeringspost mede vanwege de dekking / aanrijtijden en is verplaatst naar Renkum. Als je de post in Ede Noord neer zet heb je niet veel meerwaarde voor de twee genoemde kernen. De post zit nu aan de weg die overgaat in de provinciale weg N304 naar Otterlo (/Apeldoorn). Verplaatsing van de posten zou niet zo heel veel opleveren. Ook de post in Barneveld verplaatsen geeft weer problemen in de aanrijtijden naar Nijkerk / Hoevelaken. Daarnaast in de post nog maar een paar jaar oud, dus zullen ze die niet zo snel verlaten.
Alternatief zou een stationeringspost (7:00/8:00 - 19:00/20:00 uur) zijn in Otterlo (bijvoorbeeld in de buurt van de brandweerpost, nabij het kruispunt N304 / N801). Buiten deze tijden om zal het makkelijker zijn om de aanrijtijden te halen (minder verkeer op de weg).
Geloof niet alles wat je denkt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2010, 17:04:20
Een post in Otterlo is niet rendabel gezien het aantal ritten vanuit dit gebied. Een overschrijding van 17% bij 5 ritten betekent nog altijd maar één rit. Dezelfde procentage bij 200 ritten ligt behoorlijk hoger. Je moet je auto's niet aan de rand van je gebied neerzetten, daarmee creeër je een veel grotere probleem in de kern van je gebied.

Bovendien moeten we ook afstappen van het idee dat je overal 100% dekking hebt in een landelijk gebied. Dat is niet haalbaar. Natuurlijk kunnen we wel een extra post creeëren in Otterlo mits er extra geld vrijkomt maar a) dat lijkt me niet waarschijnlijk gezien de crisis en b) ik hoef niet te vaak op deze post te zitten met mij 2 ritten per dag. Dat zal mijn behoud van kennis en kunde echt niet bevorderen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2010, 03:16:37
de keuze voor professionalisering van de ambulancezorg is in de 90 er jaren gemaakt.hiervoor hadden tal van kleinere gemeentes een eigen ambulance gerund door een garage,de gemeente of door vrijwilligers.
na het afschaffen van deze wagens,op papier prima mogelijk,steeg de aanrijtijd in veel van deze gemeentes enorm.
ook lapmiddelen als rapid responders,first responders,politie noodhulp met aed veranderen niets aan het feit dat hier de aanrijtijden vaak zijn verdubbeld.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2010, 06:26:59
de keuze voor professionalisering van de ambulancezorg is in de 90 er jaren gemaakt.hiervoor hadden tal van kleinere gemeentes een eigen ambulance gerund door een garage,de gemeente of door vrijwilligers.
na het afschaffen van deze wagens,op papier prima mogelijk,steeg de aanrijtijd in veel van deze gemeentes enorm.
ook lapmiddelen als rapid responders,first responders,politie noodhulp met aed veranderen niets aan het feit dat hier de aanrijtijden vaak zijn verdubbeld.


Ik hoop toch niet dat je verlangt naar de oude situatie? Geloof me (als kenner), dat wil je toch echt niet.....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2010, 10:02:07
Een post in Otterlo is niet rendabel gezien het aantal ritten vanuit dit gebied. Een overschrijding van 17% bij 5 ritten betekent nog altijd maar één rit. Dezelfde procentage bij 200 ritten ligt behoorlijk hoger. Je moet je auto's niet aan de rand van je gebied neerzetten, daarmee creeër je een veel grotere probleem in de kern van je gebied.

Bovendien moeten we ook afstappen van het idee dat je overal 100% dekking hebt in een landelijk gebied. Dat is niet haalbaar. Natuurlijk kunnen we wel een extra post creeëren in Otterlo mits er extra geld vrijkomt maar a) dat lijkt me niet waarschijnlijk gezien de crisis en b) ik hoef niet te vaak op deze post te zitten met mij 2 ritten per dag. Dat zal mijn behoud van kennis en kunde echt niet bevorderen.

WM

Dit soort posten zijn er in de provincie Utrecht ook en worden dan bestempeld als steunpost. Twee van deze steunposten worden bezet van 8-20. Dit gebeurd door diverse eenheden, ambu's en solo's. Per dag kunnen er wel 5 -7 verschillende eenheden vws op zo'n post gezet worden. Een hele dag wordt zeker niet gedaan en een dagdeel is al veel, zeker op een werkdag, wanneer er wat meer geschoven wordt met de eenheden.
En ja, als er meer geld zou zijn, dan is er zeker een landelijk dekkend netwerk van ambuposten te vormen, waardoor je maximaal 12-15 minuten op hulp moet wachten.
Geloof niet alles wat je denkt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2010, 11:30:29
bericht wat op 22 februarie 2010 in de gelderlander stond.


Ambulance te laat in Otterlo en Harskamp

OTTERLO/HARSKAMP - Hulpverlening Gelderland Midden onderzoekt de mogelijkheid om ambulances dichter bij Otterlo en Harskamp neer te zetten. Zo hoopt de organisatie eerder in de dorpen te zijn. Nog steeds komen ziekenauto's te vaak te laat in de twee Edese kernen.

Ontoelaatbaar, stelt het college van burgemeester en wethouders in reactie op vragen van de SGP hierover.

In het algemeen zijn de aanrijtijden in Ede fors verbeterd, blijkt uit de cijfers van het laatste kwartaal van 2010. Tussen de melding van een ongeval en de aankomst van een ambulance mag maximaal een kwartier zitten. Een jaar geleden kwam nog bijna 10 procent van de ambulances te laat. Tussen oktober en december was dat gezakt naar 5,9 procent.

HGM denkt zelf dat dat het directe gevolg is van een aantal maatregelen. Zo is met name de paraatheid 's avonds en 's nachts verbeterd.

Meer hierover in De Gelderlander, editie Vallei, van maandag 22 februari.

bron:
www.degelderlander.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 3 maart 2010, 16:11:30
Klink onderzoekt problematiek ambulances

http://www.refdag.nl/artikel/1465240/Klink+onderzoekt+problematiek+ambulances.html
02-03-2010 10:15 | Regioredactie

NUNSPEET – Demissionair minister Klink (Volksgezondheid) gaat onderzoeken hoe de aanrijtijden van ambulances in met name Elspeet en Vierhouten kunnen worden verbeterd.

Die toezegging heeft hij maandag aan burgemeester Van Hemmen gedaan bij een bezoek aan Elspeet, Vierhouten en Nunspeet.

De ambulance kwam in de eerste drie kwartalen van vorig jaar in 50 procent van de gevallen te laat in Elspeet. In Vierhouten ging het om 63 procent.

Vorig jaar zomer vroeg de gemeente Nunspeet de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een onderzoek in te stellen naar de overschrijding van aanrijtijden. De reactie van de IGZ is volgens burgemeester Van Hemmen onbevredigend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2011, 12:17:07
wel vind ik dat het tijd word dat nijkerk ook een ambulance krijgt, de post hebben ze al maar een ambulance niet

Nieuwe ambulancepost verbetering voor Nijkerk

http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/8322807/Nieuwe-ambulancepost-verbetering-voor-Nijkerk.ece
dinsdag 15 maart 2011 | 07:00

TERSCHUUR/NIJKERK - Door de komst van een nieuwe ambulancepost in Terschuur wordt de aanrijtijd voor ambulances in Nijkerk aanzienlijk verbeterd.

De officiële opening van de nieuwe post wordt donderdag 24 maart verricht door Gelders gedeputeerde Hans Esmeijer. In 2007 was binnen de regio Gelderland-Midden nog sprake van bijna vijftien procent overschrijding van de maximum aanrijtijd van vijftien minuten bij spoedritten. In het afgelopen jaar is dat percentage gedaald naar 4,9 waarmee wordt voldaan aan de landelijke norm van vijf procent. Door veranderingen in het wegennet en regiovorming zijn aanpassingen nodig om deze cijfers te handhaven of eventueel te verbeteren. In Terschuur wordt de ambulancepost gevestigd bij de parkeerplaats van de Goudreinet aan de Zelderseweg. Hiervoor is gekozen omdat het een centrale plek is binnen het verzorgingsgebied van de gemeenten Nijkerk en Barneveld.

Daarnaast blijft er regelmatig een ambulance staan bij de brandweerkazerne in Nijkerk.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 15 maart 2011, 12:19:24
Daarnaast blijft er regelmatig een ambulance staan bij de brandweerkazerne in Nijkerk.

Deze zin klopt niet. de huur op de brandweerpost van Nijkerk is in ieder geval door de HGM opgezegd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens