GRIP 2 Landelijke storing 112 mobiele telefoon - Nederland 26-01-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Landelijke storing 112 mobiele telefoon - Nederland 26-01-2010  (gelezen 18171 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #100 Gepost op: 26 januari 2010, 23:27:10
Zeg ik iets heel stoms, als ik mij afvraag waarom er niet een "backup" nummer is in geval van storingen?

Dat is er wel, maar ook een back-up kan falen uiteraard... Klopt inderdaad dat Driebergen volgens de theorie Grip 4 had moeten maken...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #101 Gepost op: 27 januari 2010, 00:21:48
Misschien een rare vraag, maar waarom kan er bij een spookrijder direct landelijk op alle radiozenders een ''attentie'' bericht worden verzonden en word dit bij een landelijke 112storing niet gedaan?
Ik denk dat een groot gedeelte van de Nederlanders op de weg de radio aan heeft én je er toch een heel groot gedeelte mee kunt bereiken ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #102 Gepost op: 27 januari 2010, 00:29:04
Het is opgelost?! Waarom krijg ik dan 1 minuut geleden een smsalert van Politie Haaglanden  ;D

vreemd...  :D Ik kreeg het smsje ruim een half uur eerder
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #103 Gepost op: 27 januari 2010, 00:34:27
Misschien een rare vraag, maar waarom kan er bij een spookrijder direct landelijk op alle radiozenders een ''attentie'' bericht worden verzonden en word dit bij een landelijke 112storing niet gedaan?
Ik denk dat een groot gedeelte van de Nederlanders op de weg de radio aan heeft én je er toch een heel groot gedeelte mee kunt bereiken ::)

Een goede suggestie, gezien in het licht van de discussies hierboven, wellicht een mailtje wagen naar de KLPD met deze opmerking.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #104 Gepost op: 27 januari 2010, 01:30:01
Dit kanaal is dus nog steeds in dienst, maar dan digitaal.

Spreekt het KLPD daar nog steeds met de roepnaam "Peter"?


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #105 Gepost op: 27 januari 2010, 07:40:16
Alex toch?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #106 Gepost op: 27 januari 2010, 07:55:01
Spreekt het KLPD daar nog steeds met de roepnaam "Peter"?
Alex toch?

Leuk om dit weer te lezen :) Alex was de roepnaam van de meldkamer op het zogenaamde Alex-90 netwerk van de KLPD. Peter was de roepnaam van Driebergen op andere kanalen dan het eigen kanaal, dus bijvoorbeeld op de ILM kanalen (Interim Landelijk Mobilofoonnet). Dus; binnen de eigen (KLPD) organisatie Alex, erbuiten Peter.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #107 Gepost op: 27 januari 2010, 08:55:46
Volgens mij wordt Alex nog steeds gebruikt in het dagelijkse verkeer. Daarom nieuwsgierigheidje of Peter ook nog gebruikt wordt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #108 Gepost op: 27 januari 2010, 15:49:35
Ik krijg nu pas SMS-Alert:
POLITIEBERICHT: Ivm telefoonstoring niet mogelijk om met GSM 112 te bellen. ingeval van nood met vaste lijn 112 of 0900-8844 bellen. verdere info zie media.
30.000 SMS-Alerts vanwege storing 112

http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/270130000smsalerts.asp

Haaglanden, 27-01-2010 • Politie Haaglanden verstuurde dinsdagavond 26 januari een SMS-alert aan alle 30.956 deelnemers in de regio Haaglanden om hen te attenderen op de landelijke storing bij de politiemeldkamer in Driebergen.

Vanwege deze storing was het gedurende enkele uren niet mogelijk om met een mobiele telefoon het alarmnummer 112, en korte tijd ook het nummer 0900-8844, te bereiken. De SMS-Alert werd ingezet om de deelnemers erop te wijzen dat de hulpdiensten wèl via een vaste lijn bereikbaar waren. Omstreeks 21.30 uur volgde nogmaals een bericht om te melden dat de storing was verholpen. Het was de eerste keer dat SMS-Alert in de regio Haaglanden zo groot werd ingezet en dat alle abonnees in de regio tegelijkertijd hetzelfde bericht ontvingen.

SMS-Alert
Bent u al SMS-Alertdeelnemer? Politie Haaglanden maakt gebruik van SMS-Alert om belangrijke zaken zoals een vermissing of een inbraakgolf aan deelnemende bewoners te melden. U kunt zich hiervoor op zeer eenvoudige wijze aanmelden. De ontvangen sms-jes zijn gratis. Kijk voor meer informatie op www.politie.nl/haaglanden/sms-alert.nl  

Burgernet
Burgernet is een uniek samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en politie om de veiligheid in de woon- en werkomgeving te bevorderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een telefonisch netwerk van inwoners en medewerkers van bedrijven uit de gemeente. De centralist van de meldkamer van de politie start, na een melding van bijvoorbeeld een inbraak of een vermist kind, een Burgernetactie op. Dit gebeurt op basis van een goed signalement.  Burgernetdeelnemers krijgen een ingesproken bericht via de (mobiele) telefoon of een tekstbericht per SMS of email met het verzoek uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon of voertuig. Voor meer informatie: www.burgernet.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #109 Gepost op: 27 januari 2010, 15:50:38
Onderzoek storing alarmnummer 112 gestart

http://www.techzine.nl/nieuws/22378/onderzoek-storing-alarmnummer-112-gestart.html
woensdag 27 januari 2010 12:03
Bron: Automatiserings Gids, Views 502

De komende dagen zal er druk onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van de grote landelijke storing. Door deze storing was het alarmnummer 112 slecht bereikbaar via het mobiele netwerk. Deze storing heeft gisterenavond plaatsvonden.

Het netwerk was gisterenavond ruim anderhalf uur uit de lucht waardoor zowel het alarmnummer 112 als het landelijke politienummer 0900-8844 slecht bereikbaar waren. Waarschijnlijk heeft er een storing plaatsgevonden in de landelijke centrale, in één van de verbindingen er naar toe of bij het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen, waar alle mobiele oproepen binnenkomen. Het nummer was wel via de vaste telefoon bereikbaar die plaats vinden via de 25 politieregio's.

Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken is het nog een raadsel hoe de storing kon optreden. Dit doordat veel verbindingen in en naar de centrale dubbel zijn uitgevoerd om deze problemen op te vangen. Om dit soort storingen in de toekomst te voorkomen, heeft het ministerie al een grondig onderzoek gestart.
Samen sterk in de hulpverlening!