Wat als een slachtoffer hulp weigert?

Auteur Topic: Wat als een slachtoffer hulp weigert?  (gelezen 3046 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 26 januari 2010, 23:42:43
Ik weet niet of jullie (mensen op de ambu) wel eens overkomen is, maar stel je komt bij een slachtoffer en hij wil perse geen hulp van jullie?
Uiteraard uitgaande van een slachtoffer dat gewoon bij bewustzijn is en dit zelf verbaal duidelijk te kennen geeft?

Hoe gaan jullie hier mee om?




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2010, 23:46:21
Hier staat daarover ook al e.e.a. aan interessants:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34638.0.html

Ik vroeg het me nog niet zo lang geleden namelijk ook af.  :)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2010, 03:39:59
Ik heb het doorgelezen, maar is niet waar ik met mijn vraag op doel.

Toch bedankt Dinges  O0


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2010, 10:23:36
Dit lijkt mij een erg interessante vraag.

In mijn persoonlijke omgeving ken ik iemand die dusdanig ziek is, dat hij heeft aangegeven dat als er in het ziekenhuis iets gebeurd, hij niet gereanimeerd wil worden. Als hij echter op straat loopt (wat nu gelukkig nog mogelijk is) en er is niemand van ons bij die dit weten, zal hij dus als hij instort op straat volledige hulpverlening krijgen, dus ook reanimatie etc. Tegen zijn wens in dus. Hij heeft dit wel op papier bij zich, ondertekend en wel, maar in het ergste geval zal hij dit natuurlijk niet duidelijk kunnen maken aan de hulpverleners, simpelweg omdat hij dan niet meer bij bewustzijn is.

Dit is natuurlijk niet wat TS stelt in zijn openings post, daar gaat TS er van uit dat iemand volledig bij bewustzijn is.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2010, 11:39:48
Hij heeft dit wel op papier bij zich, ondertekend en wel

Zo'n niet-reanimatie-verklaring heeft voor de EHV-er op straat geen enkele waarde. Als je als EHV-er een dergelijk papier per ongeluk vindt (zoeken ernaar is natuurlijk al helemaal uit den boze, daar is geen tijd voor), moet je toch reanimeren. Je kunt nl. nooit weten of dat formulier wel van de betrokkene is en/of dat formulier wel bij volle verstand/bewustzijn/begrip getekend is.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2010, 12:34:52
Als we denken dat het letsel levensbedreigend is of (op korte termijn) kan worden, dan zal de patiënt onder de WGBO (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst gedwongen behandeld kunnen worden.
Wij voeren dan alleen direct levensreddende handelingen uit.

Voorbeeld: Een slachtoffer van een verkeersongeval heeft een grote hoofdwond en is verward. Hij weigerd enige vorm van behandeling. Dit geeft hij heel duidelijk mondeling aan. Gezien de snelheid waarmee het ongeval is gebeurd, en gezien het letsel de kans op hersenletsel/bloeding in het hoofd reeel is, zullen we besluiten de patiënt toch mee te nemen. Op dat moment vinden we hem niet bekwaam genoeg om zijn eigen keuzes te maken.

Uiteraard is alles achteraf toetsbaar en zal er gekeken worden of de ambulancebemanning de juiste keuzes heeft gemaakt.


Als de patiënt minder ernstig letsel heeft (en géén anderen op enige wijze door zijn letsel of toestand in gevaar kunnen worden gebracht dan dient hij er voor te tekenen dat hij enige vorm van hulp weigerd. Dit ondertekenen dient het liefst te geschiedden in het bijzijn van een getuige.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2010, 14:29:58

Als de patiënt minder ernstig letsel heeft (en géén anderen op enige wijze door zijn letsel of toestand in gevaar kunnen worden gebracht dan dient hij er voor te tekenen dat hij enige vorm van hulp weigerd. Dit ondertekenen dient het liefst te geschiedden in het bijzijn van een getuige.

Kan dit dan jouw collega, de chauffeur zijn of kan dit ook politie of een omstander zijn? Of moet dit perse een familielid of bekende zijn?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2010, 14:39:47
Weigert iemand pertinent hulp ondanks het aangegeven van de noodzaak daarvan, dan zeg ik aan dat ik in de buurt blijf en doe vervolgens letterlijk een paar stappen terug en blijf duidelijk zichtbaar voor het slachtoffer op enige afstand.

Als het dan toch slechter gaat, dan ben je echt de eerste die ze roepen dat het toch niet gaat.
Afhankelijk van letsel of stoornis bel ik wel 112.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2010, 16:39:50
Als een pt. iets weigert en is compos mentis dan kun je er niet veel aan doen. Behalve goed documenteren en laten ondertekenen door de pt. zelf. Dit gebeurt doorgaans door de verpleegkundige omdat deze verantwoordelijk is onder de wetten BIG en WGBO.

Als EHBO'er zul je niet onder deze regelingen vallen en zal dan ook niet iemand wilsbekwaam/onbekwaam kunnen verklaren. Daarom zou het verstandig zijn, in geval van ernstig lestel en/of ziekte, een ter zake deskundige in te roepen. Dat hoeft niet altijd een ambulance te zijn. Neem bijv. een psychiatrisch pt. Deze is doorgaans beter af met een huisarts. (en ja, ik geef bij deze toe dat wij inderdaad ook maar mensen zijn en niet alles aankunnen.. ;))

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2010, 18:13:06
WM, met compos mentis bedoel je neem ik aan: bij zijn volle verstand/bij volle bewustzijn?