aed alert hoe handelen jullie?

Auteur Topic: aed alert hoe handelen jullie?  (gelezen 3713 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Gepost op: 29 januari 2010, 09:09:26
vraagje aan iedereen.

afgelopen nacht om 0458 aed alert gekregen in mijn wijk. was op mijn werk maar ben er wel snel heen gereden. is een nieuwe wijk met appartementen.

daar aangekomen aangebeld bij desbetreffende complex(dat complex was recht tegenover mijn appartment) opengedaan 2de verdieping oudere meneer aangetroffen. tussen het bed en de kast uitgehaald. en op de gang gelegd op dat moment wordt er gebeld mevrouw neemt op en zegt ze kunnen het niet vinden(bleek de huisartsenpost te zijn). zij konden dus het appartement niet vinden.

ik was daar alleen met die oudere dame van wiens man daar lag.
wat zouden jullie doen:

slachtoffer alleen laten om eerst hulp te gaan halen, of zou je de dokter zelf laten zoeken en aan de gang gaan met reanimatie.

de oudere dame was slecht te been dus voordat zij beneden was waren ze al door gereden.

zeg het maar.


bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2010, 09:28:42
Moeilijk...

Denk dat ik 112 zou bellen (gsm op speakertje zetten en locatie en bijzonderheden doorgeven) en direct de reanimatie op zou starten...

Maar, moeilijk. Wat heb jij gedaan?


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2010, 09:32:35
ik vond het ook erg lastig. 112 bellen was denk ik geen optie geweest(overigens niet aan gedacht) want de huisartsenpost is gekomen, heb geen ambu gezien( denk geanuleerd).

ik heb de beslissing gemaakt om de huisarts op te vangen. overigens is de huisarts naar ongeveer 5 a 10 minuten gestopt met de reanimatie.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2010, 09:33:43
vraagje aan iedereen.

afgelopen nacht om 0458 aed alert gekregen in mijn wijk. was op mijn werk maar ben er wel snel heen gereden. is een nieuwe wijk met appartementen.

daar aangekomen aangebeld bij desbetreffende complex(dat complex was recht tegenover mijn appartment) opengedaan 2de verdieping oudere meneer aangetroffen. tussen het bed en de kast uitgehaald. en op de gang gelegd op dat moment wordt er gebeld mevrouw neemt op en zegt ze kunnen het niet vinden(bleek de huisartsenpost te zijn). zij konden dus het appartement niet vinden.

ik was daar alleen met die oudere dame van wiens man daar lag.
wat zouden jullie doen:

slachtoffer alleen laten om eerst hulp te gaan halen, of zou je de dokter zelf laten zoeken en aan de gang gaan met reanimatie.

de oudere dame was slecht te been dus voordat zij beneden was waren ze al door gereden.

zeg het maar.

Op dat moment is patient het meest gebaat bij BLS, dus als het daadwerkelijk een reanimatie betreft pompen en laat ze maar zoeken. 2 minuten later masseren kost hersenweefsel, 2 minuten later ALS geeft niks.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2010, 09:48:36
Je kiest op dat moment tussen 2 goede beslissingen, waarvan blijven reanimeren denk ik toch de beste is. 112 op de speaker is dan de oplossing. Dat de ambu geannuleerd was is natuurlijk uitzonderlijk, dat telt niet voor de situatie.  
Goed dat je het voorlegt,
Gr Docus


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2010, 10:21:49
Ben het overigens helemaal met Docus eens dat iedere hulp op dat moment goed is. Ga jezelf a.j.b. niets verwijten naar aanleiding van deze casus. Ook helemaal mee eens dat het heel goed is dat je hier over nadenkt en dit met ons wil delen. Anderen kunnen hier namelijk ook heel veel van leren.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2010, 10:48:48
nee ik verwijt me zelf niets, want ik denk als de dokter e.d. al na minder als 10 minuten weer buiten staan dat er niets te winnen was.

natuurlijk als we met 2 mensen waren geweest was het een stuk makkelijker geweest maar dat was niet en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

wat ik me wel afvraag hoelang er heeft gezeten tussen de melding en de sms alert.

overigens die tip van 112 bellen is wel een goede tip. had ik nog niet aan gedacht.
weer iets geleerd.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2010, 11:03:43
Ik vind deze casus opmerkelijk vanwege: Er wordt door de MKA wel een SMS alert uitgezonden voor een reanimatie, maar vervolgens komt er geen ambu. Een huisarts heeft geen mogelijkheid tot het maken van een 12 afleidingen ECG, en om dan reeds na 10 minuten buiten te staan geeft geen blijk van medeleven met de nabestaanden.

Mijn indruk van jouw handelen is dat je in een zeer moeilijke situatie terecht bent gekomen, en correct hebt gehandeld.

Ruud


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2010, 11:29:35
Ik vind deze casus opmerkelijk vanwege: Er wordt door de MKA wel een SMS alert uitgezonden voor een reanimatie, maar vervolgens komt er geen ambu.

Zo kan de situatie denk ik ook niet zijn. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de ambu vrij laat was, nog onderweg toen de huisarts aan de cpa doorgaf dat geen reanimatie vervolgd werd. Toen was de smsAED al ingezet. de CPA zou een reanimatie nooit aan de huisarts en een smsAED overlaten.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2010, 12:16:52
ik ga in dit geval me docus mee. heb het verder niet gehoord maar volgens mij wa de ambu niet op de post(bij ons ongv 5 tot 8 minuten vandaan in spoed) dus denk dat deze van verder moest komen, want er kwam ook poltie ter plaatse. en dat is bij ons in de buurt ook niet "normaal". dus denk dat de huisarts deze heeft afbesteld.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt