reanimatie en shock

Auteur Topic: reanimatie en shock  (gelezen 11700 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 13 april 2004, 12:22:18
Wat zijn dan de kansen en bedreigingen bij een reanimatie van een so dat door een ernstige in- of uitwendige bloeding een zodanig lage tensie heeft dat  (radialis en carotis) pols niet meer voelbaar is?

Ik kan me voorstellen dat er nog wel enige hartactiviteit is en dat reanimatie het letsel alleen maar verergert.
Aan de andere kant je moet als EHV iets doen en je hebt geen apparatuur om het hartritme te bepalen.

Rader

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #1 Gepost op: 13 april 2004, 14:06:12
Rader,

Een radialis (polsslagader) controleer je niet als EHV-er, alleen de carotis (halsslagader). En de richtlijnen zijn duidelijk: bij twijfel of niet voelen kloppen van de halsslagader: borstkascompressies en beademen.

Bij lage bloeddruk door inwendige of uitwendige bloeding is de kans op succesvolle reanimatie mede afhankelijk van de snelheid waarmee de bloeding te stoppen is.
De enige bedreiging die zo'n slachtoffer heeft is dat hij dood blijft/gaat als er geen reanimatie wordt gestart. De prognose van zo'n reanimatie is erg slecht....

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 april 2004, 14:17:03
Jos,

Is er geen risico op verergering van de (inwendige) bloeding waardoor je door thoraxcompressie het so nog een 'duwtje' geeft in de shockspiraal.

Rader.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #3 Gepost op: 13 april 2004, 14:22:29
In theorie wel, maar ik kan het nauwelijks een duw in de shockspiraal noemen als je geen halsslagader meer voelt. Als het hart geen bloed rondpompt, zal je "het lek moeten dichten"  en doorgaan met hartmassage. Bij een inwendige bloeding is dat gelijk aan dweilen met de kraan open...

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 april 2004, 14:38:22
In theorie wel,

Ik besef het inderdaad over theoretische situaties te hebben. Maar vond het wel even interessant om precies te weten hoe het zit.

Rader

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 13 april 2004, 20:47:49
Om die reden is het alleen al belangrijk om consequent het ABC schema te volgen.

In dat schema komt shock door een inwendige bloeding na de circulatiecontrole aan de orde. Betreft het een ernstige uitwendige bloeding, dan wordt die als eerste gestelpt, nog voor dat je aan het ABC schema begint.

En terecht, want de twijfels die in je vraag hoorbaar zijn kunnen er toe leiden dat je om die reden niet zou reanimeren. En dan gaat het slachtoffer in ieder geval dood.

Paul SEH

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2004, 09:47:42
Inderdaad altijd beginnen met de reanimatie. Als er sprake is van een uitwendige bloeding die dan stelpen door druk uit te oefenen op de wond.
De algehele prognose is zeer slecht.  :(

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2004, 10:20:59
Ok, ik ga reanimeren. Zou ik toch wel doen, maak je geen zorgen ehbo-er. ;).
Wel over het so, want traumatische reanimaties hebben een kans van slagen van minder dan 1%.

Maar dan, komt het gele busje ter plaatse.
Monitor wordt aangesloten en jawel er is sprake van eigen ritme. Tensie is echter minder dan niks, zodat pols niet voelbaar is.
Wat gaat het ambulancepersoneel doen.
Opladen en wegwezen richting ziekenhuis om inwendige bloeding te stelpen.
Maar wordt er dan toch gereanimeerd ondertussen?
Of wordt dat achterwege gelaten omdat er wel een ritme is.

Rader

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2004, 13:32:47
Vullen en wegwijzen lijkt me. En als er een ritme is waarom zou je dan willen reanimeren? ???

Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat je een uitwendige bloeding eerst stopt voordat je met je ABC begint. Als je een paar extra handen hebt is het mooi meegenomen en kunnen die extra handen alvast druk op de wond uitoefenen. Maar je gaat altijd eerst beginnen met je A en B! Als iemand bij kennis is en met je praat kun je dus al heel snel bij die C zijn, maar je begint nooit met het stelpen van een bloeding.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2004, 13:43:02
Afhankelijk van de soort bloeding dan toch, mag ik hopen. Een slachtoffer in shock met een slagaderlijke bloeding zul je toch ook "het lek moeten dichten"..  :-\