Beste mensen,
Ik kan me er makkellijk vanaf maken door te verwijzen naar bladzijde 78 van het nieuwe boekje waar in een let op kader dit letterlijk staat. ook het LAP geeft aan dat massale uitwendige bloedingen direct levensbedreigend zijn en voor de vitale functies gaan
Op bladzijde 16 van de toelichting op het landelijk ambulance protocol staat dat zelfde in iets andere bewoordingen.
Maar ik accepteer een dergelijk antwoord niet van mijn cursisten en dus zeker niet van mezelf.
Reanimeren heeft alleen zin als er bloed voorhanden is om rond te pompen. Het boekje legt er daarom de nadruk op dat ernstige uitwendige bloedingen direct gestelpt moeten worden om shock te voorkomen.
Zeker als het een duidelijke slagaderlijke bloeding betreft. Want die herken je vooral aan het pulserend uitstromen van het bloed en daarvoor moet je een kloppend hart hebben
.
Maar als het bloed er rijkelijk uitloopt, en je hebt gelijk als je zegt dat het er vaak al ernstiger uitziet dan het is, dan is de voorraad bloed ook snel op. En verbeter me maar een massale aderlijke bloeding vraagt toch ook om een behoorlijke bloeddruk en daarvoor moet het hart ook zorgen.
Met een beetje improvisatie heb je een bloeding in no-time dichtgeknoopt, al is het maar met je stropdas.
En wat heb je aan een vrijgemaakte luchtweg als er teveel bloed verloren is gegaan om nog zinvol te reanimeren ?
Maak je vooral geen zorgen dat je onnodig veel bloed uit de aorta pompt, want een normaal zelfkloppend hart doet dat veel effectiever dan jij ooit met reanimeren kunt bereiken. En dat gele busje kijkt niet alleen naar de monitor, maar controleerd ook de circulatie aan de halsslagader. En geen puls dan gaan ook zij reanimeren.