Leuke discussie, alleen jammer van de wel zeer kort door de bocht reacties van enkele
Foto's welke onscherp zijn kunnen ook goed zijn en scherpe fotoś kunnen ook waardeloos zijn. Het belangrijkste is dat een foto een verhaal verteld, wat je wil je vertellen met je foto? Dat is een belangrijke vraag. En door gebruik te maken van technieken kan je dit vertellen. Als ik de fotoś bekijk van jeugdbrandweer 131 zit er veel onscherpte en ruis in. Maar de onscherpte kan ook mooie beelden op leveren. Ik gebruik juist veel een lange sluitertijd om beweging en snelheid in een foto te krijgen maar dat is vaak een bewuste keuze.
Ik zie veel foto's hier welke scherp zijn en goed belicht maar totaal het verhaal niet vertellen..... Ik ken een hele mooie reportage van de oorlog in Afghanistan gemaakt met Hipstamatic app op een iphone
http://blogs.denverpost.com/captured/2010/03/24/captured-guttenfelders-iphone-photos/1616/ Technisch op het gebied van scherpte e.d. is het slechte kwaliteit maar verteld wel een verhaal. En mijn stelling is nog steeds een goede vulpen schrijft nog geen goed boek!
Iedereen maakt een ontwikkeling van een kleine compact naar een DSLR, ik zeg gewoon tegen iedereen gewoon lekker oefenen en doen wat je leukt vindt. Fotografie is ook leuk! probeer te kijken waarom iets nu wel mooi over komt en wat niet. Kijk voor al veel naar andere, waarom spreekt een foto je aan, en hoe kan je dan benaderen.
Flitsen is idd. een vak. Ik zie vaak mensen hun opsteek flitser omhoog richten, dat is leuk voor binnen bij een wit plafond, maar niet buiten. We kunnen niet bouncen via het wolken dek. Het omnibounce kapje is ook iets wat nauwelijks resultaat geeft. Idd. Er zijn kleine middelen te koop om je flitser draadloos aan te sturen zgn strobist techniek, ( google even en vele turtials zijn te vinden) Om mooi licht te krijgen heb je vaak een hele grote lichtbron nodig bijv een softbox of paraplu. Hoe groter de licht bron hoe zachter het licht.
Voor avond fotografie is een hoge iso wenselijk een lens met een laag diafragma getal (F2.8 bijv) en langere sluitertijd. Reportage flitsers zijn zeer beperkt in licht opbrengst en kunnen niet heel veel hebben.
De foto van Robinh is eigenlijk helemaal dood geflitst zit geen sfeer meer in, is op enkele plekken zelfs overbelicht. De foto van BHN is de kont van de politie agent lichter als de rest, en het voorrangs bord. Ik weet niet of ik hier een flisters zou hebben gebruikt.
Wat ik graag zou zien is men meer aandacht gaat besteden aan compositie en het verhaal vertellen.
Succes!
Bruin511
En o ja ik doe geen incident fotografie en ik ga niet weer foto's van mij laten zien..................