Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 40016 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Kesu

• Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 9 november 2011, 10:01:45
@StijnC De 5e foto spreekt mij erg aan. Dit is wat mij betreft een keurige urbexfoto! Voor urbexfotografie is een spiegelreflex met een groothoeklens aan te raden (bijv een Sigma 10-20mm). Vooral in krappe gebouwen kan dat handig zijn. Verder is het handig om veel te lezen over HDR, dit is een techniek die veel wordt toegepast door urbexfotografen  ;)
Ik ben op dit moment aan het werk, dus ik laat het hier even bij...haha :)

Bruin511

• Forum gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 11 november 2011, 19:31:19
Wat is je concrete vraag? Wat wil je verbeteren?

patrickaap

• Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #82 Gepost op: 11 december 2011, 21:48:43
Politie met Prio1 te plaatste voor een woningbrand bij de Kamphuizenlaan 23 Arnhem

Politie die met Prio1 TP komt i.v.m. Woningbrandje in arnhem aan de Kamphuizenlaan 23
Toen in na 15 minuten ongeveer TP was, i.v.m. verlaat zien van de melding, nog vorse rook ontwikkeling te zien, HW stond al opgesteld en was al op hoogte van de woning, en de TAS was ook al TP. Evenals 1 ambulance en een Rapid Responder (weet niet of ik het goed zeg maar het was een normale auto die wel van de ambu was) en 2 politiewagens en de dierenambulance. 1 á 2 personen zijn met de Ambulance vervoerd en een hond met de dierenambulance.

Weet niet of dit volgens de richtlijnen en de juiste plek is, maar was voor mij meer om te proberen filmpjes en tegelijkertijd 3 foto's neer te zetten, kijken of het lukt. 'T is namelijk eerste keer dat ik dit doe. En heb niet de beste kwalitiet camera.
Bron ben ik trouwens zelf. Zelf gefilmt.

Ben zelf nog maar een leek hierin, doe er nog zeer weinig mee. Pas 2 incidenten gefilmd/gefotograveerd, en verder doe ik niets qua hulpdiensten.

Mocht iemand nog intresse hebben in een officieel bericht kijk hier:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/10049558/Hond-gered-bij-brand-in-woning-in-Arnhem.ece
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/

patrickaap

• Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #83 Gepost op: 11 december 2011, 21:51:59

Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #84 Gepost op: 11 december 2011, 22:47:41
Om even mee te beginnen, het filmpje is geen politieauto maar de rapid responder ... Verder ga ik over de foto's niets zeggen, veel oefenen en zo  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 11 december 2011, 22:57:25
laat s'avonds en s'nachts op je sluitertijd en je belichting.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 12 december 2011, 00:54:20
Externe flitser..

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 12 december 2011, 13:43:22
Externe flitser..

Is de makkelijke versie. Persoonlijk vind ik dat je mooiere foto's krijgt zonder de flitsen  ;)

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #88 Gepost op: 12 december 2011, 14:20:38
Externe flitser..

Hoeft niet altijd. Ben het deels met Wouter eens, soms is het beter niet te flitsen.
En een flitser is ook geen wondermiddel; flitsen is een vak apart.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Bruin511

• Forum gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 13 december 2011, 23:28:50
@Patrickaap

Als ik naar je beelden kijk, zie ik dat deze bewegingsonscherpte hebben, dit komt om dat er te weinig licht is om de sensor goed te kunnen belichten. Hierdoor kiest de camera automatisch ( ik neem aan de niet handmatig deze instellingen heb gekozen) een lange sluitertijd. Doordat je waarschijnlijk geen gebruik heb gemaakt van een statief krijg je deze bewegings onscherpte. Fotograferen met weinig licht kan je doen als je denkt over hoe er voldoende licht op de sensor kan komen dit kan door
1 langere sluitertijd, gebruik wel een statief en bewegende personen en auto's zullen ook onscherp op de foto komen
2 klein diafragma getal, dus een grote lens opening, denk aan F2,8, vaak hebben de goedkopere lenzen maar F4 of F5.6. Hoe groter de opening hoe meer licht er naar binnen kan.
3 gebruik een hogere ISO waarde, echter kan dit ruis in je beeld opleveren, afhankelijk van je camera. Dit zal je moeten proberen.
4 gebruik een flitser

De andere beelden heb je geflitst, waarschijnlijk met de flitser op je camera, deze hebben een klein richt getal en leveren weinig licht, vaak net genoeg om een hoofd van een persoon bij het maken van een portret uit te lichten, maar zeker geen ambulance welke op een afstand staat, want als je onderwerp op 2 meter staat wordt je licht sterkte van je flitser 4 x zo laag. Een externe flitser is veelal krachtiger, maar flitsen moet je wel leren, door indirect te flitsen ( zie wel eens mensen welke proberen flits licht te bouncen tegen de wolken......)  of off camera.

Op internet staan veel instructie filmpjes over flitsen e.d. succes en veel oefenen! Laat je niet leiden wat andere mooi vinden, doe wat je zelf wil en prettig bij voel