Brandweer collone rijden

Auteur Topic: Brandweer collone rijden  (gelezen 3393 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Gepost op: 2 februari 2010, 09:01:38
Beste collega's,

Hoe zat het ook alweer met het rijden in een "brandweer - collone" ?
Welke voertuigen mogen / moeten dan blauwe zwaailichten voeren?
En moet de laatste dan blauw en geel voeren?
Ik heb het boek ff niet bij de hand.  :-\

Groeten Mark.


TWITTER foto's suck....


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2010, 09:18:38
Alle voertuigen dimlicht. Het laatste voertuig dimlicht en een geel zwaai of knipperlicht.

Op verzoek van politie:
Alle voertuigen blauw zwaalicht, dimlicht. Het laatste voertuig dimlicht, blauw zwaailicht en geel zwaai of knipperlicht.


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2010, 09:25:04
Thnx! Mijn collega kijkt niet zo vrolijk!  8)
TWITTER foto's suck....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2010, 01:00:05
Alleen jammer dat in de praktijk hele compagnie's vanuit een bepaald punt met z'n alle met blauwblauw + herrie vandaan gaan rijden voor een (geplande) aflossing ....

Vond dat héél apart met die brand in Schoorl, word er gepiept ''om half negen op de kazerne ivm vertrek schoorl'' en komt er vervolgens een hele compagnie met toeters en bellen langs rijden  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2010, 20:28:11
Alleen jammer dat in de praktijk hele compagnie's vanuit een bepaald punt met z'n alle met blauwblauw + herrie vandaan gaan rijden voor een (geplande) aflossing ....

Vond dat héél apart met die brand in Schoorl, word er gepiept ''om half negen op de kazerne ivm vertrek schoorl'' en komt er vervolgens een hele compagnie met toeters en bellen langs rijden  ::)

Waarom jammer? Een paar voorbeelden :

De compagnie uit ZaWa zou voor aflossing komen maar dat werd omgezet naar bijstand met prio 1 als 3e compagnie in de bebouwde kom toen berichten binnenkwamen over beginnende brandjes in het effectgebied.

De compagnies uit AA zou voor aflossing komen en toen kwam een dringend verzoek van de ingezette pelotons om versnelde aflossing omdat zij te maken hadden met personeel dat "omviel".

Het zou goed zijn om op basis van feiten een oordeel te geven, het is zo makkelijk om maar wat te roepen... !

groeten,
René dC (die "betrokken" was bij bovenstaande voorbeelden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2010, 01:30:53
De compagnies uit AA zou voor aflossing komen en toen kwam een dringend verzoek van de ingezette pelotons om versnelde aflossing omdat zij te maken hadden met personeel dat "omviel".

Geen verwijt, in tegendeel zelfs ....

Ik snap alleen niet, waarom er bijvoorbeeld op de A9, door een gehele compagnie (rijdende onder politiebegeleiding) door íeder voertuig met toeters en bellen gereden word.
Dat er (vanwege de eenheid, het bij elkaar blijven én het ''we rijden niet voor niets'') prio1 gereden word snap ik, echter dat er 20 voertuigen achter elkaar met blauw én herrie moeten rijden vond ik, op dat moment zéker, iet wat overdreven
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2010, 13:01:49
Ik weet het niet zeker, maar heeft dit niet mee te maken dat we alleen met toeters en bellen een voorrangsvoertuig zijn en dat officieel collones niet meer bestaan?

Door dan met toeters en bellen te  rijden kan je afdwingen dat je op kruizingen afslagen etc bij elkaar kan blijven.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2010, 12:21:35
Ik weet het niet zeker, maar heeft dit niet mee te maken dat we alleen met toeters en bellen een voorrangsvoertuig zijn en dat officieel collones niet meer bestaan?

Door dan met toeters en bellen te  rijden kan je afdwingen dat je op kruizingen afslagen etc bij elkaar kan blijven.

Dat is alleen niet van toepassing als je 20 km rechte snelweg rijd, waarbij de politie veel toeritten heeft afgesloten  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2010, 15:34:24
tsja, om het geheel nog eens te visualiseren...  :)


mitchbos


stijn50


Vuurvechter66


Vuurvechter66


vincentmeester

en Kennemerland zonder herrie:

NFonline
Samen sterk in de hulpverlening!


pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2010, 15:48:33
Citaat
Dat is alleen niet van toepassing als je 20 km rechte snelweg rijd, waarbij de politie veel toeritten heeft afgesloten  
 

Dat het er soms overdreven uitziet en het nur niet altijd even duidelijk is, zal ik niet ontkennen, maar hiermee zijn mijn twee stellingen niet beantwoord:
Collone bestaat volgens mij officieel niet meer, kan dus ook gewoon doorkruist worden etc.
Alleen als voorrangsvoertuig kan je bepaalde dingen afdwingen en dan maakt het geen verschil of je begeleidt wordt of niet, jouw sirene en zwaailicht maken van je voertuig een voorrangsvoertuig.
Als dus niet de hele colonne beveiligd kan worden door politie die werkelijk alle kruizingen afzet, is dit een probaat middel. In een deel van de filmpjes is duidelijk te zien dat politie niet altijd voldoende aanwezig is om voorrang op die manier af te dwingen.