Hoe kom je als EHBO-er tijdens een druk evenement snel bij een slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe kom je als EHBO-er tijdens een druk evenement snel bij een slachtoffer?  (gelezen 8639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Vooraf een goede verkenning uitvoeren, tenaanzien van de nooduitgangen, doorgangen, calamiteitenpaden en -gangen, duidelijke communicatie met de andere hulpverleningsdiensten en beveiliging, ook ten aanzien van gebruik communicatieapparatuur.
Daarnaast ook duidelijke afspraken maken over herkenningspunten, waarop genavigeerd kan worden.
Terplaatse gaan in een normale pas en met zeker twee hulpverleners, verbandtas of rugzak, en communicatie-apparatuur, teneinde op de plaats incident nog normaal te kunnen functioneren. En duidelijk de plaats aangeven bij aankomst, door middel van herkenningspunten zodat andere hulpverleners weten dat er voldoende mensen zijn en ook dat men je kan vinden bij assistentie aanvraag of vervoer. En voor de beveiiliging mogelijk om de zaak af te zetten of te beveiligen.
Bij instappen begint de inzet.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Wat versta jij onder onder een professionele particuliere diensten en lokale EHBO-diensten?
Mijn ervaring is dat als het om de daadwerkelijke behandeling van slachtoffers gaat de lokale EHBO-diensten meer in hun mars hebben dan een "ingevlogen professional"

Wat ik onder een professionele dienst versta? Een serieuze organisatie die werkt met hulpverleningsprofessionals, die om te beginnen al verder denken dan een oranje kruis boekje. Denk daarbij aan het werk- en denkniveau van de SIGMA. Laat ik even duidelijk zijn: Het gaat niet om een grote traumatas vol met spannende spulletjes. Het gaat om de manier van werken, het organiseren van een inzet, werken binnen een multidisciplinaire omgeving, omgaan met patiënten en heftige situaties etc etc.

Dan ben ik heel erg benieuwd wat een lokale vereniging meer zou kunnen bieden als een prof. organisatie? Ik zie namelijk in de praktijk het compleet tegenovergestelde... Met alle respect, maar bij sommige ehbo verenigingen en/of organisaties is het werk- en denkniveau echt om te huilen. Leuk om pleisters te plakken op een braderie of voetbaltoernooi, meer niet.*

*Noot: Er zijn grote verschillen tussen verschillende organisatie, zowel "lokaal" als "particulier". Er zijn organisaties die zich als professioneel profileren die behoorlijk "dodgy" zijn, er zijn ook lokale verenigingen waar professionals lopen. Ik ben van mening dat er op dit gebied goede regulering moet plaatsvinden in het belang van de  'patiënt'. Helaas kennen we dat in NL (nog) niet, of we moeten het oranjekruis-niveau als standaard zien :'(

Pleisters plakken, verbandjes draaien en handjes vasthouden kan iedereen, daar heb je geen diploma voor nodig.  98uiye

cavia

• Senior gebruiker
Als ik je één algemene tip mag meegeven: Zorg dat je zo kort mogelijk tussen een mensenmassa staat en er zo min mogelijk doorheen moet.
Mijn motto hierin: Niet snel en gehaast, maar vlot en vloeiend  O0

Als ik door de massa in de discotheek moet, dan doe ik dat als de oude egyptenaren.
Een hand houd ik 90gr gestrekt naar voren en, zonodig, tik ik met dezelfde hand tegen de schouders.
in de andere hand heb ik een zaklamp waarmee naar voren schijn en niet stoppen
Wat voor mij werkt, is voor een ander geen optie

Een mooie tip hierbij voor in de zeer grote mensenmassa's is: Doe alvast je handschoenen aan (liefst een blauwe ofzo ;) ). Mensen zien namelijk een handschoen in hun gezichtsveld en merken dan al snel op dat het toch iemand anders is dan weer een bezoeker die erdoor wilt.
Met het woordje pardon erbij kweek je zo al vrij snel goodwill en snappen ze de hint redelijk vlot O0

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Een mooie tip hierbij voor in de zeer grote mensenmassa's is: Doe alvast je handschoenen aan (liefst een blauwe ofzo ;) ). Mensen zien namelijk een handschoen in hun gezichtsveld en merken dan al snel op dat het toch iemand anders is dan weer een bezoeker die erdoor wilt.
Met het woordje pardon erbij kweek je zo al vrij snel goodwill en snappen ze de hint redelijk vlot O0

Was ik vergeten te benoemen. Dit helpt ook inderdaad .

Over blauwe handschoen. Heb ooit een collega gehad die een blauwe handschoen over zijn zaklamp deed en deze liet knipperen. Was een raar gezicht en het hielp niet echt....  :D
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Mensen, bedankt voor jullie tips. Ik zal ze morgen in praktijk gaan brengen  098uo 98uiye
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever