(...)
Ik lees wel dat meerdere mensen van mening zijn dat een veiligheidscoördinator van de organisatie geen "leider CoPI" of algemeen leider of iets dergelijks is. Maar eerder in dit topic is ook gezegd dat het niet wijs is om op een natuurlijk leider te vertrouwen. Het lijkt me dus logisch dat er 1 persoon aangewezen wordt om de algemene leiding en afstemming op zich te nemen. Wie is dat of hoe is dat georganiseerd in jullie ogen?
In mijn ogen heeft iedere dienst (beveiliging, EHBO, verkeersregelaars, etc.) zijn eigen eindverantwoordelijke (ik noem deze persoon maar even het "groene vestje"), die voor zijn dienst de leiding heeft. In de meeste gevallen zal deze persoon ook een natuurlijke leider zijn, het is niet echt zinvol om een niet-natuurlijke leider toch een groen vest aan te trekken. Op het moment dat de troep de ventilator raakt zullen de "groene vestjes" in eerste instantie tot elkaar komen voor de operationele zaken. Wanneer reguliere hulpdiensten ter plaatse komen, zullen zij zich - als het goed is - melden bij één van de "groene vestjes".
Parallel aan dit operationele proces heb je ook nog het "beleidsmatige" proces: uiteindelijk is en blijft de evenementorganisator wel hoofdverantwoordelijk voor zijn eigen evenement. De veiligheidscoördinator heeft daarin wel degelijk een leidinggevende en faciliterende rol. Mocht zich een situatie voordoen waarbij een "groen vestje" buiten zijn eigen verantwoordelijkheid zou komen, dan is het aan de veiligheidscoördinator om dit verder op te pakken. Mocht de troep helemaal de ventilator raken, dan is de veiligheidscoördinator bijvoorbeeld ook aanspreekpunt voor de vergunningverlener.
Een voorbeeld: de coördinator-EHBO constateert dat opvallend veel mensen in een tent flauwvallen door de warmte. De EHBO is niet verantwoordelijk voor de ventilatie en/of het aantal mensen in de tent, maar het zou in dit geval goed kunnen zijn om de tent te ontruimen, inloop te beperken, ventilatie aan te zetten, of iets anders. De coördinator-EHBO kan het beperken van de instroom overleggen met de coördinator-beveiliging, maar verder kan ie niet zoveel. Ofwel, hij zal de veiligheidscoördinator moeten informeren en moeten adviseren. In dit geval zal de algemene veiligheidscoördinator van de organisatie dan een besluit moeten nemen, gebaseerd op de informatie uit het veld.