Normen en richtlijnen voor redden

Auteur Topic: Normen en richtlijnen voor redden  (gelezen 11296 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Gepost op: 1 februari 2010, 17:12:14
Dan wil ik toch hier nog even op terugkomen als het mij dit toegestaan wordt.

Ik snap dingen vaak heel goed, maar ben het net zo vaak niet niet met je eens, zoals dat niet alle droogpakken, droogpakken zijn.  Als ik mij niet houd aan de jouw verzonnen norm, ben ik nog niet dom...

Henk

Je doet me te veel eer..  Ik heb de SOLAS en NFPA en NEN/EN Normen niet geschreven hoor..  Zowel SOLAS, NFPA en NEN/EN normen maken onderscheid naar type droogpakken en verschillende toepassingen..

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2010, 17:28:01
(...)
Er zijn helaas nog weinig organisatie die zich houden aan internationale standaards voor ijsredding (zoals een NFPA 1670/1006)
(..)

Voor de mensen die benieuwd zijn wat er in de NFPA 1670 (Standard on Operations and Training for Technical Search and Rescue Incidents)  

1.1 Scope. 1.1.1* This standard shall identify and establish levels of functional capability for conducting operations at technical search and rescue incidents while minimizing threats to rescuers. A.1.1.1 This standard was developed to define levels of preparation and operational capability that should be achieved by any authority having jurisdiction (AHJ) that has responsibility for technical rescue operations. These defined levels provide an outline of a system used to manage an incident efficiently and effectively, to maximize personnel safety, and to bring about the successful rescue of victims and the eventual termination of the event. The system should be followed to increase the capabilities of the AHJ to deal successfully with even the most complex incident. The system progresses from the simple basic awareness level to the operations level, and, finally, to the technician level. It should be understood that, as the system expands, the requirements for training, operational skills, management ability, and types and amounts of equipment also expand. 1.1.2* The requirements of this standard shall apply to organizations that provide response to technical search and rescue incidents, including those not regulated by governmental mandates. A.1.1.2 Organizations providing such rescue, fire suppression, and emergency services can include fire departments, law enforcement, emergency medical services, and utility, public works, and rescue organizations. 1.1.3* It is not the intent of this document to be applied to individuals and their associated skills and/or qualifications. A.1.1.3 While organizations can meet the requirements of this standard, individuals and their skills and qualifications are outside of the scope of this document. NFPA1006, Standard for Technical Rescuer Professional Qualifications, addresses rescue technician professional qualifications.

staat deze is hier in zijn geheel online in te zien: http://www.nfpa.org/aboutthecodes/AboutTheCodes.asp?DocNum=1670 (wel even een gratis account aanmaken  ;))

De NFPA 1006 (Standard for Technical Rescuer Professional Qualifications)

1.1* Scope. This standard establishes the minimum job performance requirements necessary for fire service and other emergency response personnel who perform technical rescue operations.

is hier in zijn geheel online in te zien: http://www.nfpa.org/aboutthecodes/AboutTheCodes.asp?DocNum=1006 (ook hiervoor moet je dezelfde, gratis, account hebben)

Het zijn dus geen normen die exclusief gericht zijn op water / ijs incidenten.  ;) :) Ik ben benieuwd wat de deskundige leden hier van deze normen vinden als je ze leest.  :)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2010, 17:50:15
In NFPA 1670 gaat hoofdstuk 9 over waterreddingen. In NFPA 1006 gaat hoofdstuk 11, 12, 13, 14 en 15 over de competenties voor het personeel bij water/ijs reddingen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2010, 20:55:29
leuk dat je deze hebt opgezocht..  

Ook leuk te weten dat er goede nederlandstalige leerstof is die zich conformeert o.a. aan deze richtlijnen..

Jeff

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2010, 01:27:26
SOLAS

white/wild water rescue, zoals je dat noemt, in SOLAS? Laat maar is zien dan.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2010, 10:42:28
white/wild water rescue, zoals je dat noemt, in SOLAS? Laat maar is zien dan.

Waar heb ik dat gezegd, en welke context..

SOLAS heeft niets te maken met White/Wild water rescue..  Het ging in de context over o.a. toepassingen en normen van droogpakken en overlevingspakken en droge overlevingspakken..   Daar vind in je SOLAS, en NEN/EN en in NFPA standaards diverse stukken over..
Ik hoef hier de waterredders van nederland dat toch niet uit te leggen.. Ik neem aan dat iedereen de normen en standaards ook terug kan vinden.. anders is Google erg gewillig.. Of je volgt er maar een cursus in.. Heb ik ook moeten doen...

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2010, 10:44:21
Heeft iemand al eens een TRA (taak risico analyse) voor ijsredding gemaakt, zoals de Arbo-wet dat vereist ?

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2010, 11:55:37
Om maar even mezelf te citeren uit een ander topic:

Daar komt nog dat ik me van mijn studie aan de TU Delft herinner dat de hoogleraren veiligheidskunde er vooral op hamerden dat je hulpverleners moet trainen in bepaalde denkpatronen. In een rampensituatie is niets standaard en heb je altijd te maken met omstandigheden die je nooit had kunnen voorspellen. Daarom is het inderdaad bijna niet mogelijk om maximaal op te leiden voor alle mogelijke excessen, maar moet je een soort 'type' persoon kweken, dat in dit soort situaties hoogstwaarschijnlijk de juiste dingen doet. Er wordt nu vaak teveel geprobeerd alles dicht te timmeren in protocollen, waardoor er in niet-standaard situaties verkeerd of soms zelfs niet gehandeld wordt....

Er zijn zoveel van die normen, protocollen en bijbehorende afkortingen dat je tegenwoordig gestudeerd moet hebben om redder te kunnen zijn.
Ik ben voor leren in de praktijk, gewoon doen, dan merk je vanzelf wat wel en niet werkt....

Stond hier van de week ook een mooi stukje in de krant over de terugkeer van de ambachtsschool: geen NEN-normen of ARBO-wetgeving, gewoon een stel jongens die leerden hoe ze ouderwetse loden dakgoten moesten maken, omdat daar vraag naar is!

Zo is er ook vraag naar redders, gewoon mensen met praktijkervaring!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2010, 13:03:18
Normen zijn heel mooi, maar het kan ool heel verstandig zijn om er van af te wijken. Je moet je niet blind staren op de normen, deze moet je wel mee nemen in eigen werkprocessen. Hiernaast alleen normen gebruiken die van toepassing zijn op je werkgebied, amerikaanse normen zijn heel goed maar vertaal deze wel naar je eigen werkgebied. Niet al het materiaal wat voor handen is zal het meest geschikte materiaal zal zijn, maar voor 1 ijsperiode ander materiaal aan te schaffen is ook niet haalbaar.  

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2010, 18:05:03
Joost en 9910001,

Ik ben het met jullie volkomen eens..  Blind staren naar normen moet je ook niet doen.. Echter binnen je organisatie horen mensen die verantwoordelijk zijn voor de inzet van vrijwilligers wel de normen te kennen, en de werk methoden daar op afgestemd te hebben..
Een stucadoor moet naast zijn vakmansschap ook weten dat elke jaar zijn gereedschap gekeurd moet zijn, en dat hij niet op een huishoudtrapje boven de drie meter mag werken..
Dat zelfde geld ook voor redders..

De veiligheid van je vrijwilligers en hulpverleners mag niet onnodig in geding worden gebracht..  En kennis van goede werkmethoden, en bewezen gevaarlijke methoden is noodzakelijk om te zorgen dat vrijwilligers niet onveilige dingen doen..

En materiaal en investeringen  is slechts 1 punt..  Je hoeft echt niet veel extra investeringen te doen voor ijsredding, als je de goede waterreddingsmiddelen beschikt.

Investeren in kennis en kunde is juist belangrijk,  Je moet dus weten waarom een paalsteek dus gevaarlijk kan zijn.. Je moet weten dat ook een droogpak of een zwemvest zijn beperkingen kent..  Dat is onderdeel van je vakmanschap als redder en dat hoort ook onderdeel te zijn van je training.