En hoe werkt deze knoop zich dan los....? lasten van 700 kg met deze knoop getrokken. Ook boten gesleept die met deze knoop aan elkaar vast zaten (met wisselende spanning) en nog nooit losgekomen.
Metname onder jutterende omstandigheden en min of meer ontspannen omstandigheden komt de paalsteek eenvoudig los..
Met een levende last, houden we in de rescue-wereld een veiligheidsfactor 1:10 op de breeksterkte. In de hijs industrie houden is een factor 1:5 gebruikelijk.
Een knoop moet aan verschillende eisen voldoen, wil deze voldoende veiligzijn..
Volgens Life on a Line, en BCCRT, de apline klim verenigingen is de achtknoop sterker, en betrouwbaarder en minder fout gevoelig dan een van de paalsteek varianten.
Volgende deze website is er een verschil in breek sterkte van een bowline (paalsteek Breeksterkte -33%) en een Figure 8 (8 knoop -25%)
http://www.caves.org/section/vertical/nh/50/knotrope.html Daarnaast een 8knoop beter controleerbaar, beter herstelbaar, en komt niet los in onbelaste toestand.
Misschien is handig er een paar boekjes over klimmen, of irata of rescue richtlijnen op nalezen.. Daar leggen ze het erg goed uit. Ik was niet van plan een cursus knopen leggen hier op het forum te geven...
Nog een aanvulling,. Ik doe het altijd zo, vind ik een uberhaupt een slecht argument om te vertellen dat je het altijd goed doent.. Zeker als uit vele testen, en praktijkervaringen van organisaties die veel te maken hebben met levende lasten aan de touwtje.. (speleo, bergbeklimmen, water rescue organisatie incl. ISLF, Irata, Rescue3, NL- Arbo wet, NFPA, BCCTR, enz..) heel sterk adviseren om de bowline, dutch bowline niet te gebruiken voor het bevestigen van levende lasten, lijkt me dat een zeer zinvol item.