Normen en richtlijnen voor redden

Auteur Topic: Normen en richtlijnen voor redden  (gelezen 10933 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2010, 18:56:57
Je moet dus weten waarom een paalsteek dus gevaarlijk kan zijn..  
nu wordt ik nieuwsgierig. Ik laat me graag voorlichten  :D dus wat is het gevaar van de paalsteek?, welke norm wordt daarbij toegepast, hoe is dit getest, is dit een Nederlandse of internationale standaard...vertel!
[img]/img]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2010, 20:42:07
zeker als ik het touw met een paalsteek aan met redvest vast maak.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2010, 20:55:12
de NFPA heeft diverse standaards neergezet voor knopen voor reddingstechnieken..  Naast de NFPA worden door de BCCTR (British Columbia Council of Technical Rescue) diverse test methoden gehandteerd die internatonaal door vele fabrikanten en redders, en lesgeef instituten worden gehandteerd..   De BCCTR test bijvoorbeeld allerlei situaties van knopen en valstop apparatten met een werklast van 200Kg.. (=rescuelast).  De rapporten daarvan zijn soms schokkend..  o.a de Autostop die op veel BIZA containers lag,  is daar uitgebreid getest.. met voor sommige dingen schokkende resultaten..

Elke knoop heeft zijn voordelen en nadelen...
Een gewone paalsteek kan zonder belasting of door jutteren eenvoudig los raken komen..
Bij een paalsteek die gebruikt bij aangelijnd zwemmen of redden, kan eenvoudig afzakken, om de benen blijven vastzitten.. of iemand kan er juist niet meer snel uit komen..  

Een extra afgestoken paalsteek  soms met dubbele overhandse stopperknoop of de yosimite paalsteek levert meer zekerheid..

Eigenlijk word de paalsteek niet gebruikt in de reddingstechnieken, de uitzondering is alleen voor zeer gevorderde hoogteredders, waar voornamelijk een dubbel geweven paalsteek met lange uiteinden word gebruikt..
de gewone paalsteek lijkt veilig maar is dat allerminst..

Ik ken eigenlijk alleen maar de lesstof van Rescue3 International die dit echt fatsoenlijk beschrijft en Life on a Line..  
Als je kijkt naar bergbeklimmen, werken op hoogte of redden op hoogte vind je dezelfde standaards..

in rescue is een paalsteek dus uit de boze.. En zelfs voor gevordere hoogte reddingsteam, zullen een gewone paalsteek nooit gebruiken..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2010, 21:07:10
zeker als ik het touw met een paalsteek aan met redvest vast maak.

9910001

Ik stel voor dat je daar een terug gestoken achtknoop voor gebruikt, of een dubbele achtknoop met een schroefkarabine.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2010, 21:43:01


Dubbele paalsteek ...
Hier de enkele paalsteek of de "Dutch Bowline" zoals die bij scouting en sommige maritieme eenheden worden gebruikt.  Deze knoop is dus niet geschikt voor levende lasten.



Kijk op animated knots
Citaat
Disclaimer: Activities involving ropes are potentially hazardous. Lives may be at risk - possibly your own. Considerable attention and effort have been made to ensure that these descriptions are accurate. However, many critical factors cannot be controlled, including: the choice of materials; the age, size, and condition of ropes; and the accuracy with which these descriptions have been followed. For this reason no responsibility is accepted for incidents arising from the use of this material
 
En mijn disclaimer..
Knopen, Klimmen en alle activitieten met levende lasten aan touwen zijn risicovol.  Je leert klimmen, werken op hoogte, redden op hoogte, redden in water en knopen leggen niet uit boekjes, of bestudering van websites.  Zorg dat je knopen leert van een adequaat getrainde instructeur volgens de nieuwste richtlijnen voor de toepassing waarvoor u de knoop gebruikt.  Niet elke knoop is zomaar geschikt voor elke toepassing, ..



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2010, 22:02:01
Dubbele paalsteek ...
Hier de enkele paalsteek of de "Dutch Bowline" zoals die bij scouting en sommige maritieme eenheden worden gebruikt.  Deze knoop is dus niet geschikt voor levende lasten.

http://www.animatedknots.com/photos/bowline/bowlineR10.jpg

Kijk op animated knots

En hoe werkt deze knoop zich dan los....?  ::) lasten van 700 kg met deze knoop getrokken. Ook boten gesleept die met deze knoop aan elkaar vast zaten (met wisselende spanning) en nog nooit losgekomen.  

Volgens mij is dit de standaard disclaimer onder een Amerikaanse site vanwege de aansprakelijkheid...  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 2 februari 2010, 22:51:25
En hoe werkt deze knoop zich dan los....?  ::) lasten van 700 kg met deze knoop getrokken. Ook boten gesleept die met deze knoop aan elkaar vast zaten (met wisselende spanning) en nog nooit losgekomen.  

Metname onder jutterende omstandigheden en min of meer ontspannen omstandigheden komt de paalsteek eenvoudig los..

Met een levende last, houden we in de rescue-wereld een veiligheidsfactor 1:10 op de breeksterkte.  In de hijs industrie houden is een factor 1:5 gebruikelijk.

Een knoop moet aan verschillende eisen voldoen, wil deze voldoende veiligzijn..
Volgens Life on a Line, en BCCRT, de apline klim verenigingen is de achtknoop sterker, en betrouwbaarder en minder fout gevoelig dan een van de paalsteek varianten.
Volgende deze website is er een verschil in breek sterkte van een bowline (paalsteek Breeksterkte -33%) en een Figure 8 (8 knoop -25%)
http://www.caves.org/section/vertical/nh/50/knotrope.html  Daarnaast een 8knoop beter controleerbaar, beter herstelbaar, en komt niet los in onbelaste toestand.

Misschien is handig er een paar boekjes over klimmen, of irata of rescue richtlijnen op nalezen..   Daar leggen ze het erg goed uit.  Ik was niet van plan een cursus knopen leggen hier op het forum te geven...

Nog een aanvulling,.  Ik doe het altijd zo, vind ik een uberhaupt een slecht argument om te vertellen dat je het altijd goed doent..  Zeker als uit vele testen, en praktijkervaringen van organisaties die veel te maken hebben met levende lasten aan de touwtje.. (speleo, bergbeklimmen, water rescue organisatie incl. ISLF, Irata, Rescue3, NL- Arbo wet, NFPA, BCCTR, enz..) heel sterk adviseren om de bowline, dutch bowline niet te gebruiken voor het bevestigen van levende lasten, lijkt me dat een zeer zinvol item.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2010, 22:56:05
ik durf te wedden dat een paalsteek gemakkelijker los komt na zeer grote spanning dan een acht knoop... (eigen ervaring) ;)

Maar dit topic is over normen en niet over knopen  ;) Dus BOT :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2010, 23:02:19
Ik had nog even aanvulling gemaakt, die het bruggetje terug naar de normen had gemaakt..

Bij een incident, waarbij je afwijkt aan een norm voldoet, en niet goed kan uitleggen waarom je afwijkt van grote internationale normen. maar een juist een veel onveiliger methode gebruikt, dan kan dat een organisatie veel geld kosten..
De arbeidsinspectie geeft hierop regelmatig hoge bekeuringen met als argument dat er betere normen zijn, en dat je geacht word zo veilig mogelijk te werken.. Het argument, we doen het altijd zo, werkt eerder bekeuring verhogend, dan verlagend..