GRIP 1 Vrachtautobrand - A1 Muiden 04-02-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Vrachtautobrand - A1 Muiden 04-02-2010  (gelezen 3428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2010, 14:48:35
Zou dit niet te maken hebben met de lading van de vrachtwagen?

Wat voor een gevaarlijke lading zou een touringbus vervoeren dat er gelijk GRIP nodig is vanwege de lading...  ;D ;)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2010, 14:52:17
Passagiers misschien die ook de bus uit moeten? Kan me gruwelijke beelden herinneren van een tijdje terug... :(
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2010, 14:52:43
Wat voor een gevaarlijke lading zou een touringbus vervoeren dat er gelijk GRIP nodig is vanwege de lading...  ;D ;)

eeh, gevaarlijke lading?
zelfmoordtoeristen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2010, 14:58:06
Bij de IM scholing is ons/mij ook altijd geleerd dat je preventief opschaald naar een GRIP situatie. Dus niet wachten tot het nodig is, maar vantevoren opschalen en als het niet nodig blijkt te zijn weer afschalen. Dus in het licht van een incident op de snelweg, wat mogelijk grote gevolgen kan hebben (lange files in meerdere regio's, veel passagiers van een bus) vind ik het niet zo'n gek idee.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2010, 15:40:33
Bij de IM scholing is ons/mij ook altijd geleerd dat je preventief opschaald naar een GRIP situatie. Dus niet wachten tot het nodig is, maar vantevoren opschalen en als het niet nodig blijkt te zijn weer afschalen. Dus in het licht van een incident op de snelweg, wat mogelijk grote gevolgen kan hebben (lange files in meerdere regio's, veel passagiers van een bus) vind ik het niet zo'n gek idee.

bart je bent me voor... het bestuurlijke overleg structuur zo vroeg mogelijk opstarten betekent dat je al heel vroeg kan gaan overleggen en zodoende aan de voorkant van het probleem kan gaan werken...ipv steeds maar aan de achterkant... continu aan de achterkant werken noemen ze ook wel dweilen met de kraan open...

Dus... vroeg opschalen is vroeg overlegen en dus snel aan de voorkant van het probleem proberen te komen... op een snelweg (lees hoofdader verkeer nederland) is dit wel van vitaal belang voor de nederlandse economie...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2010, 16:40:07
Op zijn oud-hollands:
Beter mee verlegen dan onverlegen

Zoals hierboven al gemeld (en ik heb geen opleiding IM ;)) Als je GRIP af wil kondigen, betekent dit dat je een aantal zaken geregeld wilt zien. Op het moment dat je GRIP maakt, heb je te maken met opkomsttijden en opstarten/inrichten van de diverse overlegstructuren. Ik weet niet precies de opkomsttijden, maar 10-30 minuten zou mij niet verbazen (als bandbreedte). Je kan dus beter zorgen dat je organisatie in orde is, als je deze nodig denkt te hebben, dan achteraf. Als je het nodig acht, en het is reeds in gang gezet win je dus tijd. Beter goed voorbereiden dan achteraf pijn lijden ;)

Spreekt natuurlijk voor zich dat het afkondigen van GRIP wel met een goede redenen moet gebeuren. Preventief GRIP bij een uitslaande vuilnisbak is wat overdreven. Maar volgens mij bijv. bij Eindhoven airport en Gilze-Rijen is een melding van problemen (PAN-PAN) met een vliegtuig al een reden voor GRIP. Je kan je indenken dat je bij een echt incident veel tijd verliest als je dan pas gaat inrichten. (Zie de koppen; hulpverlening en opvang kwam traag op gang) Hetzelfde kan je indenken bij een incident op een drukke verkeersader. Het verkeer (en we maken er allemaal gebruik van) gaat toch alternatieve wegen zoeken, en voor je het weet staat de hele omgeving, incl. dorpskernen muurvast. Alle overige hulpverlening kan daardoor in de knel komen.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2010, 21:35:58
Daarom zegt een GRIP situatie dus niets over het daadwerkelijke incident ...
(En kun je dus beter incidenten in gaan delen op grootte dan op GRIP-oproep  ^-^)

Overigens zijn er meer regio's die bij bepaalde incidenten al standaard een GRIP afkondigen, zoals Kennemerland bij een VKO met 3-6 gewonden.
Kan dus ook één bestelbusje zijn wat tegen de vangrail is geklapt ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !