Op zijn oud-hollands:
Beter mee verlegen dan onverlegen
Zoals hierboven al gemeld (en ik heb geen opleiding IM
) Als je GRIP af wil kondigen, betekent dit dat je een aantal zaken geregeld wilt zien. Op het moment dat je GRIP maakt, heb je te maken met opkomsttijden en opstarten/inrichten van de diverse overlegstructuren. Ik weet niet precies de opkomsttijden, maar 10-30 minuten zou mij niet verbazen (als bandbreedte). Je kan dus beter zorgen dat je organisatie in orde is, als je deze nodig denkt te hebben, dan achteraf. Als je het nodig acht, en het is reeds in gang gezet win je dus tijd. Beter goed voorbereiden dan achteraf pijn lijden
Spreekt natuurlijk voor zich dat het afkondigen van GRIP wel met een goede redenen moet gebeuren. Preventief GRIP bij een uitslaande vuilnisbak is wat overdreven. Maar volgens mij bijv. bij Eindhoven airport en Gilze-Rijen is een melding van problemen (PAN-PAN) met een vliegtuig al een reden voor GRIP. Je kan je indenken dat je bij een echt incident veel tijd verliest als je dan pas gaat inrichten. (Zie de koppen; hulpverlening en opvang kwam traag op gang) Hetzelfde kan je indenken bij een incident op een drukke verkeersader. Het verkeer (en we maken er allemaal gebruik van) gaat toch alternatieve wegen zoeken, en voor je het weet staat de hele omgeving, incl. dorpskernen muurvast. Alle overige hulpverlening kan daardoor in de knel komen.