Dan zetten we ff wat extra tanks benzine aan boord en gaan we de volgende grote SAR actie op de Noordzee ff vakkundig coördineren
In het rampenbestrijdings gebeuren zit zowiezo al een behoorlijke ontwikkeling vanuit de overheid, die op korte termijn komt... alleen is dat nog niet geschikt voor publicatie
Voor mij ligt de samenwerkingsvorm zoals beschreven in het eindrapport RVR het meest voor de hand en dat lijkt me ook het beste werken... alleen hebben sommige mensen wat meer politieke/finanicele ideeën hierover blijkbaar, hoezo moet tegenwoordig altijd alles groter en dan nog groter
Joost
Nee, serieus. Veel strandingen gebeuren vlak voor de kust, dus zal je soms door snel ter plaatse te zijn het nog met een klein bootje kunnen oplossen. Desnoods haal je de mensen er af en laat de boot liggen voor de KNRM. De KNRM vaart/de ook met kleine bootjes en doet daar van alles mee.
Waarom ik dit zeg is om reden dat in zie dat de KNRM zich gaat richten op strand hulpverlening: patienten vervoer, badgasten te ver in zee, dat moet je toch ook concluderen uit het feit dat ze voorbereidingen voor treffen door materiaal te kopen en te trainen in die tak van sport. De KNRM wil een totaal plaatje aanbieden om zo nog aantrekkelijker te worden als VR Partner en uiteraard voor het geld. Dat is een normale bedrijfsvoering, ik verhuurde vroeger ook alleen geluid, maar daar red je het niet mee, ik verhuur nu ook licht en beeld: het totaal plaatje op AV gebied en dat legt mij geen windeggs. Je KNRM heeft een beleid met een visie die zich uitstrekt over jaren en jaren, processen gaan langzaam, maar zeker. Ook de rampentaak ziet de KNRM graag aan zich toebedeeld: "zeg nou eens eerlijk, dat kunnen wij toch veel beter en sneller".
Er is geen enkele reden voor de KNRM om daarbij rekening te houden met de stil zittende, machteloze reddingsbrigades in een slachtoffer rol.
Gelijke munt terug betalen stel ik voor en de hulpverlening uitbreiden. Ik pleitte ook al langer voor marifoon aan boord van de reddingsboten van RN, als die er dan in zit meld je jouw boot bij de kustwacht in, ben je de dichtsbijzijnde hulp voor een (zeil)boot in moeilijkheden en zal je daar ook voor opgeroepen worden.
En ik beveel het werk ten zeerste aan, behalve financieel aantrekkelijk is het ook een zeer dankbare bezigheid.
Komt dan de KNRM met "waar zijn wij nu helemaal mee bezig", kun je antwoorden "je hebt daar een punt. Maar wij hebben ook zo'n punt, laat ons aan de onderhandelingstafel gaan."
Afwachten kan natuurlijk ook, maar ik ben bang dat in ieder plaatsje waar de reddingsbrigade een conflict heeft met de gemeente of waar ze een steekje laat vallen het KNRM zijn koppie boven de branding op steekt en komt met een aanbod voor het verzorgen van het totaal plaatje, zo is het hier ook gegaan.
Bovendien zal zo als in het geval van de RB Blaricum de reddingsbrigade op belangrijke strategische plaatsen met een uitrukmogelijkheid een voorstel worden gedaan om gelieerde te worden van de KNRM, met alle voordelen die daar aan vast zitten, leuk naar Schotland, goedkoop materiaal aanschaffen, aanzien, opleidingen...
Na enige tijd kunnen de leden worden gebruikt om de KNRM boten op het "moederstation" te bemannen, wat ook in Huizen dit seizoen gaat gebeuren schat ik in.
Dat dit ten koste gaat van de bemensing van de eigen boot, zal ook het bestuur van de RB Blaricum zich realiseren denk ik.
Doe je als bond niets voor de bewakende reddingsbrigade, dan zal dit verschijnsel verdwijnen op den duur en vinden we nog slechts reddingsbrigades met een opleidingstaak.
Zonder reisjes naar Schotland.
Henk