KNRM test kleine reddingsmiddelen

Auteur Topic: KNRM test kleine reddingsmiddelen  (gelezen 8491 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2010, 18:14:12
Voor de carnaval  :D ben ik naar een rayonbijeenkomst van RN geweest (zie ook dit topic).

Het verhaal van RN is dat zij toenadering hebben gezocht tot de KNRM om te komen tot 1 landelijke reddingsorganisatie. KNRM leek hier in eerste instantie voor open te staan, heeft ook meegewerkt aan RN-oefeningen, aan de pilots RVR (zelfs een betaalde kracht geleverd daarvoor) en aan een (voorlopige) verdeling van taken via convenanten. RN is hierbij echter altijd uit blijven gaan van een koepelorganisatie met daarin zelfstandige verenigingen. Die moeten dan weliswaar gaan voldoen aan landelijke criteria (oa kwaliteitseisen), maar kunnen hun eigen 'cultuur' behouden.

Volgens RN is dit de enige manier om het vrijwilligersbestand op peil te houden: vrijwilligers binden zich sneller aan een kleinere, herkenbare club met een eigen identiteit dan aan een landelijke eenheidsworst. Dit voorkomt bijvoorbeeld de problemen waar nu juist ook de vrijwillige (dorps)brandweerkorpsen tegenaan lopen bij het vormen van de veiligheidsregio's.  

Na een tijdlang samen te hebben opgetrokken, koos de KNRM alsnog plotseling voor een andere koers. Ze zijn zich inderdaad ook gaan mengen in het gebeuren rond de nationale rampenvloot, testen strandreddingsmiddelen en hebben een selectie van reddingsbrigades een brief gestuurd met hun visie voor de toekomst van de reddingsorganisaties in Nederland.

Vooral dat laatste is bij RN toch echt in het verkeerde keelgat geschoten, omdat men eerder nog werkte aan een gezamenlijke toekomstvisie. Nu werd er ineens buiten de landelijke koepel om officieel gepolst bij reddingsbrigades over samenwerking met de KNRM en dan ook nog niet met alle, maar alleen een selectie van kustreddingsbrigades. Er stond hierover ook een reactie van het bondsbestuur op de website, maar kan het niet meer vinden dus waarschijnlijk weer verwijderd?!

RN verklaarde in de bijeenkomst dat zij gezamenlijk optrekken de enige weg vinden en dat zij verder in gesprek willen met de KNRM. Maar tegelijkertijd presenteerden zij ook een voorlopig visiedocument RVR waarin ze onder andere een cijfermatige vergelijking maken met de KNRM en dan natuurlijk vooral dingen waar zij op scoren (aantallen boten, vrijwilligers en mensuren..). Ook wordt hier nadrukkelijk in vermeld dat zij graag samen willen optrekken, maar de KNRM juist degene is die dit afwijst.

Het blijft vooral een moeilijk politiek spel, waarin ik vooral hoop dat er uiteindelijk iets goeds overblijft. Te vaak draait zo’n spel uit op een compromis waar niemand iets aan heeft: waar het niet van veiliger van wordt, wat meer geld kost en waar geen vrijwilliger meer voor te vinden is…..

PS dit is natuurlijk weer mijn interpretatie van de interpretatie van de directeur van RN en dan is het ook nog de vraag in hoeverre hij alles vertelt….
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2010, 18:40:05
De zaak zit zo: al in een heel vroeg stadium gaf de KNRM direktie aan mij te kennen geïntersesserd te zijn in het werk van de reddingsbrigades. Die overname lag voor de hand: de meeste reddingsbrigades maken er maar een potje van in de ogen van de KNRM.

De KNRM is vooral geïnteresseerd in de pot met geld die aan het eind van de rampenhulpverleningsregenboog staat te glimmen.
Via de strandhulpverlening wil men bij deze pot uitkomen.

Ik vind het allemaal heel logisch en voorspellen deed ik het al in 2007, want tijden veranderen.

Er zijn geen gebieds/inzet criteria meer tussen de KNRM en RN. Alles kan, alles mag.  En de tijden dat de KNRM geen overheidsbemoeienis of subsidie wou ligt inmiddels achter ons. Ik stel voor dat reddingsbrigades als antwoord zich meer op scheepshulpverlening gaan richten. Hartstikke leuk werk!  O0

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2010, 19:16:43
Dan zetten we ff wat extra tanks benzine aan boord en gaan we de volgende grote SAR actie op de Noordzee ff vakkundig coördineren O0 :D

In het rampenbestrijdings gebeuren zit zowiezo al een behoorlijke ontwikkeling vanuit de overheid, die op korte termijn komt... alleen is dat nog niet geschikt voor publicatie ;)

Voor mij ligt de samenwerkingsvorm zoals beschreven in het eindrapport RVR het meest voor de hand en dat lijkt me ook het beste werken... alleen hebben sommige mensen wat meer politieke/finanicele ideeën hierover blijkbaar, hoezo moet tegenwoordig altijd alles groter en dan nog groter :(  

Joost


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2010, 23:15:31
Ik vind het allemaal heel logisch en voorspellen deed ik het al in 2007, want tijden veranderen.

Heb vandaag door wat oude topics gebladerd en er werd hier in 2004 al door een aantal van jullie gediscussieerd over een afsplitsing van de bewakende brigades in een eigen organisatie danwel een overgang naar de KNRM.

Ik vind het alleen helemaal niet zo logisch en RN volgens mij ook niet. Ja, de Reddingsbrigade heeft jarenlang stilgezeten en men had 10 jaar geleden al met iets als de RVR en landelijke inzetcriteria moeten komen. Maar net nu er grote sprongen worden gemaakt en de Reddingsbrigade in de lift zit, zet de KNRM zich openlijk af tegen de Reddingsbrigade. Daarmee gaan ze in tegen alle geschreven en ongeschreven regels van organisatorische en politieke spelletjes?!

Het is wetenschappelijk bewezen dat over meerdere rondes gezien, samenwerking altijd meer loont dan het maximaliseren van de eigen winst. Het afwijzen van samenwerking in een speelveld waarin je elkaar gegarandeerd weer tegenkomt, maakt jou altijd tot de verliezer. RN roept nu heel hard richting BZK en andere partners: "wij willen wel, maar zij niet.."

De KNRM maakt het hiermee zichzelf veel moeilijker mee dan wanneer ze gewoon mee waren gegaan in een samenwerking en daarin eisen waren gaan stellen en de dingen naar zich toe hadden getrokken...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2010, 10:20:56
Dan zetten we ff wat extra tanks benzine aan boord en gaan we de volgende grote SAR actie op de Noordzee ff vakkundig coördineren O0 :D

In het rampenbestrijdings gebeuren zit zowiezo al een behoorlijke ontwikkeling vanuit de overheid, die op korte termijn komt... alleen is dat nog niet geschikt voor publicatie ;)

Voor mij ligt de samenwerkingsvorm zoals beschreven in het eindrapport RVR het meest voor de hand en dat lijkt me ook het beste werken... alleen hebben sommige mensen wat meer politieke/finanicele ideeën hierover blijkbaar, hoezo moet tegenwoordig altijd alles groter en dan nog groter :(  

Joost

Nee, serieus. Veel strandingen gebeuren vlak voor de kust, dus zal je soms door snel ter plaatse te zijn het nog met een klein bootje kunnen oplossen. Desnoods haal je de mensen er af en laat de boot liggen voor de KNRM. De KNRM vaart/de ook met kleine bootjes en doet daar van alles mee.
Waarom ik dit zeg is om reden dat in zie dat de KNRM zich gaat richten op strand hulpverlening: patienten vervoer, badgasten te ver in zee, dat moet je toch ook concluderen uit het feit dat ze voorbereidingen voor treffen door materiaal te kopen en te trainen in die tak van sport. De KNRM wil een totaal plaatje aanbieden om zo nog aantrekkelijker te worden als VR Partner en uiteraard voor het geld. Dat is een normale bedrijfsvoering, ik verhuurde vroeger ook alleen geluid, maar daar red je het niet mee, ik verhuur nu ook licht en beeld: het totaal plaatje op AV gebied en dat legt mij geen windeggs. Je KNRM heeft een beleid met een visie die zich uitstrekt over jaren en jaren, processen gaan langzaam, maar zeker. Ook de rampentaak ziet de KNRM graag aan zich toebedeeld: "zeg nou eens eerlijk, dat kunnen wij toch veel beter en sneller".

Er is geen enkele reden voor de KNRM om daarbij rekening te houden met de stil zittende, machteloze reddingsbrigades in een slachtoffer rol.

Gelijke munt terug betalen stel ik voor en de hulpverlening uitbreiden. Ik pleitte ook al langer voor marifoon aan boord van de reddingsboten van RN, als die er dan in zit meld je jouw boot bij de kustwacht in, ben je de dichtsbijzijnde hulp voor een (zeil)boot in moeilijkheden en zal je daar ook voor opgeroepen worden.

En ik beveel het werk ten zeerste aan, behalve financieel aantrekkelijk is het ook een zeer dankbare bezigheid.

Komt dan de KNRM met "waar zijn wij nu helemaal mee bezig", kun je antwoorden "je hebt daar een punt. Maar wij hebben ook zo'n punt, laat ons aan de onderhandelingstafel gaan."

Afwachten kan natuurlijk ook, maar ik ben bang dat in ieder plaatsje waar de reddingsbrigade een conflict heeft met de gemeente of waar ze een steekje laat vallen het KNRM zijn koppie boven de branding op steekt en komt met een aanbod voor het verzorgen van het totaal plaatje, zo is het hier ook gegaan.
Bovendien zal zo als in het geval van de RB Blaricum de reddingsbrigade op belangrijke strategische plaatsen met een uitrukmogelijkheid een voorstel worden gedaan om gelieerde te worden van de KNRM, met alle voordelen die daar aan vast zitten, leuk naar Schotland, goedkoop materiaal aanschaffen, aanzien, opleidingen...

Na enige tijd kunnen de leden worden gebruikt om de KNRM boten op  het "moederstation" te bemannen, wat ook in Huizen dit seizoen gaat gebeuren schat ik in.
Dat dit ten koste gaat van de bemensing van de eigen boot, zal ook het bestuur van de RB Blaricum zich realiseren denk ik.

Doe je als bond niets voor de bewakende reddingsbrigade, dan zal dit verschijnsel verdwijnen op den duur en vinden we nog slechts reddingsbrigades met een opleidingstaak.

Zonder reisjes naar Schotland.

Henk


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2010, 10:39:02
Wil je daarmee ook zeggen dat je het liëren van RB's door de KNRM een slechte ontwikkeling vind?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2010, 10:48:42
Heb vandaag door wat oude topics gebladerd en er werd hier in 2004 al door een aantal van jullie gediscussieerd over een afsplitsing van de bewakende brigades in een eigen organisatie danwel een overgang naar de KNRM.

Ik vind het alleen helemaal niet zo logisch en RN volgens mij ook niet. Ja, de Reddingsbrigade heeft jarenlang stilgezeten en men had 10 jaar geleden al met iets als de RVR en landelijke inzetcriteria moeten komen. Maar net nu er grote sprongen worden gemaakt en de Reddingsbrigade in de lift zit, zet de KNRM zich openlijk af tegen de Reddingsbrigade. Daarmee gaan ze in tegen alle geschreven en ongeschreven regels van organisatorische en politieke spelletjes?!

Het is wetenschappelijk bewezen dat over meerdere rondes gezien, samenwerking altijd meer loont dan het maximaliseren van de eigen winst. Het afwijzen van samenwerking in een speelveld waarin je elkaar gegarandeerd weer tegenkomt, maakt jou altijd tot de verliezer. RN roept nu heel hard richting BZK en andere partners: "wij willen wel, maar zij niet.."

De KNRM maakt het hiermee zichzelf veel moeilijker mee dan wanneer ze gewoon mee waren gegaan in een samenwerking en daarin eisen waren gaan stellen en de dingen naar zich toe hadden getrokken...

De logica zie ik niet in de afsplitsing, maar in de KNRM die de reddingsbrigades op de knieën dwingt.

Dat is wat ik al jarenlang roep. Het begon met "We komen hier alleen als aanvulling op het werk van de reddingsbrigade, die kunnen gewoon hun werk blijven doen.

Ik stelde openlijk de vraag (en men was mij daar niet dankbaar voor) wat ziet de KNRM dan als "het werk van de reddingsbrigades". Op het strand lopen met een EHBO tas en een portofoon om de KNRM mee op te roepen?

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2010, 10:55:16
Wil je daarmee ook zeggen dat je het liëren van RB's door de KNRM een slechte ontwikkeling vind?

Nee, geweldig. Maar je moet je daarmee realiseren dat het op den duur het einde van de reddingsbrigade betekent. Langzaam zal het een gewoon station van de KNRM worden.

Of zoals reddingsbrigade Huizen, die bestaat alleen nog op papier voor de subsidie. In de praktijk zijn het allemaal KNRM'rs en stelt de reddingsbrigade niets meer voor.

Gratis boot ("de Huizer") voor de KNRM, alles heel erg handig. Voor de KNRM.

Zelfs valt zo de strandbewaking onder de KNRM, want die valt onder de reddingsbrigade Huizen. En dat bestuur is ook het de plaatselijke commissie van de KNRM, toevallig.
Zo gaat dat in Blaricum ook, als dat een keer een KNRM station/reddingsbrigade wordt heeft de KNRM dus de strandbewaking van het strand bij de Stichtse brug "in handen".

Ik vind het allemaal geweldig, maar de manier waarop staat me niet zo aan.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2010, 11:26:14
Ach, als je in nood bent zal het je worst wezen door wie je geholpen wordt! :D

Maar ik denk dat de RN inderdaad uit de slachtoffer rol moet kruipen want blijkbaar hebben ze een paar jaar zitten slapen en worden nu ineens zielig omdat de KNRM wel mee leeft met alle veranderingen. ;)
Als je het behoud van je eigen identiteit etc belangrijker vind moet je ook niet zeuren dat je wel eens door iemand anders opgelopen kunt worden. >:D
En of je het er nou mee eens bent of niet maar ik denk dat de KNRM zich ruimschoots heeft bewezen als 24/7 SAR organisatie. O0
Niet voor niets is dit de belangrijkste partner voor de Kustwacht op SAR gebied.

Dus de beschuldigende vinger van de RN moet eigenlijk naar hun eigen organisatie structuur wijzen...

Nogmaals, het draait allemaal om die vent die daar in het water ligt die er zo snel mogelijk uit gehaald dient te worden.
Op welk tijdtip dan ook.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2010, 12:39:28
Het grote argument om niets te doen voor RN is altijd de kruiwagen met kikkers geweest. Het valt niet mee om besturen van reddingsbrigades ervan te overtuigen dat samenwerken en het ontwikkelen van gelijkluidende beleidskriteria noodzaak zijn geworden.

Misschien dat met de hete adem van de KNRM in hun nek dat de neuzen nu eindelijk dezelfde kant op gejaagd kunnen worden.

Als je in het water ligt zal het je een worst zijn door ie je gered wordt. Maar je weet zelf dat het uit het water halen van mensen en het bergen van schepen big business is geworden, ook de KNRM is al lang niet meer de organisatie van vroeger die met door pijprokende vrijwilligers bemande houten scheepjes er op uit trekt om belangeloos de bemanning van gestrande schepen te redden.

In feite gaat het hier om een milijoenen bedrijf dat vijandige overnames niet schuwt om het markt aandeel te vergroten.

En bij zo'n groot bedrijf gaat het allang niet meer primair over die mensen die uit het water gehaald moeten worden, dat is slechts het product dat gefabriceerd wordt en verhandeld moet worden: de dienst die verkocht wordt..
En in een groot bedrijf is het product niet het belangrijkste. De Marketingmix bestaat uit een veelvoud van faktoren die alle aandacht vragen en een langetermijn visie waarin het veroveren van een zo groot mogelijk marktsegment centraal staat. Het product als middel, niet als doel.

Het zal ook de KNRM een worst zijn wie de mensen uit het water haalt, zolang het maar de KNRM is.

Henk