"...de KNRM een rare sprong maakt..."
"Ook al vinden ze het allebei niks, samenwerking op gelijkwaardig niveau is naar mijn mening voor beide partijen de enige weg naar de toekomst. De KNRM heeft misschien wel meer kwaliteit, maar is ook vele malen kleiner dan RN. Als de KNRM in 1 klap alle hulpverlening (strand, rampenvloot, uitruk) zou binnenhalen, moeten ze zo'n groeispurt maken in mensen en materieel dat ze die kwaliteit nooit kunnen vasthouden. Dit is het verhaal van Porsche die Volkswagen wilde overnemen, daar bijna failliet aan ging en nu zelf door Volkswagen wordt gekocht...."
De KNRM maakt geen rare sprong, ze maken een hele logische. De vele convenanten met de veiligheidsregios bewijzen het gelijk. Samenwerken met een organisatie die eerst al zijn leden op orde moet roepen duurt te lang, voor BZK, voor de reddingsbrigades die graag willen, voor iedereen.
En de groeispurt die ze zouden moeten maken, dat geldt net zo hard zo niet harder voor RN. Die vergelijking gaat dus mank. RN moet heel hard aan de slag als het zichzelf neer wil zetten als overkoepelend orgaan waar afspraken mee gemaakt kan worden, eenduidig beleid, materiaal en werkwijzes voor alle(!) reddingsbrigades voorschrijft en handhaaft(!), gedegen opleidingen die internationaal erkend zijn en meer gericht op de operatie dan het opleiden zelf (zoals nu het geval is). Ik kan nog wel even doorgaan......Het grootste goed waar RN mee schermt is het grote aantal vrijwilligers (wat eigenlijk alleen maar tegen RN werkt omdat ze niet gebonden zijn), de eigen identiteit van de afzonderlijke reddingsbrigades (wat nog meer tegen ze werkt) en het grote aantal reddingen van vorig jaar, iets wat kan worden toegeschreven aan de lokale reddingsbrigades maar niet aan RN als organisatie.
Samenwerken heeft alleen zin als alle partijen ook daadwerkelijk iets toevoegen aan de samenwerking. Op dit moment heeft de KNRM politiek en organisatorisch gezien de beste papieren en zie ik weinig wat RN daar concreet tegenover kan zetten. Het zou zomaar eens vijf voor twaalf kunnen worden....