Gegaste zeecontainers

Auteur Topic: Gegaste zeecontainers  (gelezen 7476 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PITA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2009, 23:22:35
Gassen zijn inderdaad goed meetbaar. Er zijn speciale meetstrategieën voor het ontgassen en gasvrij geven van zeecontainers.

Meetvolgorde hier is EX/OX/TOX. Dit wordt vanaf de buitenzijde via een sonde die langs de deurrubbers in de container wordt geschoven gemeten op veschillende hoogten en zo nodig op verschillende plaatsen. Dit gaat vaak met behulp van een combinatie van aanzuigpomp meetbuisjes en elektronische meetapparatuur met elektrochemische cellen of PID cellen. Na opening wordt ook altijd weer in de container gemeten en in als het mogelijk is in de lading. Vaak gaat het ook om een cocktail aan gassen. Dit maakt het extra lastig om te meten. Je moet er goed de mogelijkheden van je apparatuur kennen en de interpretatie hiervan vergt behoorljk wat kennis. Je zit namelijk met behoorlijk wat kruisgevoeligheid bij het meten van deze gassen.

BGZ wegvervoer heeft een apart meetprotocol voor zeecontainers opgesteld www.bgz.nl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2009, 13:54:10
"Arbeidsinspectie laks bij controle gegaste containers"


Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 19 juni 2009 13:04

De Arbeidsinspectie schiet ernstig tekort bij de controles van zeecontainers met giftige gassen. Het aantal inspecties is te laag en er wordt alleen op papier gecheckt of haven-, transport- en grootwinkelbedrijven hun zaken op orde hebben. Dat schrijft het Nederlands Dagblad.

Er zijn gevallen bekend van tientallen werknemers die met gezondheidsproblemen kampen na het werken met gegaste containers. Zij worden onder meer behandeld door het ECEM, het Nederlandse expertisecentrum voor gevaarlijke stoffen in Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem. "Ik denk dat de Arbeidsinspectie het probleem onderschat", zegt chemicus Arie Verschoor. "De handhaving van de regels moet beter." De tientallen mensen die nu behandeld worden vormen volgens Verschoor slechts het topje van de ijsberg.

Uit controles bij 405 bedrijven bleek vorig jaar dat slechts vijftien procent de zaken goed op orde heeft. De Arbeidsinspectie bevestigt dat inspecteurs niet aanwezig waren als containers op de aanwezigheid van gifgas werden gecontroleerd. "Die verantwoordelijkheid ligt bij de werkgever", aldus een woordvoerster.

Het is niet bekend hoeveel containers jaarlijks te hoge concentraties gif bevatten. DHL, dat alle containers voor het openen controleert, zegt dat twintig procent van de containers resten van giftige gassen  bevat. Andere schattingen spreken van zestig procent van de containers in de Rotterdamse haven. Het ECEM vermeldt in het artikel ook nog dat niet alleen in de containers resten van gif kunnen zitten. Ook kartonnen dozen kunnen resten van gif bevatten.

http://www.ttm.nl/nieuws/id25703-arbeidsinspectie-laks-bij-controle-gegaste-containers.html


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2009, 16:53:11
Ik snap het even niet. Aan de ene kant willen veel mensen minder ambtenaren. Aan de andere kant zou het aantal inspecties van containers zover omhoog moeten, dat zo ongeveer alle containers die ons land inkomen, zouden moeten worden gecontroleerd. Heeft iemand wel eens nagedacht wat dat inhoudt? Er gaan honderdduizenden containers per jaar door onze havens. Dat is gewoon oncontroleerbaar, zowel qua tijd als qua menskracht. De optie "de meest verdachte containers steekproefsgewijs controleren door de overheid als overkoepelende controleur, niet als gaatjesvuller" lijkt mij een goede.
Een ieder die een container met spullen van elders importeert, is volgens mij zelf verantwoordelijk voor de bestelling en kan altijd op eigen kosten een gasdokter inhuren voor een controle. Wanneer de bestellers van de containers dat te duur vinden, moeten ze hun verantwoordelijkheid niet afschuiven naar een inspectiedienst van de overheid.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2009, 18:59:24
Ik snap het even niet. Aan de ene kant willen veel mensen minder ambtenaren. Aan de andere kant zou het aantal inspecties van containers zover omhoog moeten, dan zo ongeveer alle containers die ons land inkomen, zouden moeten worden gecontroleerd. Heeft iemand wel eens nagedacht wat dat inhoudt? Er gaan honderdduizenden containers per jaar door onze havens. Dat is gewoon oncontroleerbaar, zowel qua tijd als qua menskracht. De optie "de meest verdachte containers steekproefsgewijs controleren door de overheid als overkoepelende controleur, niet als gaatjesvuller" lijkt mij een goede.
Een ieder die een container met spullen van elders importeert, is volgens mij zelf verantwoordelijk voor de bestelling en kan altijd op eigen kosten een gasdokter inhuren voor een controle. Wanneer de bestellers van de containers dat te duur vinden, moeten ze hun verantwoordelijkheid niet afschuiven naar een inspectiedienst van de overheid.

meer blauw, minder bij de rest :P  O0
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:57:27
Arbeidsinspectie wil EU-aanpak gascontainers

- Hoofdinhoud20 oktober 2009, 16:14

 DEN HAAG (ANP) - De Arbeidsinspectie gaat deze week op Europees niveau praten over afspraken om werknemers beter te beschermen tegen risico's bij het openen van gegaste containers. De inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken i stelde dinsdag dat een gezamenlijke aanpak van EU-landen i nodig is om te voorkomen dat internationale bedrijven per land met andere regels te maken hebben.

Eerder dit jaar constateerde de Arbeidsinspectie dat bedrijven waar veel gewerkt wordt met gegaste containers, zoals in de Rotterdamse haven en bij groothandels, het personeel vaak onvoldoende beschermd is tegen het inademen van gevaarlijke stoffen. De inspectiedienst kondigde toen aan hierover dit najaar een bijeenkomst te organiseren met Arbeidsinspecties uit andere lidstaten van de Europese Unie i. Deze bijeenkomst vindt donderdag en vrijdag in Den Haag plaats.

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vi9gln9j1px1?ctx=vh6ukzb3nnt0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 2 december 2009, 22:18:35
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/447764/2009/12/01/Tot-acht-jaar-cel-voor-record-wapenvondst.dhtml

Terugdringen begassen containers gunstig voor tijgermug

2 december 2009

Het leek zo'n mooie maatregel. Het begassen van containers voor de Rotterdamse haven fors terug brengen. Maar gevreesd wordt dat daardoor de Tijgermug zal oprukken. De Aziatische mug kan knokkelkoorts veroorzaken.
Vanuit de Tweede Kamer zijn al vragen aan minister Verburg van Landbouw gesteld. En het Rotterdamse Havenziekenhuis vreest voor een toename bij een verdere stijging van de temperatuur. Bij het Havenziekenhuis in Rotterdam googled de arts er zo één op het scherm: een tijgermug. Overdrager van de knokkelkoorts. Een pijnlijke aandoening aan de menselijke gewrichten in combinatie met extreem hoge koorts.

Om de tijgermug te bestrijden moeten containers uit vooral China worden bewerkt met een speciaal gifgas. Maar havenwerkers die in contact komen met het gas lopen grote gezondheidsrisico's. Twee jaar geleden bijvoorbeeld ging het mis bij het openmaken van een container bij een transportbedrijf in Alblasserdam. Daarom is de begassing fors terug gebracht, bevestigen diverse expediteurs in Rotterdam.

Om de tijgermug terug te dringen wordt nu alleen het hout voor de verpakking van Aziatische zendingen behandeld. De PvdA in de Tweede kamer wil daarnaast dat containers eventueel in quarantaine worden

http://www.rijnmond.nl/files/2418813/tijgermug.jpg


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #16 Gepost op: 2 december 2009, 23:10:15
tsja - ieder nadeel heb z'n voordeel - het is ook nooit goed.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 2 december 2009, 23:15:01
Van die tijgermug gaan een heleboel mensen last krijgen. Voor gegaste containers kan volgens mij best wel een procedure gemaakt worden om het gevaar uit te sluiten alleen zal dit (grote?) economische gevolgen hebben...?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2010, 17:44:10
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Ffebruari%2FTien%20procent%20van%20containers%20bevat%20giftig%20gas

‘Tien procent van containers bevat giftig gas'
12 februari 2010


Een op de tien gecontroleerde containers die de Rotterdamse haven binnenkomen bevat giftig gas. Dat maakte het ministerie van VROM vrijdag bekend.


Vooral in containers met elektronica, medicijnen, gedroogd fruit, speelgoed, schoenen en kleding zit relatief vaak giftig gas en dat geldt ook voor containers met vloerdelen en meubels van multiplex, hout of riet. De ladingen bleken relatief vaak afkomstig uit China.

Het ministerie baseert de cijfers op inspecties die de laatste tijd zijn uitgevoerd in de Rotterdamse haven. VROM heeft aangekondigd dat de controles doorgaan. Bedrijven die kunnen aantonen dat ze verantwoord omgaan met containers, zullen minder vaak gecontroleerd worden.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2010, 19:25:05
Ik snap het even niet. Aan de ene kant willen veel mensen minder ambtenaren. Aan de andere kant zou het aantal inspecties van containers zover omhoog moeten, dat zo ongeveer alle containers die ons land inkomen, zouden moeten worden gecontroleerd. Heeft iemand wel eens nagedacht wat dat inhoudt? Er gaan honderdduizenden containers per jaar door onze havens. Dat is gewoon oncontroleerbaar, zowel qua tijd als qua menskracht. De optie "de meest verdachte containers steekproefsgewijs controleren door de overheid als overkoepelende controleur, niet als gaatjesvuller" lijkt mij een goede.
Een ieder die een container met spullen van elders importeert, is volgens mij zelf verantwoordelijk voor de bestelling en kan altijd op eigen kosten een gasdokter inhuren voor een controle. Wanneer de bestellers van de containers dat te duur vinden, moeten ze hun verantwoordelijkheid niet afschuiven naar een inspectiedienst van de overheid.

Ik moet hier toch tegen in gaan, het is de overheid die bepaald of de containers gegast dienen te worden. Dit ivm met plantkundige ziektes in het gebruikte materiaal in diverse landen. Deze landen en gassings instanties moeten officieel de keuringscertificaten overleggen welke hier door de overheid geeist worden.
Dan is er mijns inzien ook een verplichting om vanuit overheidswege de inspectie voor ontgassing te monitoren.
Door deze ontgassing vanuit de overheid te controleren kun je ook bepaalde ontgassings plekken dan wel inricthingen aan te wijzen, waardoor gevaar voor gezondheid
kan worden voorkomen.

Het is toch van de zotte dat soms containers aan de ramp van een loods ergens opengemaakt wordt en dat het personeel onwel wordt ???..