Amerikaanse studies (waardoor beademing in Amerika er ook al uit is geknikkerd). Daaruit bleek dat de eerste 15 minuten van de reanimatie het bloed sowieso nog voldoende gesatureerd is om de hersenen van hun broodnodige zuurstof te voorzien, mits er adequate massage is.
Het onderbreken van de massages voor beademingen is op het moment dus zeker niet bewezen het beste. Ik zal zien of ik er aan toe kom om de literatuur er bij te scharrelen, al geloof ik dat ik die al eens gepost heb.
Edit: wellicht dat dit afgesplitst moet worden?
Zal ik dat dan even doen
Interessant leesvoer:
Link naar artikel: Laatste advies van de American Heart Association (AHA) waarbij kort samengevat het volgende advies gegeven word voor reanimatie door omstanders:
-Ongetrainde omstanders: hulpdiensten alarmeren gevolgd door alleen compressies (reden is makkelijker te instrueren en minder "tegenzin" om te beginnen)
-Getrainde omstanders die zichzelf in staat achten in korte tijd beademingen te geven: hulpdiensten alarmeren gevolgd door compressies met iedere 30 compressies 2 maal beademen in minder dan 10 seconden
-Getrainde omstanders niet overtuigd van hun capaciteit om adequaat te beademen of andere bezwaren: hulpdiensten alarmeren gevolgd door alleen compressies
Uitzonderingen: Arrest ten gevolge van zuurstoftekort zoals bij verdrinking, overdosis, obstructie, etc. en arrest bij kinderen (bijna altijd ten gevolge van zuurstoftekort). Bij deze blijven beademingen een essentiëel onderdeel van de reanimatie.
In de ogen van steeds meer critici gaan deze adviezen nog niet ver genoeg, zij propageren een overgang van cardiopulmonale resuscitatie naar cardio
cerebrale resuscitatie waarbij ook voor getrainde omstanders en professionals het advies zou moeten zijn om niet meer te beademen bij aanvang van de reanimatie. Dit onder andere naar aanleidng van een studie (SOS-KANTO) gepubliceerd in
The Lancet in 2007 waarbij een bijna tweemaal zo hoge overleving met goede neurologische status werd gevonden in de groep die alleen compressies kregen.
Google ook maar eens op "Cardio-Cerebral Resuscitation" of op de naam "Gordon Ewy"
Verder ben ik het eens met Delta dat dit wel een eigen topic waardig is, zeker met het oog op de herziening van de AHA-reanimatierichtlijnen die voor dit jaar weer gepland staat. Daar worden immers de ERC/ILCOR-richtlijnen voor een belangrijk deel op gebaseerd.