Dat de aed bedienaar ook beademt had ik nog nooit gehoord (ehbo en bhv), opzich wel een goede. Ik ben trouwens van menig dat er idd tijdens de compressies genoeg lucht in en uitgaat en dat beademing niet nodig is.
Blijft een interessant punt.
Wij (een TS bemanning in deze) werken volgens hetzelfde protocol. De AED bediener gaat aan het hoofdeinde zitten. Hij heeft als taak het aansluiten en bedienen van de AED. Feitelijk heeft deze persoon de leiding over de reanimatie. Daarnaast heeft hij (M/V) als taak om de dertig compressies te beademen.
De overige manschappen doen een rotatie in de compressies (+/- 2 min per persoon) aan een zijde van het SO. Andere zijde is gereserveerd voor aanrijdend GGD personeel. Effectief reanimeren we dus 2 minuten en hebben 4 minuten rust.
In deze vier minuten wordt ook geprobeerd een ruime werkplek te creeeren. Met name binnenshuis. Dat betekent bijvoorbeeld dat stoelen en tafels zoveel mogelijk worden weggeschoven. Indien mogelijk gordijnen dicht.
Als deze taken zijn uitgevoerd houdt iedereen zich bezig met de reanimatie. Degene die compressies doet is natuurlijk bezig. De vervanging staat erachter en houdt de tijd in de gaten en assisteert de bediener in het controleren van de omgeving (veiligheid, omstanders, etc). De vierde (en vijfde) persoon houden zich afzijdig. Afhankelijk van de locatie kan dit betekenen dat deze dus bijv. in de gang staan. Hiermee houden we de werkplek zo leeg mogelijk en ook de temperatuur zo laag mogelijk. Uit ervaring blijkt dat een afgesloten woonkamer met daarin 3 manschappen van de brandweer en 4 GGD medewerkers die hard aan het werk zijn kan leiden tot een temperatuursverhoging.
De BV houdt zich onderwijl bezig met eventuele familie en onderhoudt de diverse contacten. De CH/PB heeft zijn taken buiten bij het voertuig en heeft ook de verantwoordelijkheid over de ambulances. Het staat hem vrij deze te verplaatsen, in de goede richting te zetten, etc.
Persoonlijk vind ik het heel prettig werken op deze manier. Voor zover je natuurlijk kan spreken van prettig in een situatie als deze. In de communicatie met de GGD wordt over het algemeen ook positief gesproken over deze wijze van optreden.