Expert, je hebt gelijk als je vraagt om een gebalanceerde discussie waarbij voldoende relevante kennisbronnen worden gebruikt. Tijd en gelegenheid maar ook energie en mentaliteit in de breedste zin van het woord bepalen mede hoe een discussie wordt gevoerd.
Als ik onduidelijk ben geweest of ongenuanceerd dan bied ik daarvoor mijn excuus aan.
Zoals Carl (CM) en Expert al aangaven en aangeven kan preklinisch de reaniamtiezorg zeker nog geoptimaliseerd worden. gebruikmaken van die expertise en materialen bij relevante/geselcteerde patienten die daadwerkelijk baat kunnen hebben bij die inzet van (nieuw/extra) middelen en mensen. Overkill van zorg/financien is niet nodig en in deze tijd al enigzisn onhaalbaar.
Kennis en kunde van AVP-en, oa ervaring, verschilt per persoon en per RAV/standplaats, hie rklan zeker winst behaald worden.
BLS is de core business van de reanimatie, dat is vroeger wel anders geweest met alle medische ''gadgets'' die wij inzetten, in meerderheid gesteund door de landelijke protocollen in die tijd. Door onderzoek is er een hoop onbewezen interventies, medicatie etc uit de protocllen gehaald. Vaak vormden die zaken ook een onterechte focus in de reanimatie en werd het een ding op zichzelf.
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van goedopgezette gerandomiseerde onderzoeken naar pro en contras van beademing bij reaniamtie en bijvoorbeeld de ideale compressie-ventilatie verhouding, 1:5 15:2 30:2 en wat nog meer volgt.
Verder is wat mij betreft interessant in hoevrre er prehospitaal winst te behalen is met nieuwe evidence based in te voeren antiaritmica, meten van relevante labwaarden, corrigeren van zuur/base evenwicht e.d. en ook het bepalen van welke patienten wel en welke geen voortgezette ALS zorg behoeven in een reanimatiecentrum.
De tijd dat patienten met een duimendik hartfalendossier met een persisterende asystolie al masserend naar de SEH werde vervoerd om daar of geabstineerd te worden of doodgeoedereerd nog een halfuur het asystolieprocotol te ondergaan is gelukkig al een tijd achter ons. In die tijd (zo tot 2002) waren er maar weinig AVP en die kritische vragen stelden over het toenmalige beleid. dart is nu gelukkig wel anders mede door veranderende opleidingen, kennis en ruimte voor beslissingen omtrent het levenseinde en evidence based medicine&nursing.
Ik zou zeggen, meer prehospitaal onderzoek, een lastige opdracht maar de moeite voor de (potentiele )patient zeker waard!