Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 51639 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #130 Gepost op: 8 maart 2015, 15:07:58
Citaat van: CM link=msg=1335854 date=1425817687

Expert,

Niemand twijfelt aan de stelling dat een anesthetist veel meer ervaring, kennis en kunde heeft op het gebied van reanimaties. De casus met Torsade de Pointes is wel een interessante. Het bevestigt, in feite, je opmerking over ervaring (en wederom kennis en kunde, m.i.). Ik vind persoonlijk dat een ambulanceverpleegkundige het verschil moet weten tussen ventrikelfibrilleren en Torsade. Niet dat wij de oorzaak kunnen behandelen maar wel herkennen en daarop anticiperen.

Wij leveren goed werk en ook ik ben trots op mijn beroep. De beschreven casus geeft echter aan dat de uitkomst van een reanimatie ook voor een deel willekeur is. Door een gunstige samenloop van omstandigheden heeft deze patient het gered. Wat moeten we eraan doen om ervoor te zorgen dat nog meer patienten het overleven? Joffry maakt een goede start maar ik zou ook willen pleiten voor meer onderwijs. Dit is minstens zo belangrijk als ervaring in mijn ogen. Bovendien, omdat dit geen dagelijkse kost is, een goede voorbereiding is essentieel.

Hoewel ik het nut en de noodzaak ven een MMT absoluut onderschrijf bij 'bijzondere' reanimaties (bijv. kinderen), ik twijfel over de rest. Niet dat ik suggereer dat we het beter kunnen maar vanuit logistieke oogpunt. Een MMT inzet bij elke reanimatie zal leiden tot een meervoud aan inzetten (en dus vermindering van paraatheid) terwijl de winst vermoedelijk slechts lichts zal stijgen. De meerderheid van de reanimaties zijn nou eenmaal, door een combinatie van factoren (leeftijd, delay, co-morbiditeit), gedoemd te mislukken.

CM


Daar kunnen we het over hebben. Momenteel hebben wij discussie over de inzet bij bijvoorbeeld intoxicaties. Overigens geen 'standaard' reanimatie.


helm

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 8 maart 2015, 16:14:23
Is het MMT (of jij persoonlijk expert) betrokken bij de opleidingen en scholingen voor ambulanceverpleegkundige en SEH-verpleegkundige?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #132 Gepost op: 8 maart 2015, 16:21:41
Citaat van: René van der Helm link=msg=1335871 date=1425827663

Is het MMT (of jij persoonlijk expert) betrokken bij de opleidingen en scholingen voor ambulanceverpleegkundige en SEH-verpleegkundige?


Niet structureel. Het verschilt een beetje per station, maar daar heb ik onvoldoende zicht op. Ik vind overigens wel dat dit zou moeten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #133 Gepost op: 8 maart 2015, 16:28:38
Citaat van: CM link=msg=1335854 date=1425817687

Hoewel ik het nut en de noodzaak ven een MMT absoluut onderschrijf bij 'bijzondere' reanimaties (bijv. kinderen), ik twijfel over de rest. Niet dat ik suggereer dat we het beter kunnen maar vanuit logistieke oogpunt. Een MMT inzet bij elke reanimatie zal leiden tot een meervoud aan inzetten (en dus vermindering van paraatheid) terwijl de winst vermoedelijk slechts lichts zal stijgen. De meerderheid van de reanimaties zijn nou eenmaal, door een combinatie van factoren (leeftijd, delay, co-morbiditeit), gedoemd te mislukken.

CM


Ook daar vinden wij elkaar. Ik zie alleen toegevoegde waarde bij de "broodjes speciaal" en bij de secundaire oproepen als een verpleegkundige hulp wenst. Op de rest zit ik niet te wachten. Bovendien vind ik reanimatie een onaangename bezigheid.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #134 Gepost op: 8 maart 2015, 16:56:38
Citaat van: Expert link=msg=1335878 date=1425828518
Ook daar vinden wij elkaar. Ik zie alleen toegevoegde waarde bij de "broodjes speciaal" en bij de secundaire oproepen als een verpleegkundige hulp wenst. Op de rest zit ik niet te wachten. Bovendien vind ik reanimatie een onaangename bezigheid.

De verpleegkundige wenst steeds vaker hulp. Sterker nog, dat is een beroepsbeoefenaar die bewust bezig met zijn of haar vak. Het is namelijk geen schande om om hulp te roepen als je er niet uit komt. Nu hebben we het over het MMT maar het geldt over de hele linie. Ik probeer mijn aspirant collega's bewust te laten worden van deze optie. Als je net 'los' op de auto zit en je hebt een niet doorsnee casus dan vinden de meerderheid van de collega's het niet erg om ter assistentie te worden geroepen en te 'sparren'.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #135 Gepost op: 9 maart 2015, 18:30:36
Oke heren geleerden vanaf halverwege bladzijde vijf is het voor de gewone eerste hulp verlener niet meer te volgen wat jullie schrijven en we zitten hier toch echt in het EHBO hoekje.  Jammer omdat het voor de ehbo er wel een leuk item is. Maar met dat geleerde geneuzel dus niet meer.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #136 Gepost op: 9 maart 2015, 19:08:35
Oke heren geleerden vanaf halverwege bladzijde vijf is het voor de gewone eerste hulp verlener niet meer te volgen wat jullie schrijven en we zitten hier toch echt in het EHBO hoekje.  Jammer omdat het voor de ehbo er wel een leuk item is. Maar met dat geleerde geneuzel dus niet meer.
De rollen zijn omgedraaid. Vaak wordt een onnozele opmerking geplaatst door een leek in een discussie tussen professionals. Leven en laten leven, zou ik zeggen...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #137 Gepost op: 10 maart 2015, 05:47:47
Citaat van: lotus bianca link=msg=1336101 date=1425922236

Oké heren geleerden vanaf halverwege bladzijde vijf is het voor de gewone eerste hulp verlener niet meer te volgen wat jullie schrijven en we zitten hier toch echt in het EHBO hoekje. Jammer omdat het voor de ehbo er wel een leuk item is. Maar met dat geleerde geneuzel dus niet meer.


Dat je het niet volgen is spijtig en ik ben zeer wel bereid iets toe te lichten. Echter, als jij onze discussie af doet als 'geleerd geneuzel', voel ik daar weinig motivatie voor. De term die jij kiest om het debat te betitelen geeft overigens wel heel aardig weer, vanuit welke invalshoek de verschillende partijen deel nemen aan deze vooralsnog interessante discussie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #138 Gepost op: 10 maart 2015, 09:47:58
Citaat van: lotus bianca link=msg=1336101 date=1425922236
Oke heren geleerden vanaf halverwege bladzijde vijf is het voor de gewone eerste hulp verlener niet meer te volgen wat jullie schrijven en we zitten hier toch echt in het EHBO hoekje.  Jammer omdat het voor de ehbo er wel een leuk item is. Maar met dat geleerde geneuzel dus niet meer.

Citaat van: Expert link=msg=1336167 date=1425962867
Dat je het niet volgen is spijtig en ik ben zeer wel bereid iets toe te lichten. Echter, als jij onze discussie af doet als 'geleerd geneuzel', voel ik daar weinig motivatie voor. De term die jij kiest om het debat te betitelen geeft overigens wel heel aardig weer, vanuit welke invalshoek de verschillende partijen deel nemen aan deze vooralsnog interessante discussie.

Over de gebruikte termen kun je twisten, wel ben ik met Bianca eens dat we hier toch min of meer in het "leken" hoekje zitten.
Vaak staan hier best wel topics die juist voor de leken best wel eens leerzaam zijn maar, waar het bijna even zo vaak "mis" gaat als de beroeps zich in het verhaal mengen, begrijp me niet verkeerd het is veel al juist hun kennis die de leerzame stukken in brengen met als grootste nadeel dat een groot deel van dat leerzame onder sneeuwt in de beroepstermen. Iets wat ik best wel kan begrijpen, met een vakverwant verval je immers snel in jargon (niks vreemds aan en heb je in elk vakgebied)

Ik wil de beroepsmatige bezoekers daarom wel vragen een klein beetje rekening te houden met het feit dat in dit hoekje naar verhouding veel leken meelezen en reageren en daarmee dus toch willen proberen het vakjargon een beetje te beperken. Ik ben er ook van overtuigt dat we dit nog wel vaker moeten vragen niet vanwege onwil van de beroeps maar jargon werkt gewoon lekker makkelijk alleen leren "wij leken" er dan geen drol meer van omdat we het niet kunnen volgen en dat is denk ik best wel jammer.  098uo  98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #139 Gepost op: 10 maart 2015, 10:02:42
Ik denk toch dat ik een aardige leek ben, maar ik kan de discussie hier best aardig volgen, zegt meer wat over de MC Donalds mentaliteit (kant-en-klaar-oplossingen) van sommige lezers. Je kan werkelijkheid (praktijk) en achtergrond (wetenschap) niet los van elkaar zien.

Ik heb van de week voor het allereerst een reanimatie gehad en moet zeggen dat ik van die ervaring meer heb geleerd dan alle trainingen ervoor.
Hobby Bobby eenheid Den Haag