De aanrijtijd is in grote steden 9 minuten, en in het buitengebied 15 minuten, dan heb je toch echt een "kasplantje" als de reanimatie "lukt" en er geen beademingen worden gegeven totdat de ambu arriveert.
Nadeel van studies uit het buitenland is dat die vaak gedaan worden in landen waar de aanrijtijd van (BLS) Ambulances (veel) korter is dan in NL, en dat je de conclusies dus niet 1 op 1 kunt overnemen.
René, reageer eens op de argumenten die allerlei mensen hebben opgeworpen, zonder je eigen standpunt klakkeloos te herhalen, dan hebben we pas echt een discussie.
Waar volgens mij even aan voorbij gegaan wordt is dat er in steeds meer veiligheidsregio's naast de Ambu ook Politie en steeds vaker ook BRW mee rijdt bij een melding reanimatie/AED inzet.
Dus zijn de aanrijtijden van de Ambu misschien wel zo maar is er al veel sneller "goede" hulp ter plaatse die ook zal beademen.
Daarbij zijn er ook steeds meer burgerhulpverleners die een melding krijgen van een reanimatie waarbij mij de kans klein lijkt dat er niemand meer niet zal beademen.
Als ik helemaal in mijn eentje zal zijn bij een reanimatie, zal ik er voor kiezen om alleen borstcompressie te geven. Dit omdat je in mijn ogen kostbare tijd verliest om na 30 borstcompressies je moet gaan verplaatsen om goed te kunnen beademen.
En daarna weer moet gaan verzitten om goede borstcompressie te geven.
Pas als er een 2e persoon bijkomt over te schakelen naar 30:2 waarbij de ander de beademing op zich neemt en dan proberen na 2 minuten elkaar af te wisselen tot de volgende 2 minuten om zijn.
Mocht ik het als lekenhulpverlener verkeerd zien dan lees ik het graag.