Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 51636 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #170 Gepost op: 11 maart 2015, 15:23:59
Een instructeur kan met de feedback van zo'n pop (en of dat annie, ambuman, of een ander is maakt mij niet uit) veel gerichtere feedback geven over volume, kracht en chinlift, waardoor je het opblazen van de maag kunt verminderen en dus effectievere beademingen geven.  Dat elk individue anders is is natuurlijk waar, en dat een pop ook anders is is nou eenmaal zo, maar het is wel de beste tool die we hebben om renaimatievaardigheden aan te leren, zonder weer op onze medecursisten te gaan oefenen zoals vroeger. René, je bent het toch met me eens dat als je de techniek van de vrijwilliger rondom kracht, volume, goede chinlift en inblaastijd kunt verbeteren de kans op een goede beademing ook in een andere situatie omhoog gaat? Of zou je liever een theoretische e-learning aanbieden zonder praktijkoefening, "omdat het in de praktijk toch altijd anders is" ?

Ik vroeg het ook omdat het lesgeven met een dergelijke pop ook iets zegt over de investering die een organisatie of instucteur wil doen in een groep cursisten.

Ik ben nog steeds benieuw hoe vaak de blauwe collegae reanimatievaardigheden trainen onder begeleiding van een instructeur. In Mijn regio zien we niet zo vaak brandweer bij een reanimatie namelijk.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #171 Gepost op: 11 maart 2015, 15:35:23
Citaat van: Golly link=msg=1336489 date=1426083839
Of zou je liever een theoretische e-learning aanbieden zonder praktijkoefening, "omdat het in de praktijk toch altijd anders is" ?

Dit klinkt bijna belachelijk, dat vind ik ook. Maar ondertussen is het in feite wel realiteit voor burgers met alle online cursussen in eerste hulp. Deze goedkope oplossingen zie je inmiddels ook in georganiseerd verband (reddingsbrigade als voorbeeld) terugkomen, het betreft dan immers een 'officiële cursus' volgens degene die over het geld gaat.. Kijken ze je nog gek aan als je van mening bent dat je je vrijwilligers en taak niet serieus neemt als je ze dergelijke cursussen geeft. :-\


helm

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 11 maart 2015, 15:51:20
Citaat van: Golly link=msg=1336489 date=1426083839
... maar het is wel de beste tool die we hebben om renaimatievaardigheden aan te leren, zonder weer op onze medecursisten te gaan oefenen zoals vroeger...

Reanimeren op medecursisten oefenen? Nooit meegemaakt, maar ik ben natuurlijk ook nog niet zo heel oud.

Citaat van: Golly link=msg=1336489 date=1426083839
René, je bent het toch met me eens dat als je de techniek van de vrijwilliger rondom kracht, volume, goede chinlift en inblaastijd kunt verbeteren de kans op een goede beademing ook in een andere situatie omhoog gaat?

Dat zou je wel verwachten maar ik heb geen idee, zijn daar onderzoeken van die dat staven?


Ik vind reanimatiepoppen perfect om de procedures mee te trainen. Hoe minder elektronica hoe beter/realistischer.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #173 Gepost op: 11 maart 2015, 16:03:47
Citaat van: -Joost- link=msg=1336492 date=1426084523
Dit klinkt bijna belachelijk, dat vind ik ook. Maar ondertussen is het in feite wel realiteit voor burgers met alle online cursussen in eerste hulp. Deze goedkope oplossingen zie je inmiddels ook in georganiseerd verband (reddingsbrigade als voorbeeld) terugkomen, het betreft dan immers een 'officiële cursus' volgens degene die over het geld gaat.. Kijken ze je nog gek aan als je van mening bent dat je je vrijwilligers en taak niet serieus neemt als je ze dergelijke cursussen geeft. :-\

Gelukkig kan ik ervoor zorgen dat dit voor mijn vrijwilligers nog niet gebeurt, jammer als mensen die onbekend met de materie hulpverleners zo tegenwerken!

Citaat van: René van der Helm link=msg=1336493 date=1426085480
Reanimeren op medecursisten oefenen? Nooit meegemaakt, maar ik ben natuurlijk ook nog niet zo heel oud.

Dat zou je wel verwachten maar ik heb geen idee, zijn daar onderzoeken van die dat staven?


Ik vind reanimatiepoppen perfect om de procedures mee te trainen. Hoe minder elektronica hoe beter/realistischer.

Ik gelukkig ook niet René, dat oefenen op medecursisten, wellicht ook niet direct iets dat in NL voorkwam.

Voor wat betreft onderzoeken, weet ik dat niet zo 1,2,3 maar weet ik wel dat ik cursisten veel duidelijker instructie kan geven over verbeterpunten en kan ik dan ook zien dat het daarna beter gaat.
Overigens hoef je zo'n computerpop niet overal voor te gebruiken, het is een goede aanvulling op annie, prestan, ambuman, actar etc. Cursisten geven vaak aan dat ze veel beter inzicht krijgen in wat ze nou eigenlijk doen, en dat ze vertrouwen krijgen in de diepte van compressies bijvoorbeeld, op het oog kan een instructeur er ook naast zitten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #174 Gepost op: 11 maart 2015, 19:39:52
Citaat van: Red link=msg=1336399 date=1426053919
Heb je weleens gereanimeerd in de praktijk? Of überhaupt een reanimatiecursus gevolgd?

Op beide vragen Ja Red.

Verder is het ook nog eens zo dat je er niet altijd verstandig aan doet om te gaan beademen want als je de kinlift doet bij iemand die van grote hoogte gevallen is kan het wel eens dodelijk zijn zoals je in het verhaal van Jeroen Keers hoort vanaf 09:20 ongeveer.

http://www.rtl.nl/rtl-late-night/#!/335528/video/af816ae4-6917-c7c9-5f32-336bed72e6d3-jeroen-keers-overleefde-mislukte-parachutesprong/

Verder vind ik het ook niet altijd even hygiënisch om jan en alle man te beademen.
Heb ik mijn pocketmask bij me dan heb ik er geen probleem mee want die desinfecteer ik wel weer na afloop.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #175 Gepost op: 11 maart 2015, 20:52:02
En als je geen chinlift+ beademing doet bij iemand die reanimatiebehoeftig is dan gaat ie dood aan zuurstofgebrek! 98uiye  En je kunt ook alleen de kin liften zonder het hoofd te kantelen, wanneer je nekletsel vermoedt.

Enrico, er is hier echt sprake van de klok en de klepel. Reanimeren is pompen én blazen, en wanneer je dat laatste vies vindt dan neem je een kiss of life aan je sleutelbos of een pocketmask mee.
Ben je eigenlijk actief in een reanimatienetwerk? Heb je een actueel geldig certificaat?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #176 Gepost op: 11 maart 2015, 21:03:24
Oké jullie adviezen zijn duidelijk gewoon borstcompressie's en beademen.

Dat je kan kin liften zonder het hoofd te kantelen als je nekletsel vermoed kan ik me in ieder geval niet herinneren eerlijk gezegd.

In Rotterdam is er helaas geen reanimatienetwerk anders had ik me er wel voor aangemeld.
Probeer liever weer leven te krijgen in een lijk (is niet oneerbiedig bedoeld trouwens) dan dat ik niks doe.
Geldig certificaat nee wel ehbo opleiding gevolgd in 2007 via mijn toenmalig werkgever.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


helm

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 13 maart 2015, 15:21:19
Wanneer ik zoek naar mond-op-mond dan vind ik artikelen uit de jaren 50 en 60 die de bekende complicaties beschrijven.
Ik kan nergens vinden hoe je optimaal mond-op-mond moet doen.
Daarom denk ik dat de vermeende voordelen van mond-op-mond beademing zijn gebaseerd op aannames in plaats van degelijk onderzoek.
Goede mond-op-mond beademing is ook nergens te leren. Er is geen enkele professionele beroepsbeoefenaar die op de OK bij de anesthesist mond-op-mond doet. Wel kapbeademing en intuberen. Bovendien ken ik geen collega's die zelf mond-op-mond gedaan hebben.  Dan is het toch gek dat wij dat wel aan leken leren en van hun eisen.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #178 Gepost op: 13 maart 2015, 19:03:46
Uit een eerdere discussie meen ik gelezen te hebben dat de kap/ballon beademing moeilijk aan te leren is en ook regelmatig uitgevoerd en of geoefend moet worden. Ook al zou je deze vaardigheden wel onder de knie hebben heb je als leek de ballon niet altijd bij de hand. De professionele hulpverleners hebben dit wel en zijn bekwaam in het gebruik van deze middelen. Je gaat natuurlijk niet mond op mond geven als je het met een ballon kan geven.

Ik zelf denk als ik kijk naar de ballon-beademing dat het een leek wel aan te leren is maar dan regelmatig geoefend moet worden. Dus niet bij een reanimatie herhalingscursus die 1 keer per jaar gegeven wordt.
Maar daar is al een hele discussie over geweest waarbij ik er van begrepen heb dat de professionele het hebben afgeraden wat ik persoonlijk jammer vind. Maar het zal er wel makkelijk uitzien dan dat het daadwerkelijk is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #179 Gepost op: 13 maart 2015, 19:23:38
Citaat van: jelte link=msg=1337088 date=1426269826
Ik zelf denk als ik kijk naar de ballon-beademing dat het een leek wel aan te leren is maar dan regelmatig geoefend moet worden. Dus niet bij een reanimatie herhalingscursus die 1 keer per jaar gegeven wordt.
Maar daar is al een hele discussie over geweest waarbij ik er van begrepen heb dat de professionele het hebben afgeraden wat ik persoonlijk jammer vind. Maar het zal er wel makkelijk uitzien dan dat het daadwerkelijk is.

Het ziet er inderdaad makkelijker uit dan het is. Overigens kan je oefenen op een pop tot je eens ons weegt, daar zie ik echter al genoeg mensen die in het begin problemen hebben. Het wordt echter een hele andere dimensie als je daadwerkelijk een patiënt op de kap moet nemen. Voor je beeldvorming, de eerste keer dat ik dat deed was dat onder semi-gecontroleerde omstandigheden met een anesthesioloog binnen een meter afstand. Die 'oefenmogelijkheid' heb je als leek niet en dan ben je aangewezen op eigen improvisatie, met alle risico's van dien. Dat is geen wenselijke situatie.