Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 51637 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #190 Gepost op: 16 maart 2015, 10:17:55
Kiss of life heb ik mogen aanschouwen bij een omstander die al begonnen was met reanimeren, dat werkt voor geen meter.
Uit etische overwegingen niet beademen zonder bescherming begrijp ik wel, ik heb in mijn 'uitruktas' twee pocketmasks bij me en oefen op de academie en in het korps elke maand op een pop die is aangesloten aan de computer. Desalniettemin is elke reanimatie anders dan een pop en heb ik bij een persoon met ernstig overgewicht ervaren dat er bijna geen lucht in kwam, wat ik en mijn collega ook probeerden
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #191 Gepost op: 16 maart 2015, 18:02:04
Kiss of life heb je ook weer verschillende varianten van. Denk niet dat je ze allemaal kunt vergelijken.
Ik heb met geen enkel type praktijk ervaring.Wel met pocket maak, geen idee of die beademingen goed gingen, ik stond veel te stijf van adrenaline, maar so is dankzij AED die binnen 3 minuten na verlies van bewustzijn geschokt heeft, bij kennis de ambulance in gegaan. Gok niet dat mijn beademingen daar het aller grootste verschil gemaakt hebben. Zonder pocket mask had ik het ook gewoon gedaan.

Voor kiss of life gok ik dat stugheid van materiaal enorm van invloed kan zijn, evenals weerstand die het filtertje geeft, mogelijkheid om filter op zijn plaats te houden etc. Zelf heb ik een kiss of life met een speciaal ventieltje liggen. Is een buisje van centimeter of 3 lang in het midden van het plastic folie. 1 kant van het buisje gaat in de mond/tussen de lippen van het zo. Andere kan ik mijn lippen overheen zetten zoals bij een pocketmask. Nog nooit gebruikt maar ik gok dat hij makkelijker op zijn plek te houden is en door te beademen.

Mijn eigen plan is wel: Eerste keer proberen met pocket mask of kiss of life, werkt het niet dan zonder. Ga daarna wel even bij de huisarts langs om te kijken wat ik moet doen mocht ik iets opgelopen hebben.
Een ding scheelt, de kans dat je wat oploopt is erg klein.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #192 Gepost op: 16 maart 2015, 22:38:56
Citaat van: CM link=msg=1337574 date=1426525324
Een ding scheelt, de kans dat je wat oploopt is erg klein.

Weet ik, is ook meer voor m'n peace of mind. In de kroeg hangen we onze tong immers ook redelijk achteloos tegen de amandelen van een onbekende.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #193 Gepost op: 17 maart 2015, 10:54:42
Weet ik, is ook meer voor m'n peace of mind. In de kroeg hangen we onze tong immers ook redelijk achteloos tegen de amandelen van een onbekende.
Och ja, ben ook ooit jong geweest.... Mooie herinneringen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #194 Gepost op: 17 maart 2015, 17:03:00
Citaat van: CM link=msg=1337671 date=1426586082
Och ja, ben ook ooit jong geweest.... Mooie herinneringen.

Mooie herinneringen en goed voor de weerstand ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #195 Gepost op: 18 maart 2015, 22:24:17
In al die jaren 2x mond-op-mond beademd, bij een bewoner van de instelling waar ik sftage liep en bij een gezinslid, in het echt is het wel iets anders dan het beademen van een Ambu man of Resusci Anne. En dan heb ik het nog niet alleen over het puur praktisch uitvoeren van de handeling. Direct contact met een medemens op deze wijze met een vaak trieste aanleiding is niet niks.

Overigens, het aanleren van de praktische handeling kan zeer wel op een trainingspop gedaan worden. De lichaamsstructuren komen redelijk obvereen met die van een menselijk lichaam.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #196 Gepost op: 23 juli 2015, 09:36:35
Citaat van: Expert link=msg=1332829 date=1424705812
Bij een adequate mond-op-mond beademing beidt je ongeveer 16 % O2 aan en ventileer je tegelijkertijd. Wanneer je niet, of suboptimaal beademend (omdat het zo lastig is), zal de concentratie CO2 in de dode ruimte stijgen en dit zal dan ten koste gaan van de partiële zuurstofspanning (wet van Dalton). Zoals ik heb uitgelegd is hypercapnie zeer ongewenst en heeft het een negatief effect op de outcome.


Deze week in Time een leuk stukje over 2 onderzoeken: Two new studies says CPR saves lives — no mouth-to-mouth with strangers required.

Association of Bystander and First-Responder Intervention With Survival After Out-of-Hospital Cardiac Arrest in North Carolina, 2010-2013
Daar doen ze dus niet beademen maar enkel masseren en defibrilleren. Gedurende de 3 jaar is de overleving van 14% naar 23% gegaan.

Conclusions and Relevance:  Following a statewide educational intervention on rescusitation training, the proportion of patients receiving bystander-initiated CPR and defibrillation by first responders increased and was associated with greater likelihood of survival. Bystander-initiated CPR was associated with greater likelihood of survival with favorable neurological outcome.

Association of Bystander Interventions With Neurologically Intact Survival Among Patients With Bystander-Witnessed Out-of-Hospital Cardiac Arrest in Japan
In Japan doen ze dus ook enkel masseren. Het onderzoek omvat maar liefst 167.912 patienten.

Conclusions and Relevance:  In Japan, between 2005 and 2012, the rates of bystander chest compression and bystander defibrillation increased and were associated with increased odds of neurologically intact survival.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 11 december 2015, 06:16:43
SAN DIEGO — Gasping patients in cardiac arrest tend to have better outcomes. This research finding was shared by Dr. Gordon Ewy at the Emergency Cardiovascular Care Update 2015.  

Memorable quotes on cardiac arrest and CPR:

"Unfortunately, the first sign of cardiovascular disease is often the last. The first (sign) is often sudden cardiac death."

"Why new CPR? In spite of standards published in 1970, more standards, then guidelines, and then updates of guidelines; survival rates averaged 7.6 percent and were unchanged from 1978 until 2008."

"It's not the pH, it’s not the O2 content, it is the Myocardial Perfusion Pressure."

Citaat van: 024 link=msg=1154681 date=1366977218
Om de normale hartfunctie weer te kunnen herstellen, door reanimatie en defibrillatie (c.q. AED) moet er sprake zijn van een doorbloeding van de hartspier. Als de druk onder de 15 mm Hg blijft zal de reanimatiepoging niet slagen.

Compression-only CPR improves willingness of bystanders to act

https://www.ems1.com/ems-products/cpr-resuscitation/articles/38043048-Patient-gasping-is-an-indicator-of-cardiac-arrest-survival/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #198 Gepost op: 11 december 2015, 06:25:41
Emergency Cardiovascular Care Update (ECCU) 2015 Conference, San Diego, USA, 8-11 december 2015



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #199 Gepost op: 21 januari 2016, 13:11:16
Twee buitenlandse campagnes: hartmassage zonder beademing

HMC Qatar - CPR Saves Lives: 29 en 30 januari 2016

Gratis reanimatieles (in 7 talen) van ambulancedienst en Hamad International Training Center

Citaat
29 January 2016:

from 3pm till 6pm

Doha Corniche (main event)
Katara Beach
Al Wakrah Corniche

from 3pm till 9pm

City Centre Mall
Landmark Mall
The Gate Mall
The Gulf Mall

30 January 2016:

from 3pm till 9pm

City Centre Mall
Landmark Mall
The Gate Mall
The Gulf Mall

! No longer available

Texas - 2 step CPR: 16 februari 2016

In 2 talen.

Citaat
AUSTIN, TEXAS (January 19, 2016) On February 6, 2016, a coalition of the Texas College of Emergency Physicians, a national non-profit HealthCorps, Texas Medical Association, American College of Emergency Physicians, and leadership consulting firm MaveRx will host the "Texas Two Step: How to Save a Life" event while attempting to set a new Guinness World Record with more than 11,000 participants during a free, statewide, bilingual, hands-only CPR training event.

http://www.texacep.org/?1511_2step_cpr

! No longer available

Meer leesvoer:Cardiocerebral Resuscitation: Hands-Only CPR http://rebelem.com/cardiocerebral-resuscitation-hands-cpr/