Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 51714 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #110 Gepost op: 28 februari 2015, 22:24:27
De massale longembolie diagnosticeer je rustig pre-klinisch en ga je pre-klinisch ff trombolyseren?
Ik kan deels met je verhaal mee CM, maar 4Hs en 4Ts goed doorlopen vereist echt wat klinische onderzoeksmethoden, waaronder art. gas en echo. Kalium, LE, tamponnade, spanningspneu... Het niet allemaal infarct en dying heart.
Arts  www.alphalog.nl


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #111 Gepost op: 28 februari 2015, 23:48:40
Citaat van: Delta link=msg=1334007 date=1425158667
De massale longembolie diagnosticeer je rustig pre-klinisch en ga je pre-klinisch ff trombolyseren?
Ik kan deels met je verhaal mee CM, maar 4Hs en 4Ts goed doorlopen vereist echt wat klinische onderzoeksmethoden, waaronder art. gas en echo. Kalium, LE, tamponnade, spanningspneu... Het niet allemaal infarct en dying heart.

Heeft het mmt een I-stat aan boord?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #112 Gepost op: 5 maart 2015, 18:22:53
De massale longembolie diagnosticeer je rustig pre-klinisch en ga je pre-klinisch ff trombolyseren?
Ik kan deels met je verhaal mee CM, maar 4Hs en 4Ts goed doorlopen vereist echt wat klinische onderzoeksmethoden, waaronder art. gas en echo. Kalium, LE, tamponnade, spanningspneu... Het niet allemaal infarct en dying heart.
Toevallig is er een meisje van 16 gered in de tijd dat we trombolyse gebruikte. Maar goed, we hebben nog niet zoveel aan anecdotal evidence.

Waar het mij om gaat is dat de behandeling van een circulatiestilstand niet veel moet verschillen met de kliniek. De vraag is, als het om onderliggende oorzaken gaat, hoe ver moet je gaan? Gisteren heb ik een man van 81 gereanimeerd op basis van vf. Hij was bekend met aneurysmata aortae in het verleden en verkeerde in slechte gezondheid. Na 10 defibrillaties werd het ritme fijnmazig. CO2 kelderde ook. Moet ik deze man ook vervoeren voor aanvullende diagnostiek?

Erover praten hier is wat anders dan de praktijk. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het ziekenhuis erop zit te wachten dat we alles vervoeren. Mijn ervaring is dat, in de zeldzame gevallen dat we wel reanimerend naar het ziekenhuis rijden, dat er na 5 minuten wordt gestopt. Daarvoor heb ik wel 4man  in gevaar gebracht tijdens het spoed rijden.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #113 Gepost op: 6 maart 2015, 09:29:31
Citaat van: EM physician link=msg=1333830 date=1425072026
Hoi CM,

Passende zorg bieden bij een OHCA is, naaste adequate BLS en snelle defibrillatie, meer dan alleen prehospitale endotracheale intubatie en adrenaline en amiodaron geven. Er is, ook in een perifere toco, meerwaarde van een transthoracale echo/ FAST echo, trombolyse, pericardiocentese, primaire coronaire interventie, extra personeel voor BLS, oplijnen, een spoed OK, labdiagnostiek, intensivist/ anesthesioloog, dialyse of CVVH bij iedere OHCA.  

En ik snap je argument over het risico van spoedrijden totaal niet.

Groet,

EM
Dit soort mooie interventies hebben weinig zin bij veel reanimaties. Of willen we weer alle asystolieen naar de kliniek rijden voor wat staaltjes heroiek aldaar? Ik heb voldoende onethsiche pericarcenteses gezien onder t mom; ''kunnen de assistenten mooi even oefenen in de pericardcenteses en daarna abstineren, pfffffff.   :-\  Voor het argument voorkomen van onnodige spoedritten kan de dokter vast wel wat info vragen bij de aanleverende ambulanceteams.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #114 Gepost op: 6 maart 2015, 09:30:38
Citaat van: Expert link=msg=1333856 date=1425087254
Als je niet begrijpt wat de meerwaarde is van klinische ALS boven preklinische ALS, moet je de patiënt gewoon mee naar huis toe nemen en daar lekker zelf verder behandelen. In je schuur of zo.
Ah dat is weer fijn academisch genuanceerd....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #115 Gepost op: 6 maart 2015, 09:31:33
Citaat van: EM physician link=msg=1333857 date=1425101165
Je kunt gerust 20 blokken reanimeren door goed opgeleide verpleegkundigen, maar uiteindelijk wordt klinisch de oorzaak behandeld.

Daar hebben we de Lucas I en I voor, veel beter en goedkoper dan de goed opgeleide en ''dure'' verpleegkundigen die staan te reanimeren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #116 Gepost op: 6 maart 2015, 09:32:47
Citaat van: CM link=msg=1333878 date=1425111807
Dat klopt, daarom hebben we 4 h+t. Ik verzet me tegen zinloze ritten met lijken met een asystolie.
Inderdaad, in t verleden reden we alle asystolieen naar de SEH waar binen 5 minuten al werd geabstineerd, dat ''kunstje'''konden wij ook aangeleerd krijgen, scheelt nutteloos blijven inzetten van mensen tijd en energie en onnodige risicos in het verkeer.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #117 Gepost op: 6 maart 2015, 09:34:19
Citaat van: Delta link=msg=1334007 date=1425158667
De massale longembolie diagnosticeer je rustig pre-klinisch en ga je pre-klinisch ff trombolyseren?
Ik kan deels met je verhaal mee CM, maar 4Hs en 4Ts goed doorlopen vereist echt wat klinische onderzoeksmethoden, waaronder art. gas en echo. Kalium, LE, tamponnade, spanningspneu... Het niet allemaal infarct en dying heart.

De 4H 4T diagnoses/verdenkingen waar intra hospitaal ALS en interventie meerwaarde heeft gaan natuurlijk altijd naar de SEH. De rest niet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #118 Gepost op: 6 maart 2015, 22:48:36
Citaat van: CM link=msg=1333820 date=1425069665

Snel rijden naar het ziekenhuis bij een reanimatie is verleden tijd.

Bovendien, de vraag blijft, wat is de meerwaarde van klinische ALS boven preklinische ALS.  Ik durf wel te stellen dat preklinisch strakker verloopt, zeker in de periferie.


Als een professioneel zoiets schrijft, dan val ik om van verbazing en dat vormt dan de grond voor mijn reactie.

Citaat van: Expert link=msg=1333856 date=1425087254


Als je niet begrijpt wat de meerwaarde is van klinische ALS boven preklinische ALS, moet je de patiënt gewoon mee naar huis toe nemen en daar lekker zelf verder behandelen. In je schuur of zo.



Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1335359 date=1425630638

Ah dat is weer fijn academisch genuanceerd....


Nou Joffry,

Voor jou wil ik dat best even nuanceren jochie.

Nog onlangs hebben we hier namelijk een discussie gevoerd over meerwaarde van pre-hospitaal uitgevoerde ALS. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1311059

De outcome blijkt toch een stuk minder gunstig dan dat je zou verwachten. Dus om dan heel stellig te beweren dat je de toegevoegde waarde van de klinisch uitgevoerde ALS ten opzichte van een pre-hospitaal uitgevoerde ALS niet zozeer ziet, is op zijn minst gezegd nogal naïef.

Maar goed, je zult wel weer komen met een of ander gevat antwoord, waarbij onderliggende toon is gebaseerd op je inmiddels welomschreven aversie tegen artsen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #119 Gepost op: 7 maart 2015, 06:07:44
Citaat van: Expert link=msg=1335553 date=1425678516
Als een professioneel zoiets schrijft, dan val ik om van verbazing en dat vormt dan de grond voor mijn reactie.


Nou Joffry,

Voor jou wil ik dat best even nuanceren jochie.

Nog onlangs hebben we hier namelijk een discussie gevoerd over meerwaarde van pre-hospitaal uitgevoerde ALS. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1311059

De outcome blijkt toch een stuk minder gunstig dan dat je zou verwachten. Dus om dan heel stellig te beweren dat je de toegevoegde waarde van de klinisch uitgevoerde ALS ten opzichte van een pre-hospitaal uitgevoerde ALS niet zozeer ziet, is op zijn minst gezegd nogal naïef.

Maar goed, je zult wel weer komen met een of ander gevat antwoord, waarbij onderliggende toon is gebaseerd op je inmiddels welomschreven aversie tegen artsen.

jou valt ook geen objectieve toon te verwijten, jammer.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod