Conclusion : Among patients with out-of-hospital cardiac arrest, layperson compression-only CPR was associated with increased survival compared with conventional CPR and no bystander CPR in this setting with public endorsement of chest compression–only CPR
In dit onderzoek gaat het lay-persons (Niet getrainde) redders, die door de meldkamercentralist worden aangemoedigd om alleen borstcompressie te geven.. ten opzichte van de situatie waar in geen reanimatiepoging is gedaan door bijstanders.. of wanneer er toevallig iemand conventionele reanimatie heeft gedaan..
De cijfers van de ene kolom bestaan uit dat meldkamer centralist zegt, ga op de borstkastdrukken, De cijfers uit de andere kolom zeggen, De centralist moedigt niets aan, en kijken wat er dan gebeurd... Daarbij wordt de uitkomst dan vervuild door dat alle reanimatiepogingen door omstanders, opgeteld worden bij situaties waarbij geen reanimatiepoging is gedaan..
De conclusie van het onderzoek zegt alleen iets dat effectiever is dat centralist wel mensen aanmoedigd om iets te doen, ten opzichte van situatie dat niet gebeurd..
Maar misschien heb ik het onderzoek niet geheel en goed begrepen ?, Trouwens niet iedereen kan bij Full-tekst versie van document geloof ik..
Wat ik begreep uit de ILCOR worksheets, zijn dat vergelijkbare onderzoeken zijn meegenomen in de overwegingen.. En dat dit onderzoek alleen die cijfers begrijpt.. En dat dit ook het doelgroepen beleid ondersteund..
Relevante onderzoeksvraag zou wat mij betreft zijn.
Vergelijk bij met vergelijkbare patienten bijvoorbeeld Mannen en vrouwen tussen 25 en 65 jaar, die buiten het ziekenhuis een spontaan een hartprobleem VF krijgen, (Dus niet door trauma, of door verdrinking, of vergiftigen. de uitkomst als een deel van de groep, alleen continue borstcompressie geven voor de de ambulance komt, met de andere deel van de groep die volledige reanimatie krijgt met 30:2..
Dan krijg je zinvolle vergelijking om echt iets te zeggen.. Tot op heden ken ik alleen onderzoeken, die erg vervuild zijn met andere gegevens. Of de proeven op varkens, die wel een significant verschil laten zien..