Mobilofoon gebruik

Auteur Topic: Mobilofoon gebruik  (gelezen 7840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #10 Gepost op: 19 april 2004, 14:44:30
http://www.verkeer-info.nl/nl/content/media/handsfree.pdf

Heeft iemand voor mij dan de uitspraak van die rechter??? of een lokatie waar dat na te zoeken is???
Uit ervaring is nl gebleken dat de nederlandse journalistiek een uitspraak van een rechter of willekeurig iets anders kan ombuigen tot hun eigen oordeel...

Zie de URL hierboven voor de wetswijziging met toelichting....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2004, 14:51:44
artikel 61a RVV 1990: Het is een bestuurder verboden om tijdens het rijden een mobile  telefoon vast te houden.

Bovenstaande gaat over mobiele telefoons die als zodanig gebruikt worden, en dus ook verkocht worden.

Praten met een portofoon, een mobilofoon of iemand die zichzelf aan het scheren is met een scheerapparaat is dus toegestaan. Dit is namelijk al eens eerder uitgezocht door het IVW / agentschap Telecom voor radiozendamateurs toen de nieuwe regelgeving was ingegaan aangaande mobiel bellen.

Omdat er toen ook veel onduidelijk was kon men vertellen dat GSM's als zodanig verkocht niet gebruikt mogen worden door de chauffeur in de auto zonder  carkitt of oordopje.

Alle andere zaken zijn hierdoor uitgesloten van een verbod.

Toch ?  ;)

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2004, 15:09:40
;) Yep...tenminste..voorzover ik op papier terug kan vinden....

Het kan natuurlijk altijd wel.....Een PV Art 5 WvW kan zelfs bij scheren!!  Als je maar goed omschrijft wat de gevaarzetting is geweest!!

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 22 april 2004, 01:38:08
wat mij ooit is verteld is dat het van belang is in wat voor net het is. GSM is een open netwerk voor iedereen toegankelijk, mobilofonie en portofonie is een gesloten netwerk voor de wet .

Of er een snoertje aan zit of niet maakt niet uit in dit geval.
Bij hulp diensten zijn het over het al gemeen korte berichten en is het risico toch kleiner dat er wat gebeurt.

Ik heb als zendamateur een mobilofoon in de auto en maak dankbaar gebruik van deze wetgeving, maar ben toch wel opzoek naar een mogelijk heid om een vorm van handsfree in te bouwen. Lijkt me voor overheidsdiensten toch ook wel een reeel idee om eens aan te denken. zal niet altijd nodig zijn, maar naar de burger toe zal het toch een goed voorbeeld geven.

om nog maar niet te zwijgen van een overheids auto (opsporings ambtenaar) die op de snel weg achter me rijd en ik zie in me spiegel dat ie gewoon zit te bellen achter het stuur geen handsfree kit of stuk zeker?  :'(
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 22 april 2004, 02:19:37
wat mij ooit is verteld is dat het van belang is in wat voor net het is. GSM is een open netwerk voor iedereen toegankelijk, mobilofonie en portofonie is een gesloten netwerk voor de wet.

Dat zou dan ook voor zendamateurs gelden, en als je het daar niet mee eens bent (ik ben zelf ook zendamateur), dan geldt het zeer zeker wel voor 27MC, dat is net zo openbaar als GSM-netwerken.

Ik heb als zendamateur een mobilofoon in de auto en maak dankbaar gebruik van deze wetgeving, maar ben toch wel opzoek naar een mogelijk heid om een vorm van handsfree in te bouwen. Lijkt me voor overheidsdiensten toch ook wel een reeel idee om eens aan te denken. zal niet altijd nodig zijn, maar naar de burger toe zal het toch een goed voorbeeld geven.

Er zijn prima handsfree systemen voor mobilofoons. Onze lokale OvD gebruikt dit, en bij de brandweer Rotterdam wordt het ook veel gebruikt als ik me niet vergis. Voetpedaal als zendschakelaar (helemaal ideaal in een automaat), en een losse microfoon net zoals bij een GSM-carkit.

Groeten, Peter.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 22 april 2004, 23:30:53
Uit de link die ik hierboven gepost heb:

"Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
Hieronder vallen niet de zogenaamde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder"

Staatsblad 2002   67

BTW...het gedeelte van de toelichting waar de aanhouding instaat en dergelijke is inmiddels vervallen doordat "bellen" een Mulderfeit is geworden...